szerző:
Tetszett a cikk?

Túl van a frissítésen a Golf-család legkevésbé ismert tagja, a Sportsvan, amiről ha azt mondjuk „Golf Plus”, akkor talán átjön, miről is beszélünk. A megújult kompakt egyterűt vezettük a bemutatóján az új, háromhengeres alapmotorral és a szintén új, 1,5 literes benzinessel is.

A néhai Golf Plus, amelyet nyugdíjas imidzse miatt neveztek át Sportsvan-re, négy év után újult meg. Miközben mindenki SUV-t akar, a Volkswagen még nem adja fel Sportsvanjét, amely a ferdehátú alap Golfnál hosszabb, a kombi Variantnál pedig rövidebb. Bizony, lehet itt még vevőket találni, olyanokat, akiket a meglehetős anyagi lehetőségeik mellett, lényegében csak a józan megfontolás vezérel.

Nincs itt semmi látnivaló

Merthogy nyilvánvalóan elég szűk az a réteg, amely érzékenyen reagálja majd le, hogy ez egy megújult autó. Új lökhárítókkal, lámpatestekkel, új kerékdizájnnal, valamint új kabintér anyagokkal, sőt látványos új színekkel. A 4,43 méteres Golf egyterű ereje továbbra is az, ami eddig volt. Az emelt üléspozíció, a jól behatárolható fizikai paraméterei. Az olyan fontos szempontok, minthogy jól ki lehessen látni minden irányba a kocsiból és annak ellenére, hogy nem bálterem, a 2,69 méteres tengelytáv és 1,8 méteres szélesség révén kényelmesen el lehet benne férni, sehol nem szorít. A csomagtér mérete és formája is fontos, az alapból 500 liter (max. 1520 l) pedig korrekt értékek.

Képgaléria.
D.P.

Ráadásul olyan ügyességek segítenek szimpatikussá tenni a kocsit, minthogy az anyósülés támlája előre is hajtható már, amivel hosszabb tárgyak szállításához nyerhetünk plusz helyet. Ugyanilyen fontos a családi autóknál, hogy hármas osztásban lehessen dönteni a hátsó üléstámlasort, ami jól jön, ha a fix két gyerekülés között például bútorlapokat szállítanánk. A hátsó üléssor csúsztatható is 18 centis tartományban, ami szintén aranyat ér, mert ennek révén a támlák dőlésszöge is állítható, ami szintén áldás, ha kényelmesen alvó gyereket szeretünk magunk mögött tudni.

A belső tér olyan mint bármelyik Golfé. Szuper-németes. Kellemes tapintású anyagok, minőségi összeszerelés, egyértelmű kezelőszervek és itt még rekeszekből is bőségesen jutott mindenhova. A középkonzolon lévő érintőképernyős központi egység mára maximálisan 9,2 col átmérőjű, tükrös, fényes, szép, nagy. Egyedül a navigáció küzdött valamilyen oknál fogva a tájékozódással a spanyol külvárosi úthálózatban. Kicsit mintha feladták volna már a harcot, mondván, használja mindenki inkább a telefonja navigációját. (Bár ezt itt pont nem kellene, a Sportsvan vásárlóközönségének összetétele miatt, akik az átlagnál sokkal jobban szeretik a gyári navikat.)

Dízelek? Majd később

Árulkodó, hogy a bemutatóra milyen motorkínálattal hozzák el a kocsikat: dízel nincs, majd később lesz csak. Az alapmotor a benzines háromhengeres 85 lóerős, illetve 110 lóerős, ez váltja le a korábbi 1.2 literes négyhengerest, abszolút összehasonlítható teljesítménnyel. Ugyan ez a párhuzam igaz a korábbi 1.4 literes TSI-t leváltó 1.5-ös blokk esetében is, amely 130 lóerős és 150 lóerős változatban lesz kapható. Dízelfronton 1.6 literes TDI-ket kínál majd a gyártó 110 és 150 lóerős változatokkal, ahogy említettük, majd később, 2018 tavaszától.

Képgaléria.
D.P.

Az új, háromhengeres motor 110 lovas változata nagy vonalakban elég is a Sportsvanhez: városban abszolút, hegyes-dombos vidéken és autópályán már kevésbé. A nem nyomatékszegény 200 Nm-es értékével ez az erőforrás jól megindul mindig, és a jellegzetes háromhengeres karakter sem zavaró egy ideig, erősebb igénybevételnél pedig rövidtávon akár izgalmas is a kávédarálós orgánum. Persze egy szerpentinen telepakolt autóval felfelé araszolni ilyen hang kíséretében már vélhetően nem élvezetes lesz, hanem aggasztó.

A 1.5 literes változat 130 lóerőre hangolva viszont ideális párosítás. A komolyabb erőtartalék miatt egész máshogy lehet vele autózni, aminek révén a fogyasztás sem lesz feltétlen rosszabb, mint a kissé túlhajszolt 1.0 háromhengeressel. Menet közben, továbbra is érződik az is, ez egy modern konstrukció, azokkal a jegyekkel, amelyekkel a Volkswagen négy éve leváltotta a korábbi modellt: könnyű és merev a karosszéria és egy kiegyensúlyozott, jó futómű.

D.P.

Bár az Euro NCAP a frissített kiadásra a töréstesztet még nem végezte el – anno 2014-ben ötcsillagra vizsgázott a modell, többek közt a hátsó oldallégzsákok már akkori megléte miatt, mondhatjuk, hogy ilyen szempontból is modern még a konstrukció, ami további elektronikai segédasszisztensekkel gyarapodott. Holttérfigyelő, adaptív-tempomat, az alap bi-xenon lámpákhoz is rendelhet kanyarfény funkció, vagy az automata távfény-asszisztenssel és parkolási segéd.

Konklúzió, árak

A Sportsvan továbbra is ott keresgélhet elsősorban márkahű vevőket, ahol egy belépő modellnél sem rémülnek meg az 5 millió forint feletti ártól (5,25 millió, 1.0 TSI). Sőt attól sem, ha automata sebességváltóval, nagyobb motorral és további extrákkal ez az ár szempillantás alatt felkúszik 9 millió forint környékére.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!