szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?

Az elektromos autózás egyértelműen átszakította a gátakat, lényegében az autóiparban minden erről szól most. Már a nehézgépek esetében is.

A Kuhn & Komatsu konzorcium, amely jól csengő név ebben az iparágban, elkészült egy olyan elektromos teherjárművel, amely önmagában 45 tonnás részben az akkumulátorai miatt, de még így is 60 tonna rakományt tud szállítani. A jármű mozgatáshoz szükséges energiát egyébként 700 kWh kapacitású akkumulátorok adják. Ez nagyjából 8 Tesla Model S kapacitásának felel meg.

A sofőr az ilyen gépeknél szokásos lépcsőkön mászik fel a fülkéjébe, a hatalmas méretű szerkezetnek csak a kerekei két méter átmérőjűek. Ezt a HD 605-7 típusjelű gépet egyébként egy dízelmotoros teherautóból alakították át, az újonnan beszerelt akkumulátorcsomag önmagában 4,5 tonna súlyú és 1440 nikkel-mangán-kobalt cellából áll. Az üzemeltetés 40 kWh áramot igényel egy fordulóra, viszont 10 kWh-t a gép a lejtőkön való haladás közben működő energia-visszatáplálók révén visszanyer.

A gép egyelőre kísérleti jelleggel üzemel, azt vizsgálják, hogyan tud egy ekkora elektromos hajtású rendszer gazdaságosan dolgozni. Számításaik szerint 50 ezer liter dízelt váltanak ki vele, és 130 ezer kg-nyi Co2 nem terheli a környezetet.

(Az átlagos lakossági fogyasztásra az E.ON adatát használtuk.)

Ha máskor is tudni szeretne hasonló dolgokról, lájkolja a HVG Autó rovatának Facebook-oldalát.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!