Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
[{"available":true,"c_guid":"a3aee984-a8cd-4054-9458-e6a819bc04e5","c_author":"hvg.hu","category":"tudomany","description":"A digitális eszközök használata megváltoztatja azt, ahogyan a világot látjuk, ez a hatás gyerekeknél pedig különösen markáns lehet.","shortLead":"A digitális eszközök használata megváltoztatja azt, ahogyan a világot látjuk, ez a hatás gyerekeknél pedig különösen...","id":"20210304_elte_kutatas_gyerekek_mobilozas_mobiltelefon","image":"https://img0.hvg.hu/image.aspx?id=a3aee984-a8cd-4054-9458-e6a819bc04e5&view=ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b","index":0,"item":"448a0101-892a-4adb-aee3-f2e75590a281","keywords":null,"link":"/tudomany/20210304_elte_kutatas_gyerekek_mobilozas_mobiltelefon","timestamp":"2021. március. 04. 17:43","title":"Az ELTE kutatói szokatlan jelenséget tapasztaltak a mobilozó gyerekeknél","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"df03583e-0a50-440b-baa7-60c0a130d479","c_author":"hvg.hu","category":"gazdasag","description":"Számlákat nyitott, majd Ghánába küldte a bankkártyákat a 69 éves nő. Amikor a számlákat zárolták, rokonait vette rá a pénzmosásban való együttműködésre.","shortLead":"Számlákat nyitott, majd Ghánába küldte a bankkártyákat a 69 éves nő. Amikor a számlákat zárolták, rokonait vette rá...","id":"20210305_penzmosas_tolnai_idos_no_50_millio","image":"https://img0.hvg.hu/image.aspx?id=df03583e-0a50-440b-baa7-60c0a130d479&view=ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b","index":0,"item":"a8df2726-2050-4667-97a9-9774dab40e02","keywords":null,"link":"/gazdasag/20210305_penzmosas_tolnai_idos_no_50_millio","timestamp":"2021. március. 05. 06:50","title":"50 millió forintot segíthetett tisztára mosni egy ghánai bűnözőkkel dolgozó tolnai asszony","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"91aff344-9f91-434c-ab8b-89e23c4eae79","c_author":"hvg.hu","category":"tudomany","description":"Egy nemrégiben nyilvánosságra került Apple-szabadalom arra utal, hogy a vállalat újfajta borítással látná el termékeit, miközben megakadályozná, hogy látszódjanak rajta az ujjnyomok.","shortLead":"Egy nemrégiben nyilvánosságra került Apple-szabadalom arra utal, hogy a vállalat újfajta borítással látná el termékeit...","id":"20210304_apple_titanboritas_oxidbevonatok","image":"https://img0.hvg.hu/image.aspx?id=91aff344-9f91-434c-ab8b-89e23c4eae79&view=ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b","index":0,"item":"f7890c48-824a-43e6-b108-7f5fe0b8ff35","keywords":null,"link":"/tudomany/20210304_apple_titanboritas_oxidbevonatok","timestamp":"2021. március. 04. 11:03","title":"Az Apple új ötlete: jöhetnek a titánborítású készülékek, spéci bevonattal","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"bfe6aab9-4752-4389-9d9e-e3fd762423f4","c_author":"hvg.hu","category":"tudomany","description":"Egymás után már a harmadik Csillaghajó-prototípus semmisült meg, amivel a SpaceX landolni akart.","shortLead":"Egymás után már a harmadik Csillaghajó-prototípus semmisült meg, amivel a SpaceX landolni akart.","id":"20210304_spacex_starship_csillaghajo_robbanas","image":"https://img0.hvg.hu/image.aspx?id=bfe6aab9-4752-4389-9d9e-e3fd762423f4&view=ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b","index":0,"item":"c76294b4-3ef3-4b83-905a-29395c16b5f0","keywords":null,"link":"/tudomany/20210304_spacex_starship_csillaghajo_robbanas","timestamp":"2021. március. 04. 10:33","title":"Videó: Akkorát robbant a SpaceX Csillaghajója, hogy újra a levegőbe emelkedett","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"223c6442-3cd4-43c9-a992-eba1c11a3f64","c_author":"Gergely Márton","category":"360","description":"Mark Zuckerberg lépéskényszerbe került, túl sok nemzeti kormány veszélyezteti birodalmát. Magyarországon a jelek szerint két célja van: nem keresztezni a hírhamisítást nagyiparban űző hatalom útját, de a nyugati nyilvánosság felé mégis igazolni, hogy cselekednek.","shortLead":"Mark Zuckerberg lépéskényszerbe került, túl sok nemzeti kormány veszélyezteti birodalmát. Magyarországon a jelek...","id":"20210304_Gergely_Marton_A_Facebook_pofatlansaga","image":"https://img0.hvg.hu/image.aspx?id=223c6442-3cd4-43c9-a992-eba1c11a3f64&view=ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b","index":0,"item":"e09f637e-5ce4-469c-a747-cf4bebfaa9d5","keywords":null,"link":"/360/20210304_Gergely_Marton_A_Facebook_pofatlansaga","timestamp":"2021. március. 04. 13:00","title":"Gergely Márton: A Facebook pofátlansága","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"8c819e29-8b1d-4043-ba3e-22627c31d36a","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"Aki erre indulna, tájékozódjon előbb a MÁV honlapjáról.","shortLead":"Aki erre indulna, tájékozódjon előbb a MÁV honlapjáról.","id":"20210305_Felsovezetekszakadas_mav_budapest_cegled","image":"https://img0.hvg.hu/image.aspx?id=8c819e29-8b1d-4043-ba3e-22627c31d36a&view=ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b","index":0,"item":"21e04946-5c32-4ba5-aa50-0e04e7e6829d","keywords":null,"link":"/itthon/20210305_Felsovezetekszakadas_mav_budapest_cegled","timestamp":"2021. március. 05. 11:42","title":"Felsővezeték szakadása miatt sokat késnek a vonatok a Budapest–Cegléd vonalon","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"c4ed0618-c576-4b29-bf34-00c73420458b","c_author":"hvg.hu","category":"tudomany","description":"A Nubia bemutatta új, játékosoknak szánt csúcsmobilját, amivel sikerült beelőzniük a rivális Asust.","shortLead":"A Nubia bemutatta új, játékosoknak szánt csúcsmobilját, amivel sikerült beelőzniük a rivális Asust.","id":"20210305_nubia_red_magic_6_dao_telefon_jatekosoknak_gamer_telefon","image":"https://img0.hvg.hu/image.aspx?id=c4ed0618-c576-4b29-bf34-00c73420458b&view=ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b","index":0,"item":"1a2a4b44-4619-4702-b9d3-c3a6652da363","keywords":null,"link":"/tudomany/20210305_nubia_red_magic_6_dao_telefon_jatekosoknak_gamer_telefon","timestamp":"2021. március. 05. 13:03","title":"18 GB RAM telefonban: itt a Nubia új csúcsmobilja, a Red Magic 6 Dao","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"7818b393-1c62-407b-9edd-b3a76ab066c1","c_author":"hvg.hu","category":"elet","description":"Mélyen a pénztárcájába kell majd nyúlnia annak, aki vágyik rá.","shortLead":"Mélyen a pénztárcájába kell majd nyúlnia annak, aki vágyik rá.","id":"20210304_micimacko_lego","image":"https://img0.hvg.hu/image.aspx?id=7818b393-1c62-407b-9edd-b3a76ab066c1&view=ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b","index":0,"item":"36d85d2a-c2bc-40a6-b52d-de917773de21","keywords":null,"link":"/elet/20210304_micimacko_lego","timestamp":"2021. március. 04. 20:46","title":"Micimackós szettet ad ki a Lego","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Mit tegyünk, illetve mit ne, ha autóban ér a vízözön?
szerző:
Demeter Péter
Tetszett a cikk?
Értékelje a cikket:
Köszönjük!
Az autósok közül sokan egyáltalán nincsenek képben, mennyire veszélyes lehet egy kényszerű autós „csónakázás”.
Jellemző a keddi budapesti óriászivatar, illetve az ennek nyomán előálló, katasztrófaszerű helyzetekre, hogy ezekre a leginkább csak reagálni tudunk megfelelően, sem mint elkerülni őket. Egy hatalmas zuhéban, alig látva, bármikor megtörténhet a baj. Ha benne vagyunk az események sodrásában – jelen esetben a vízében –, törekedjünk legalább arra, hogy lépéstempóban, egyenletes, lassú sebességgel haladjunk, de ha van hely és mód, a legésszerűbb félreállni, várni kicsit, amíg elül a vihar – tanácsolja elsőként a Hyundai magyarországi importőrének műszaki területi vezetője, Dániel Ádám. Ha nem így teszünk megtörténhet az, hogy amint a kocsi orra tolja maga előtt a vizet, hullámok keletkeznek, és eljutunk ahhoz a problémához, amit a legkevésbé szeretnénk: vizet szívhat a motor.
Alapvetően mindegy, hogy benzines vagy dízel járművel történik ez, de az égéstérben a víznek nincs helye – mondja a szakember. A folyadék lényegében összenyomhatatlan, nem sűríthető, járó motornál az égéstérben ott lévő egyéb alkatrészekkel egyetemben fog valahogy helyet keresni magának, ennek nyomán pedig a szelepszárak, hajtókarok fognak meghajlani, esetleg törni. Ebből pedig nagyon komoly károk lehetnek.
Egy ilyen nagy esőzés esetén alapvetés, hogy nagyjából a felni közepét tekinthetjük olyan vízmélységnek, amin még gond nélkül átkelhetünk. Felette, az ajtók alsó vonalánál kezdődik, mondjuk úgy a riasztási fokozat, amikor már baj lehet. A motortérbe, illetve a kabintérbe is befolyhat a víz, a csatlakozók hiába kapnak cseppvédelmet, a komolyabb vízmennyiséget nem tolerálják. Az elektronika igen érzékeny az ilyesmire, egy óvatlan átkelés a pocsolyán, nagyon rövid távon kontakthibák forrása lehet. Arról nem is beszélve, hogy a féltengelyek mentén bejutó koszos víz milyen gyorsan el fogja használni a csapágyakat.
Még súlyosabb eset, amikor már felvetődik a gyanú, hogy a víz elérhette a szívócsonkot, még akkor is, ha éppen nem közlekedtünk az autóval. Ilyenkor a legfontosabb az, hogy ne indítsunk rá, mert abban a pillanatban ránk szakadhat a fentiek miatt egy komoly javíttatás költsége.
Ráadásul ezek azok a szituációk, amelyeknél hiába van casco-biztosításunk, saját magunkkal szúrhatunk ki. Elég sok biztosító kínál külön vízkárra is fedezetet, de érdemes, mint mindig, alaposan tájékozódni milyen esetekben. Sajnos egy ilyen utólagos ráindítás pont kifogásolható lehet egy eljárásban. Ha gyanús, hívjunk trélert, esetleg rendőrt is, hogy hitelesen legyenek dokumentálva a körülmények. Akinek viszont csak kötelező felelősségbiztosítása van, vélhetően elkönyvelheti a kárát.
A vizes kaland után sokat segíthet, ha elvisszük az autót egy szervizbe, szárításra, zsírozásra, átnézésre, sőt ahol van karosszériás kabin, ott infralámpával szokták kiszárítani a vizet kapott autókat. A korróziótól viszont, feltéve, hogy nem áll sokáig a vízben az autó, elsődlegesen nem kell tartani.
A hibridek, illetve elektromos autók elterjedésének korában felvetődik az is, ezek mennyire veszélyeztetettek. Dániel Ádám szerint az elektromos hajtásrész talán a legkevésbé kockázatos, a csatlakozók, az motorelektronika is komoly nedvesség elleni és érintésvédelmet kap, az akkumulátorokba is szinte kizárt, hogy víz kerüljön.
A hibridnél is a belsőégésű rész a gyenge láncszem, ott a fenti problémákra ugyan úgy kell figyelni. Attól pedig végképp nem kell tartani, hogy ha egy hibrid vagy elektromos autó belehajt egy mély tócsába, és műszaki problémája akad, mellette áramütést kaphatnak az embereket.
A hatalomtól független szerkesztőségek száma folyamatosan csökken, a még létezők pedig napról napra erősödő ellenszélben próbálnak talpon maradni. A HVG-ben kitartunk, nem engedünk a nyomásnak, és minden nap elhozzuk a hazai és nemzetközi híreket.
Ezért kérünk titeket, olvasóinkat, hogy tartsatok ki mellettünk, támogassatok bennünket, csatlakozzatok pártolói tagságunkhoz, illetve újítsátok meg azt!
Mi pedig azt ígérjük, hogy továbbra is minden körülmények között a tőlünk telhető legtöbbet nyújtjuk a számotokra!