szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?

2017-ben is erősen bővül az új személygépjárművek piaca, ami megpörgette a lízingelést is, miközben jól láthatóan változnak a preferenciák. Mi lesz például a dízelekkel? Közben az is látszik: az elektromos autókkal egyelőre nem igazán tud mit kezdeni lízingpiac. A téma központi kérdés a pénteken a Millenárison nyíló Budapest Auto Show-n is, ahol számos érdekes beszélgetés mellett a legújabb autókat is kipróbálhatja.

Az idei személygépjármű eladások mennyisége - most úgy tűnik - meghaladja majd a 100 ezer darabot, ami közel 20 százalékos eredményjavulás a tavalyi évhez képest. Az erősödés elsősorban a klasszikus személyautó-szegmensből ered, a kishaszon-járművek piaca a tavaly kifutott ösztönzők miatt jelenleg visszaesésben van - mondja a lízingpiaci trendeket elemezve Zs. Nagy István a Merkantil Bérlet Kft ügyvezetője, a Lízingszövetség elnökségi tagja.

A cégek többsége akár előrehozott vásárlások révén letudta a kishaszon gépjárművek cseréit az elmúlt három évben, mert a rendkívül kedvező kamatkörnyezet, a támogatott vállalkozói hitelprogramok érdemes volt az autócseréket véghezvinni.

Dízelkérdés itt is

Az elmúlt időszak piaci változásainak legfontosabbika természetesen itt is látszik. A dízelek pozíciói a flotta és lízingpiacon is elkezdtek gyengülni – mondja Zs. Nagy István. Itt azonban lényeges különbségek mutatkoznak a szegmensek tekintetében. Amíg a városi kisautók közül – az egyébként sok szempontból egyedi Skoda Octavia méretéig – kezd kikopni a gázolajos hajtás, addig a középméretű flottaautók – Passat, Mondeo, Insignia – és a felsővezetői autók körében a piaci pozícióik továbbra is dominánsak. A kisebb kategóriákban már óvatosak a vevők és inkább feladják a dízeleket és hozzájuk hasonlóan gondolkodnak a finanszírozók is, a maradványértékek bizonytalansága miatt.

Hódítanak az 1.0 literes motorok még a nagyobb méretű autókban is, úgy mint a korábban említett Skoda Octaviában is. Ez a motorméret-csökkenés régóta tart, az 1.4 literes TSI után a 1.2-es jött, most az 1.0 literes háromhengeresek, amelyek kivétel nélkül turbósak, annak esetleges magasabb javítási költségeivel. A dízelek esetében az AdBlue és a részecskeszűrő ad fejtörésre okot: az előbbi esetében egyáltalán kit terhel az AdBlue folyadék pluszköltsége (flottakezelés esetén), a részecskeszűrő estében pedig a garanciális kérdéseket bonyolíthatja meg jelentősen, ha a nem megfelelő használat miatt idő előtt tönkre megy a berendezés.

Az új személygépjárművek forgalomba helyezési trendje.
©

A magasabb kategóriát képviselő üzleti autók esetében vélhetően még 5-6 év mire komolyabb trendfordulat bekövetkezhet, a hibrid és elektromos autók térnyerésével, amelyek jelenleg komfortban, vagy az elektromos autók miatti kompromisszumok miatt nem számítanak még a dízeleket kiváltó alternatívának. Egyelőre a kormányzati oldalról érkező támogatások is, mint a 1,5 milliós kedvezmény a zöldautók vásárlásához, vagy a zöldrendszámmal járó előnyök nem tudják enyhíteni az elektromos autók drága bekerülési értékét és nehezen becsülhető maradványértékét. Friss információ, hogy hamarosan üzemanyagként lesznek értékelve és árazva az elektromos autók töltésére szolgáló elektromos energiaforrások, amely a jelenlegi „ingyen” töltéssel szemben kedvezőtlenül befolyásolhatja a „zöld autózás” terjedését.

Bérlés minden vonalon

A teljes körű flottakezelés, amely nálunk is egyre inkább elfogadott, a kisebb cégek körében erre nyitottak, kiszervezve az üzemeltetést, annak kockázatát a fixen tervezhető átalánydíjakért cserében – mondja Zs. Nagy István. A céges ügyfelek egyre kevésbé tulajdonolni akarnak, mint használni a járműves lízingek ennek megfelelően mára 70 százalékban operatív lízinget jelentenek, míg a 30 százalék a tisztán pénzügyi lízing.

Megjelent mostanság a magánbérleti lehetőség is, amelynek tapasztalatok szerint, bár igen jó ajánlatokat adnak rájuk a szolgáltatók, egyszerűen gátja, hogy nem mennek eleget a magán autók. Ezek az ajánlatok, jellemzően minimum 25 ezer kilométeres éves futás mellett fizetődnének ki, a többség ennek felét sem tenné meg. Pedig ezzel is egy olyan konstrukciót kapunk, amelynek révén csak tankolni kell a kocsit, az üzemeltetés és másodlagos piaci kockázatát egy fixen tervezhető átalánydíjért cserében átadjuk másnak.

A hazai autópiac helyzetéről is hallgathat elődadást a Budapest Auto Show-n, ahol számos érdekes beszélgetés mellett a legújabb autókat is kipróbálhatja.

VELETEK VAGYUNK – OLVASÓKKAL, ÚJSÁGÍRÓKKAL!

A hatalomtól független szerkesztőségek száma folyamatosan csökken, a még létezők pedig napról napra erősödő ellenszélben próbálnak talpon maradni. A HVG-ben kitartunk, nem engedünk a nyomásnak, és minden nap elhozzuk a hazai és nemzetközi híreket.

Ezért kérünk titeket, olvasóinkat, hogy tartsatok ki mellettünk, támogassatok bennünket, csatlakozzatok pártolói tagságunkhoz, illetve újítsátok meg azt!

Mi pedig azt ígérjük, hogy továbbra is minden körülmények között a tőlünk telhető legtöbbet nyújtjuk a számotokra!
Deutsche Welle: A hivatalos Magyarország habzik a dühtől, de miért?

Deutsche Welle: A hivatalos Magyarország habzik a dühtől, de miért?

Nemcsak a vakcina hatásossága fontos, hanem az is, hány embert oltanak majd be vele

Nemcsak a vakcina hatásossága fontos, hanem az is, hány embert oltanak majd be vele

„Nem szeretnék, és nem is tudnék a jövőben egy nettó NER-projektben résztvenni” – felmondott a Neokohn főszerkesztője

„Nem szeretnék, és nem is tudnék a jövőben egy nettó NER-projektben résztvenni” – felmondott a Neokohn főszerkesztője