Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"f6ad69c7-d8b4-468c-8e58-6a5390ff4dd1","c_author":"László Ferenc","category":"cegauto","description":"Szemrevalóbb dizájn, jobb hatékonyság, nagyobb hatótáv, kisebb zaj, modernebb technika. Ezek a főbb hívószavai a világ legnépszerűbb autójaként jegyzett Tesla Model Y ráncfelvarrt változatának – jövünk az első személyes találkozás tapasztalataival.","shortLead":"Szemrevalóbb dizájn, jobb hatékonyság, nagyobb hatótáv, kisebb zaj, modernebb technika. Ezek a főbb hívószavai a világ...","id":"20250129_budapest-felfrissitett-tesla-model-y-juniper-teszt-velemeny","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/f6ad69c7-d8b4-468c-8e58-6a5390ff4dd1.jpg","index":0,"item":"53d20a48-840d-4481-a683-93faf373b18c","keywords":null,"link":"/cegauto/20250129_budapest-felfrissitett-tesla-model-y-juniper-teszt-velemeny","timestamp":"2025. január. 29. 16:13","title":"Budapesten a legújabb Tesla: beültünk a menő fénycsíkos friss Model Y-ba","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"b7a38b0b-aac9-4666-9873-22c49147067e","c_author":"hvg.hu","category":"elet","description":"Pszichológus és angoltanár segítségével elemeztük a kellemetlen perceket.","shortLead":"Pszichológus és angoltanár segítségével elemeztük a kellemetlen perceket.","id":"20250129_deutsch-tamas-angolja-pszichologus-stressz-ebx","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/b7a38b0b-aac9-4666-9873-22c49147067e.jpg","index":0,"item":"a4861016-fe5d-499d-a9b4-dc4ac8630a4d","keywords":null,"link":"/elet/20250129_deutsch-tamas-angolja-pszichologus-stressz-ebx","timestamp":"2025. január. 29. 16:27","title":"„Debilizáló szorongást” kelthetett Deutsch Tamásban a dupla stresszhelyzet","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"2cce341c-5b43-4520-b7cf-bbb3d20d84a8","c_author":"HVG","category":"vilag","description":"Donald Trumpnak is odaszúrt az iráni külügyminiszter.","shortLead":"Donald Trumpnak is odaszúrt az iráni külügyminiszter.","id":"20250128_iran-izrael-egyesult-allamok-atomprogram","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/2cce341c-5b43-4520-b7cf-bbb3d20d84a8.jpg","index":0,"item":"a4f4fe3f-dc72-44e1-a0c8-4b19b7a29dc8","keywords":null,"link":"/vilag/20250128_iran-izrael-egyesult-allamok-atomprogram","timestamp":"2025. január. 28. 11:27","title":"Irán szerint Izrael és az USA bolond lenne megtámadni a nukleáris létesítményeiket","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"4459b97f-3d0f-488a-ba61-0407ecf2dd43","c_author":"MTI","category":"sport","description":"A 89 éves férfi nem vette észre a csoportot.","shortLead":"A 89 éves férfi nem vette észre a csoportot.","id":"20250128_nemet-palyakerekpar-valogatott-gazolas-sofor-mallorca-csonttores","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/4459b97f-3d0f-488a-ba61-0407ecf2dd43.jpg","index":0,"item":"a7f36c40-b0fb-4f9a-bbaf-e5ffd26bc59c","keywords":null,"link":"/sport/20250128_nemet-palyakerekpar-valogatott-gazolas-sofor-mallorca-csonttores","timestamp":"2025. január. 28. 10:28","title":"Belehajtott a német kerékpár-válogatottba egy sofőr, hat sportolót sodort el","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"0e1f1c94-2167-4359-88c3-28d422ed0975","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Az Alibaba kiadta a Qwen 2.5-Max nyelvi modelljét, mely az ígéret szerint jobb, mint a DeepSeek, az OpenAI és a Meta hasonló megoldása.","shortLead":"Az Alibaba kiadta a Qwen 2.5-Max nyelvi modelljét, mely az ígéret szerint jobb, mint a DeepSeek, az OpenAI és a Meta...","id":"20250129_alibaba-qwen-25-max-mesterseges-intelligencia-bejelentes-deepseek-teljesitmeny","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/0e1f1c94-2167-4359-88c3-28d422ed0975.jpg","index":0,"item":"88a698e0-0e0c-4c2d-a53d-ce42b2097600","keywords":null,"link":"/tudomany/20250129_alibaba-qwen-25-max-mesterseges-intelligencia-bejelentes-deepseek-teljesitmeny","timestamp":"2025. január. 29. 16:33","title":"Már meg is érkezett a válasz a DeepSeek mindent elsöprő MI-jére – ráadásul Kínából","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"f5a55692-2a81-4955-87c9-1e46db8e2b25","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"Egy lelkipásztor a Karmelita előtt demonstrált a kormány „dokumentumfilmjének” megjelenése után.","shortLead":"Egy lelkipásztor a Karmelita előtt demonstrált a kormány „dokumentumfilmjének” megjelenése után.","id":"20250128_Inkabb-maradtak-volna-csendben-A-hozzatartozoknak-fajdalmas-az-Orban-kormany-Covid-videoja","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/f5a55692-2a81-4955-87c9-1e46db8e2b25.jpg","index":0,"item":"c53bf16d-b465-4a21-af56-ee22e92d4b3e","keywords":null,"link":"/itthon/20250128_Inkabb-maradtak-volna-csendben-A-hozzatartozoknak-fajdalmas-az-Orban-kormany-Covid-videoja","timestamp":"2025. január. 28. 09:38","title":"„Inkább maradtak volna csendben” – A hozzátartozóknak fájdalmas az Orbán-kormány Covid-videója","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"0f063bd0-a8ee-46a1-b9b0-85935ceede6f","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"Ha Kínában csinálnak hasonlót, akkor Európában miért ne? ","shortLead":"Ha Kínában csinálnak hasonlót, akkor Európában miért ne? ","id":"20250128_Kinai-autokat-is-gyartananak-az-europai-Volkswagen-uzemekben","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/0f063bd0-a8ee-46a1-b9b0-85935ceede6f.jpg","index":0,"item":"fc317d85-ca13-46ad-819c-837b4f571e46","keywords":null,"link":"/cegauto/20250128_Kinai-autokat-is-gyartananak-az-europai-Volkswagen-uzemekben","timestamp":"2025. január. 28. 08:09","title":"Kínai autókat is gyártanának az európai Volkswagen-üzemekben?","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"bb8a77f8-2c11-4d55-b8b2-92693fc06f45","c_author":"HVG","category":"itthon","description":"Polgár Csaba megbízása január 31-én szűnik meg Pintér Sándor döntése nyomán.","shortLead":"Polgár Csaba megbízása január 31-én szűnik meg Pintér Sándor döntése nyomán.","id":"20250129_orszagos-onkologiai-intezet-pinter-csaba-megbizas-visszavonas-belugyminiszterium-indoklas","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/bb8a77f8-2c11-4d55-b8b2-92693fc06f45.jpg","index":0,"item":"f3f8181e-4882-4894-accb-c6e4bc89c682","keywords":null,"link":"/itthon/20250129_orszagos-onkologiai-intezet-pinter-csaba-megbizas-visszavonas-belugyminiszterium-indoklas","timestamp":"2025. január. 29. 16:45","title":"Nem árulja el a BM, miért rúgta ki az Országos Onkológiai Intézet főigazgatóját","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Az autósok közül sokan egyáltalán nincsenek képben, mennyire veszélyes lehet egy kényszerű autós „csónakázás”.
Jellemző a keddi budapesti óriászivatar, illetve az ennek nyomán előálló, katasztrófaszerű helyzetekre, hogy ezekre a leginkább csak reagálni tudunk megfelelően, sem mint elkerülni őket. Egy hatalmas zuhéban, alig látva, bármikor megtörténhet a baj. Ha benne vagyunk az események sodrásában – jelen esetben a vízében –, törekedjünk legalább arra, hogy lépéstempóban, egyenletes, lassú sebességgel haladjunk, de ha van hely és mód, a legésszerűbb félreállni, várni kicsit, amíg elül a vihar – tanácsolja elsőként a Hyundai magyarországi importőrének műszaki területi vezetője, Dániel Ádám. Ha nem így teszünk megtörténhet az, hogy amint a kocsi orra tolja maga előtt a vizet, hullámok keletkeznek, és eljutunk ahhoz a problémához, amit a legkevésbé szeretnénk: vizet szívhat a motor.
Alapvetően mindegy, hogy benzines vagy dízel járművel történik ez, de az égéstérben a víznek nincs helye – mondja a szakember. A folyadék lényegében összenyomhatatlan, nem sűríthető, járó motornál az égéstérben ott lévő egyéb alkatrészekkel egyetemben fog valahogy helyet keresni magának, ennek nyomán pedig a szelepszárak, hajtókarok fognak meghajlani, esetleg törni. Ebből pedig nagyon komoly károk lehetnek.
Egy ilyen nagy esőzés esetén alapvetés, hogy nagyjából a felni közepét tekinthetjük olyan vízmélységnek, amin még gond nélkül átkelhetünk. Felette, az ajtók alsó vonalánál kezdődik, mondjuk úgy a riasztási fokozat, amikor már baj lehet. A motortérbe, illetve a kabintérbe is befolyhat a víz, a csatlakozók hiába kapnak cseppvédelmet, a komolyabb vízmennyiséget nem tolerálják. Az elektronika igen érzékeny az ilyesmire, egy óvatlan átkelés a pocsolyán, nagyon rövid távon kontakthibák forrása lehet. Arról nem is beszélve, hogy a féltengelyek mentén bejutó koszos víz milyen gyorsan el fogja használni a csapágyakat.
Még súlyosabb eset, amikor már felvetődik a gyanú, hogy a víz elérhette a szívócsonkot, még akkor is, ha éppen nem közlekedtünk az autóval. Ilyenkor a legfontosabb az, hogy ne indítsunk rá, mert abban a pillanatban ránk szakadhat a fentiek miatt egy komoly javíttatás költsége.
MTI / Balogh Zoltán
Ráadásul ezek azok a szituációk, amelyeknél hiába van casco-biztosításunk, saját magunkkal szúrhatunk ki. Elég sok biztosító kínál külön vízkárra is fedezetet, de érdemes, mint mindig, alaposan tájékozódni milyen esetekben. Sajnos egy ilyen utólagos ráindítás pont kifogásolható lehet egy eljárásban. Ha gyanús, hívjunk trélert, esetleg rendőrt is, hogy hitelesen legyenek dokumentálva a körülmények. Akinek viszont csak kötelező felelősségbiztosítása van, vélhetően elkönyvelheti a kárát.
A vizes kaland után sokat segíthet, ha elvisszük az autót egy szervizbe, szárításra, zsírozásra, átnézésre, sőt ahol van karosszériás kabin, ott infralámpával szokták kiszárítani a vizet kapott autókat. A korróziótól viszont, feltéve, hogy nem áll sokáig a vízben az autó, elsődlegesen nem kell tartani.
A hibridek, illetve elektromos autók elterjedésének korában felvetődik az is, ezek mennyire veszélyeztetettek. Dániel Ádám szerint az elektromos hajtásrész talán a legkevésbé kockázatos, a csatlakozók, az motorelektronika is komoly nedvesség elleni és érintésvédelmet kap, az akkumulátorokba is szinte kizárt, hogy víz kerüljön.
A hibridnél is a belsőégésű rész a gyenge láncszem, ott a fenti problémákra ugyan úgy kell figyelni. Attól pedig végképp nem kell tartani, hogy ha egy hibrid vagy elektromos autó belehajt egy mély tócsába, és műszaki problémája akad, mellette áramütést kaphatnak az embereket.