szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?

Londonban mintegy 24 ezer taxi teljesít szolgálatot, de a tervek szerint mindegyiket lecserélnék egy elektromos autóra.

Talán nincs még egy olyan európai (fő)város, amelynek annyira rossz lenne a levegője, mint Londonnak. 2016-ban például az év első hét(!) napja alatt átlépte az EU által a városra meghatározott egész éves légszennyezettségi küszöbértékeket. Ezt látva a városnak óriási szüksége lenne arra, hogy a belső égésű motorral szerelt járművek helyét az elektromos meghajtásúak vegyék át. A brit főváros közlekedéséért felelős Transportation for London (TFL) most efelé tesz egy óriási lépést.

A Sky News beszámolója szerint októbertől már az utcákat járják a London Electric Vehicle Company (LEVC) nevű cég legújabb fejlesztésű taxijai, a TX-ek. A kínai tulajdonú cégnek a befektetők mintegy 350 millió fontot (kb. 122,5 milliárd forint) adtak a cégnek, hogy a jelenlegi dízel motorral szerelt autóknál jóval környezetbarátabb járművet fejlesszenek.

London Electric Vehicle Company

Így született meg a TX, ami egy 112 km megtételére alkalmas elektromos autó. A kocsiba szereltek egy 1,5 literes benzinmotort is, ami azonban nem a kerekeket hajtja majd meg, hanem az akkumulátornak termel áramot, így a hatótávolság 640 km-re növelhető. A TFL célja, hogy a járművek üzembe állításával leszorítsák a légszennyezettséget.

London Electric Vehicle Company

A britek korábban már vállalták, hogy 2040-től leállnak a benzin- és dízelüzemű autók eladásával, Londonban azonban már januártól csak a zéró kibocsátásra is képes autók kaphatnak engedélyt a taxizásra. A TX listaára 55 ezer font (kb. 19,3 millió forint) körül mozog, a TFL azonban nem akarja az egész költséget a taxisokra hárítani, így járművenként mintegy 5000 fonttal (kb. 1,7 millió forint) támogatja az autók cseréjét.

Az egyetlen fejtörést jelenleg a töltőállomások hiánya okozhatja a városban. Egy átlagos londoni taxi naponta 192 km-t tesz meg, vagyis tölteni mindenképpen muszáj lesz az autókat. Mivel Londonban körülbelül 24 ezer taxi üzemel, könnyen elképzelhető, mekkora fejtörést okoz majd a taxik töltése.

A közlekedési hatóság 2020-ra mintegy 300, 50 kWh-s gyorstöltőt ígér, 75-öt pedig még az év végéig üzembe kell állítani.

A TX egyébként csak egy a számos elektromos meghajtást kínáló taxi közül, amelyek várhatóan 2018-ban jelennek majd meg London útjain.

Ha máskor is tudni szeretne hasonló dolgokról, lájkolja a HVG Autó rovatának Facebook-oldalát.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!