szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?

Ma már mindenki fújja, hogy a közlekedési lámpáknál a piros a tilos jelzést, a sárga a veszélyhelyzetet, a zöld pedig az út folytatását jelenti. De miért pont ez a három szín működik a lámpában? Most eláruljuk.

A gyerekek (jó esetben) már egészen kicsi korukban megtanulják a szüleiktől, hogy hogyan kell közlekedni a gyalogátkelőnél. A piros jelzés azt jelenti, hogy tilos az átmenet, és meg kell állni, a zöld pedig azt, hogy elindulhatunk. Később ehhez társul még a sárga szín is, így aztán kialakul a "hármas", amiről életünk végéig tudni fogjuk, melyiknél mit kell csinálni. (Persze mindig vannak kivételek.) De miért pont ez a három szín lett az, amit a közlekdésben használunk, és miért pont a zöld jelenti, hogy mehetünk?

A választ az autózás hajnalánál kell keresni, ám nem az autós, hanem a vasúti közlekedésnél – írja a Straight Dope. Sőt, a piros szín esetében tulajdonképpen egy evolúciós berögződésről van szó: a természetben ez a szín jelenti, hogy egy adott dolog veszélyes, és a túlélés érdekében jobb messzire elkerülni. Vagy épp közvetlen bajt jelez, elég csak a vér színére gondolni.

©

A zöld színnek viszont nincs ilyen régre visszanyúló jelentése. A történetét az 1830-as, 40-es években kell keresni, amikor is a vasúti közlekedésben három színt használtak: a pirosat a megállásra, a zöldet a figyelmeztetésre, a sima fényt pedig arra, hogy jelezzék: szabad az út.

A probléma ott kezdődött, hogy a rendszer sok hibalehetőséget foglalt magába. Egyrészről a mozdonyvezetők világosban nem látták jól, hogy valóban szabad-e az út, vagy csak nem működik a lámpa. Emiatt aztán nem is volt biztonságos, ami végül 1914 környékén csúcsosodott ki.

A beszámoló szerint egyik alkalommal a piros színű üveg kiesett a lámpából, emiatt a mozdonyvezető úgy értelmezte, szabad az út. Azonban nem volt az, emiatt pedig halálos baleset történt. A döntnökök ezután változtatták meg a színeket: a piros maradt a tilos jelzés, a sárga esetén kell vigyázni, a zöld pedig a szabad jelzést jelenti. Ez utóbbira azért esett a választás, mert jól elkülöníthető a másik kettőtől, így biztosan nem fogja senki sem összekavarni (kivéve persze a színtévesztőket).

©

A modern közleledési lámpák elődjének tekinthető piros-zöld lámpatípust 1914-ben Clevelandben hozták forgalomba, az East 105 Street és a Euclid Avenue útkereszteződésében szerelték fel és üzemelték be. A ma is ismert piros-sárga-zöld jelzéssel ellátott lámpát pedig 1920-ban Detroitban kezdték el használni.

Ha máskor is tudni szeretne hasonló dolgokról, lájkolja a HVG Autó rovatának Facebook-oldalát.

VELETEK VAGYUNK – OLVASÓKKAL, ÚJSÁGÍRÓKKAL!

A hatalomtól független szerkesztőségek száma folyamatosan csökken, a még létezők pedig napról napra erősödő ellenszélben próbálnak talpon maradni. A HVG-ben kitartunk, nem engedünk a nyomásnak, és minden nap elhozzuk a hazai és nemzetközi híreket.

Ezért kérünk titeket, olvasóinkat, hogy tartsatok ki mellettünk, támogassatok bennünket, csatlakozzatok pártolói tagságunkhoz, illetve újítsátok meg azt!

Mi pedig azt ígérjük, hogy továbbra is minden körülmények között a tőlünk telhető legtöbbet nyújtjuk a számotokra!
Itt az első Volvo, amit már csak online fognak árulni

Itt az első Volvo, amit már csak online fognak árulni

Az űr a legvégső határ – Jeff Bezos életútja, 4. rész

Az űr a legvégső határ – Jeff Bezos életútja, 4. rész

Róth Elza: Heti nemzethalál – kultúrharc a Senki Szigetén

Róth Elza: Heti nemzethalál – kultúrharc a Senki Szigetén