Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"5eefd7cd-bb12-4621-b8c3-406c3c864ab4","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"Bakondi György szerint ebben az ügyben egy lehetősége maradt a kormánynak.","shortLead":"Bakondi György szerint ebben az ügyben egy lehetősége maradt a kormánynak.","id":"20250611_Pert-indit-a-magyar-allam-az-EU-birosaga-ellen-a-napi-egymillio-euros-menekultugyi-buntetes-miatt","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/5eefd7cd-bb12-4621-b8c3-406c3c864ab4.jpg","index":0,"item":"fffdb85d-3534-4413-858c-2627abe9990e","keywords":null,"link":"/itthon/20250611_Pert-indit-a-magyar-allam-az-EU-birosaga-ellen-a-napi-egymillio-euros-menekultugyi-buntetes-miatt","timestamp":"2025. június. 11. 14:18","title":"Pert indít a magyar állam az EU bírósága ellen a napi egymillió eurós menekültügyi büntetés miatt","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"d0993075-13a9-4319-b52a-7027f0601c78","c_author":"hvg.hu","category":"gazdasag.zhvg","description":"Kicsavarta a szél a fészküknek otthont adó nyárfát.","shortLead":"Kicsavarta a szél a fészküknek otthont adó nyárfát.","id":"20250609_Negy-parlagi-sas-fioka-vesztett-eletet-a-tegnapi-viharban","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/d0993075-13a9-4319-b52a-7027f0601c78.jpg","index":0,"item":"33a03c7f-6d16-4cfe-8468-6119baa5d64b","keywords":null,"link":"/zhvg/20250609_Negy-parlagi-sas-fioka-vesztett-eletet-a-tegnapi-viharban","timestamp":"2025. június. 09. 15:23","title":"Négy parlagi sas fióka pusztult el a tegnapi viharban","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"741751a9-b81f-4046-95a1-837737e8be5f","c_author":"MTI","category":"vilag","description":"David Lammy külügyminiszter közölte, hogy Itamár Bengvír nemzetbiztonsági minisztert és Becalel Szmotrics pénzügyminisztert szélsőséges erőszakcselekményekre és a palesztinok emberi jogainak súlyos megsértésére buzdító kijelentéseik miatt szankcionálták.","shortLead":"David Lammy külügyminiszter közölte, hogy Itamár Bengvír nemzetbiztonsági minisztert és Becalel Szmotrics...","id":"20250610_izrael-egyesult-kiralysag-szankciok-miniszterek-gazai-haboru-ciszjordania","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/741751a9-b81f-4046-95a1-837737e8be5f.jpg","index":0,"item":"2c13014b-f19c-48d4-ab18-36d501386f9f","keywords":null,"link":"/vilag/20250610_izrael-egyesult-kiralysag-szankciok-miniszterek-gazai-haboru-ciszjordania","timestamp":"2025. június. 10. 16:49","title":"Szankciókkal sújtott két izraeli minisztert a brit kormány","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"5e1f2be0-93ee-4127-9d8c-63b347571fa2","c_author":"HVG","category":"kkv","description":"Megvan a fél év után távozó Szalai Szabolcs utódja.","shortLead":"Megvan a fél év után távozó Szalai Szabolcs utódja.","id":"20250610_elo-gabor-hirado-foszerkeszto","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/5e1f2be0-93ee-4127-9d8c-63b347571fa2.jpg","index":0,"item":"23b34bd8-c1eb-4b97-a5e5-2312009de230","keywords":null,"link":"/kkv/20250610_elo-gabor-hirado-foszerkeszto","timestamp":"2025. június. 10. 19:27","title":"Élő Gábor lett a Hirado.hu főszerkesztője","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"07364e43-c31f-4539-a367-34a6835d7080","c_author":"Szabó Yvette","category":"360","description":"A volt innovációs miniszternek várhatóan egy évig sem kell elviselnie, hogy nem ő gyakorolja a közérdekű vagyonkezelő alapítvány (kekva) tulajdonosi jogait a szülővárosában csaknem 70 milliárd forintból felépített autóipari tesztpálya, a ZalaZone felett. Bár az uniós elvárások miatt Palkovics László tavaly októberben lemondott a kuratóriumi elnöki posztról, a kormány most egy újabbat kreált. A jelenleg a mesterségesintelligencia-fejlesztésekért felelős kormánybiztos arról is beszélt a HVG-nek adott interjúban, hogy a kormány „brüsszelező” politikája mellett miként vennének igénybe uniós támogatásokat.","shortLead":"A volt innovációs miniszternek várhatóan egy évig sem kell elviselnie, hogy nem ő gyakorolja a közérdekű vagyonkezelő...","id":"20250610_Palkovics-Laszlo-ZalaZone-autoipari-tesztpalya-interju","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/07364e43-c31f-4539-a367-34a6835d7080.jpg","index":0,"item":"c18dc2c5-5312-4a02-ab78-c5343d97bf8d","keywords":null,"link":"/360/20250610_Palkovics-Laszlo-ZalaZone-autoipari-tesztpalya-interju","timestamp":"2025. június. 10. 06:30","title":"Palkovics László újabb kinevezés előtt: „Valószínűleg az átlagnál jobban elboldogulok a tesztpálya irányításával”","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"867cae49-da17-4c5b-9add-ebbf7bdb4072","c_author":"MTI","category":"cegauto","description":"A Tesla nagy ígérete régóta a teljes önvezetésen keresztül lezajló mobilitási forradalom. ","shortLead":"A Tesla nagy ígérete régóta a teljes önvezetésen keresztül lezajló mobilitási forradalom. ","id":"20250611_Tesla-robottaxi-szolgaltatas-indulas","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/867cae49-da17-4c5b-9add-ebbf7bdb4072.jpg","index":0,"item":"1904780b-263b-43a0-a676-deb2c2fb0ad8","keywords":null,"link":"/cegauto/20250611_Tesla-robottaxi-szolgaltatas-indulas","timestamp":"2025. június. 11. 08:28","title":"Felbukkant a Tesla első önvezető taxija, Elon Musk elárulta, mikor indul a szolgáltatás","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"173c45b0-618f-4b9a-9cd8-d522c1645674","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"A közel 700 lóerős, hibrid hajtású Porsche 963 RSP-ből ez az egyetlen példány hagyta el a gyártósort.","shortLead":"A közel 700 lóerős, hibrid hajtású Porsche 963 RSP-ből ez az egyetlen példány hagyta el a gyártósort.","id":"20250610_hihetetlen-de-rendszamos-kozuti-verzio-keszult-a-porsche-le-mans-i-autojabol-963-rsp","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/173c45b0-618f-4b9a-9cd8-d522c1645674.jpg","index":0,"item":"468c44e7-9627-4a45-858a-b2e5788e4d45","keywords":null,"link":"/cegauto/20250610_hihetetlen-de-rendszamos-kozuti-verzio-keszult-a-porsche-le-mans-i-autojabol-963-rsp","timestamp":"2025. június. 10. 07:59","title":"Hihetetlen, de rendszámos közúti verzió készült a Porsche Le Mans-i autójából","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"d78a3cbb-362b-43cc-a360-3cf0fa6a92be","c_author":"Domány András","category":"itthon","description":"Legalábbis a bevételek csaknem fele onnan származott. De még így is keletkezett 80 millió forint hiány.","shortLead":"Legalábbis a bevételek csaknem fele onnan származott. De még így is keletkezett 80 millió forint hiány.","id":"20250610_ungar-anna-lmp-partkassza","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/d78a3cbb-362b-43cc-a360-3cf0fa6a92be.jpg","index":0,"item":"8e04f542-9b4e-4cf9-a85e-3ec4f35f7380","keywords":null,"link":"/itthon/20250610_ungar-anna-lmp-partkassza","timestamp":"2025. június. 10. 22:00","title":"Az Ungár család tartotta el az LMP-t","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Nyílt titok, hogy az idei Forma 1-es autók sokkal gyorsabbak elődeiknél, de vajon izgalmasabb versenyeket is produkálnak? Ezt egyelőre nem tudni, viszont az új szabályokat most gyorsan átvesszük a szezon kezdetén.
Az idei fejlesztésű F1-autókkal először a február végén megrendezett barcelonai teszten találkozhatott a nagyközönség, és a csapatok is először itt ismerkedhettek meg a fejlesztések valós teljesítőképességével. A katalán pályára mi is kilátogattunk, és szabad szemmel is jól láttuk, hogy a 2017-es autók egyértelműen gyorsabbak lettek, amit a stopper is egyértelműen igazolt. Az előzetes várakozások arról szóltak, hogy tavalyhoz képest körönként 3-5 másodperccel lesznek gyorsabbak az idei autók, és ez teljesen be is jött.
A tavaly év eleji barcelonai teszten Kimi Räikkönen volt a leggyorsabb a maga 1:22.765-ös köridejével, és idén is a finn neve mellett szerepel a legjobb, de immár 1:18.634-es időeredmény. Könnyen kiszámítható, hogy a különbség 4,131 másodperc. Ráadásul egyelőre azt sem tudni, hogy a 2017-es Ferrarit mennyire hajtotta meg a Räikkönen, aki nem is a legjobban tapadó gumival érte el ezt a remek időt. Illetve itt jegyzendő meg, hogy tavaly Lewis Hamilton 1:22,000-val húzta be a pole-t, a 2008-as korábbi hivatalos pályacsúcs pedig 1:21,670 volt (Räikkönen, Ferrari, 2008).
László Ferenc
László Ferenc
A lényegesen nagyobb tempó elsősorban a szélesebb abroncsoknak köszönhető. A változatlanul a Pirelli által szállított első gumik 245 helyett immár 305 milliméter szélesek, hátsó társaik szélessége pedig 325-ről 405 milliméterre nőtt. A tavalyhoz képest mintegy 25 százalékkal nagyobb felületen tapadó Pirellik változatlanul kisméretű, alig 13 colos felniken feszülnek, a külső átmérőjük azonban minimális mértékben, mintegy 1 centiméterrel nőtt. A széles papucsokkal iszonyatosan jól mutatnak a 2017-es autók, melyek ily módon egy kicsit az évtizedekkel korábbi elődeikre hasonlítanak.
László Ferenc
A gumiknak nemcsak a mérete, hanem az összetétele is megváltozott. Az elmélet, és szerencsére a gyakorlat is azt mutatja, hogy az új abroncsok az elődeiknél lassabban kopnak el, és a pilótáknak nem kell annyira óvniuk és félteniük őket. Még a gyengén és megbízhatatlanul teljesítő kocsijával iszonyatosan sokat küzdő Fernando Alonso is azt nyilatkozta Barcelona után, hogy az új autókat nagy élmény vezetni, ami mindenképpen jó jel, de persze ez önmagában véve még nem jelent garanciát az élvezetes versenyekre. A gyors kanyarokban körülbelül 1 G-vel is nőtt az oldalgyorsulás, tehát idén alaposan fel van adva a lecke a Pirelli mérnökeinek, akik az eddigi tapasztalatok alapján remek munkát végeztek.
László Ferenc
A kanyarsebesség tehát jelentős mértékben nőtt, viszont a végsebesség csökkent (Barcelonában 10 km/h-val), hiszen a szélesebb gumik értelemszerűen nagyobb légellenállással rendelkeznek. Az 1,8 méter helyett immár 2 méter szélességű autók első szárnyának szélessége 1650-ről 1800 milliméterre nőtt, a hátsó szárny pedig 750 helyett immár 950 milliméter széles, de már nem 950, hanem csak 750 milliméter magas. Az általában cápauszonyos karosszéria maximális szélessége 1400-ről 1600 milliméterre nőtt, hosszabb lett az orr, és változott az oldalsó légbeömlők formája – e tekintetben a Ferrari volt a legmerészebb, aki szélesre és laposra vette ezt az alkatrészt.
László Ferenc
A szélesebb padlólemezen elöl középen elhelyezett splitter 100 milliméterrel hátrébb került, és tavalyhoz képest sokat nőtt a diffúzor, mely hosszabb, szélesebb és magasabb is lett egyben. A szívóerő ennek megfelelően jelentősen nőtt, mint ahogy a versenyautók tömege is gyarapodott némileg: a pilótával együtt mért minimális tömeg immár nem 702, hanem 728 kilogramm. Mivel a fogyasztás is nőtt, egy-egy versenyre nem 100, hanem már 105 kilogramm üzemanyag tölthető be a változatlanul hibrid erőműves autók tankjába.
László Ferenc
Erőforrás fronton törölték a korábbi szezon közbeni tokenes fejlesztési rendszert, és az erőforrások beszerzési költségét 1 millió euróval csökkentették azon csapatok számára, akik vásárolják a motorokat. A cserére szoruló alkatrészek miatt járó büntetések 2017-től már nem halmozhatók fel ügyeskedve egyetlen versenyre, tehát már nem lesz olyan, hogy valaki például egyetlen 75 helyes rajtbüntetéssel letudja a projektet, hanem e helyett több versenyre szétosztva kell adott esetben több alkalommal is hátrébbról rajtolnia.
László Ferenc
Summa summarum, a 2017-es Forma–1 világbajnokságban egyértelműen nő a tempó, ami az új gumiknak és az új aerodinamikai megoldásoknak köszönhető – a célegyenes végén minimálisan csökkenő tempót bőven ellensúlyozzák a sokkal gyorsabbá váló kanyargós szakaszok. Az autók egyértelműen jobban néznek ki, a pilótáknak a nagyobb tapadás és a kevésbé fáradékony gumik nagyobb vezetési élményt biztosítanak, nekünk pedig már csak abban kell bíznunk, hogy a megváltozott aerodinamika és a szélesebb autók miatt nem csökken az előzések száma. Versenyszervezés szempontjából pozitív változás, hogy immár esős körülmények mellett sem kell a biztonsági autó mögött gördülőrajtot venni, hanem jöhet a normál állórajt, aminek mi, nézők egyértelműen csak örülhetünk.
A tavalyi 21 után idén 20 futamos 2017-es F1-széria első versenyét most hétvégén az ausztráliai Melbourne-ben rendezik meg. A 22 helyett idén már csak 20 autó ma gurult ki először az első két szabadedzésre, melyeket Hamilton nyert meg. A brit előnye 0,5 másodperc volt előbb Bottas, majd pedig Vettel előtt. Holnap következik az időmérő edzés, aztán pedig vasárnap a futam.
Az ellehetetlenítési törvény megszavazásának őszre halasztása kínos vereség Orbánnak, pedig az elmúlt időszak folyamatai után kódolható volt a belső ellenállás is.