Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"a396210c-6dad-41c7-aaff-6e16c951fa1a","c_author":"Domány András","category":"itthon","description":"Szijjártó Péter miniszter hatályon kívül helyezte saját korábbi rendeletét.","shortLead":"Szijjártó Péter miniszter hatályon kívül helyezte saját korábbi rendeletét.","id":"20241126_covid-koronavirus-oltas-igazolvany","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/a396210c-6dad-41c7-aaff-6e16c951fa1a.jpg","index":0,"item":"0aa7bf57-7c0e-4559-9d7a-78c236027e0f","keywords":null,"link":"/itthon/20241126_covid-koronavirus-oltas-igazolvany","timestamp":"2024. november. 26. 07:17","title":"Keddtől már nem lehet magyar igazolványt adni egy sor országban beadott Covid-oltásról","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"c6611e1e-c87e-4f68-bae7-ac948aad30c0","c_author":"Horn Andrea","category":"sport","description":"A World Aquatics már azt is engedi, hogy váltóban induljanak. ","shortLead":"A World Aquatics már azt is engedi, hogy váltóban induljanak. ","id":"20241126_orosz-uszok-budapest-rovidpalyas-vilagbajnoksag-duna-arena-world-aquatics","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/c6611e1e-c87e-4f68-bae7-ac948aad30c0.jpg","index":0,"item":"163819a7-da3d-4d8e-9d68-6ec802654294","keywords":null,"link":"/sport/20241126_orosz-uszok-budapest-rovidpalyas-vilagbajnoksag-duna-arena-world-aquatics","timestamp":"2024. november. 26. 21:29","title":"Harminc orosz úszó is versenyezhet a budapesti világbajnokságon","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"687ab205-c1a9-455a-9874-e3e72aa14574","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"A Sombrero-galaxist még 1781-ben fedezték fel, a Hubble pedig már készített róla fotót. A James Webb űrteleszkópnak köszönhetően most alaposabban szemügyre lehet venni.","shortLead":"A Sombrero-galaxist még 1781-ben fedezték fel, a Hubble pedig már készített róla fotót. A James Webb űrteleszkópnak...","id":"20241126_nasa-james-webb-urteleszkop-sombrero-galaxis-m104-messier-104","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/687ab205-c1a9-455a-9874-e3e72aa14574.jpg","index":0,"item":"d2445e42-0ac3-49a5-8335-fd764f95bce8","keywords":null,"link":"/tudomany/20241126_nasa-james-webb-urteleszkop-sombrero-galaxis-m104-messier-104","timestamp":"2024. november. 26. 14:03","title":"Kozmikus kalapot fotózott a James Webb, a közepén egy szupermasszív fekete lyukkal","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"344888f1-2e3d-4789-a387-2b08c3c8c712","c_author":"hvg.hu","category":"elet","description":"A lovaspólóról forgattak egy valóságshow-nak beillő dokumentumfilmet – a kommentelők nem kímélik őket.","shortLead":"A lovaspólóról forgattak egy valóságshow-nak beillő dokumentumfilmet – a kommentelők nem kímélik őket.","id":"20241126_harry-herceg-meghan-markle-polo-netflix-sorozat-trailer","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/344888f1-2e3d-4789-a387-2b08c3c8c712.jpg","index":0,"item":"49707bf2-1a3d-4ca6-afd3-59ff63df1b3d","keywords":null,"link":"/elet/20241126_harry-herceg-meghan-markle-polo-netflix-sorozat-trailer","timestamp":"2024. november. 26. 08:24","title":"Kijött Harry hercegék új netflixes sorozatának előzetese, és máris utálják az emberek","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"a84041f6-8b25-436a-8e34-3748b270a40d","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"Nem sokkal a teljesen új Audi Q5 után megérkezett a népszerű középkategóriás SUV kupés hangvételű testvérmodellje.","shortLead":"Nem sokkal a teljesen új Audi Q5 után megérkezett a népszerű középkategóriás SUV kupés hangvételű testvérmodellje.","id":"20241126_itt-a-vadonatuj-audi-q5-sportback-akar-367-lovas-v6-tal","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/a84041f6-8b25-436a-8e34-3748b270a40d.jpg","index":0,"item":"449bee7f-0ccf-448e-9439-2f838927e0de","keywords":null,"link":"/cegauto/20241126_itt-a-vadonatuj-audi-q5-sportback-akar-367-lovas-v6-tal","timestamp":"2024. november. 26. 07:21","title":"Itt a vadonatúj Audi Q5 Sportback, akár 367 lovas V6-tal","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"85344d85-098a-4550-b65f-00e11018c4ea","c_author":"hvg.hu","category":"vilag","description":"Calin Georgescu nem rendelkezik saját párttal, és nagyrészt a TikTokon kampányolt.","shortLead":"Calin Georgescu nem rendelkezik saját párttal, és nagyrészt a TikTokon kampányolt.","id":"20241125_romania-elnokvalasztas-calin-georgescu-marcel-ciolacu","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/85344d85-098a-4550-b65f-00e11018c4ea.jpg","index":0,"item":"7189e9d5-e7bf-4bd7-a892-569437d6cd22","keywords":null,"link":"/vilag/20241125_romania-elnokvalasztas-calin-georgescu-marcel-ciolacu","timestamp":"2024. november. 25. 05:34","title":"Szélsőjobboldali, oroszbarát jelölt vette át a vezetést a román elnökválasztás első fordulójában","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"4c2f008b-c732-410e-9c0a-80f6fee2d95e","c_author":"HVG","category":"gazdasag.zhvg","description":"A finnországi Rovaniemiben található Mikulás-falura még így is sokan kíváncsiak.","shortLead":"A finnországi Rovaniemiben található Mikulás-falura még így is sokan kíváncsiak.","id":"20241126_klimavaltozas-ho-havazas-mikulas-finnorszag","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/4c2f008b-c732-410e-9c0a-80f6fee2d95e.jpg","index":0,"item":"98a9a360-883b-47f1-ae28-e88914d91fa5","keywords":null,"link":"/zhvg/20241126_klimavaltozas-ho-havazas-mikulas-finnorszag","timestamp":"2024. november. 26. 09:47","title":"Klímaváltozás: Hó helyett sár borítja a Mikulás otthonát","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"6cd9c56c-aaf7-4c41-a074-e36a84e25391","c_author":"hvg.hu","category":"kultura","description":"A bestsellerszerző 91 éves volt. ","shortLead":"A bestsellerszerző 91 éves volt. ","id":"20241125_Meghalt-Barbara-Taylor-Bradford","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/6cd9c56c-aaf7-4c41-a074-e36a84e25391.jpg","index":0,"item":"8b47f47a-0828-4050-8aa7-8b4dfb96aca9","keywords":null,"link":"/kultura/20241125_Meghalt-Barbara-Taylor-Bradford","timestamp":"2024. november. 25. 14:59","title":"Meghalt Barbara Taylor Bradford","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Kevesebb lesz az autó, mégis sokkal nagyobb lesz a forgalom
szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?
Ennek oka, hogy 2030-ra minden harmadik levezetett kilométer közös gépkocsihasználat során történhet.
Radikális változáson megy át az autómobilitás a legtöbb iparági kutató jóslatai szerint. Most a PwC Magyarország közölt egy friss előrejelzést, amelynek egyik legfontosabb állítása, hogy a gépkocsiállomány Európában és az USA-ban 2030-ig drámai mértékben csökkenhet, miközben a közúti forgalom az eddiginél is nagyobb lesz.
„Ez csak első pillantásra tűnhet ellentmondásosnak. Ez egy olyan autóipari forradalom, amelynek során számos, az elmúlt évtizedekben az autóiparban megszokottá vált szabály teljesen megváltozhat” – állítja Osztovits Ádám, a PwC Magyarország Üzleti tanácsadás üzletágának vezető partnere.
Azt jósolják, hogy a gépkocsik száma Európában 280 millióról 200 millióra, míg az Egyesült Államokban 270 millióról 212 millióra csökkenhet. Ezzel szemben Kína gépkocsiállománya 2030-ig 180 millióról 280 millió darabra nő.
A változások különösen fontos tényezője a költségmegosztáson alapuló módszerek PwC által előre jelzett térnyerése. „Mindössze néhány év leforgása alatt a ma általános norma, miszerint a legtöbben maguk vezetik a saját gépkocsijukat, csupán egy lesz a sok mobilitási lehetőség közül” – tette hozzá Osztovits Ádám. Tanulmányunk szerint akár már 2030-ra a levezetett kilométerek több mint egyharmada valamilyen „megosztásos” rendszerben történik.
Az európai személyi járműállomány számának várható alakulása.
PwC
Megatrendek
A megosztási trend két másik autóipari technológiai megatrenddel párosul: az egyik a vezetési rendszerek villamosítása, a másik az önvezető autók kifejlesztése terén elért óriási előrelépések. Előrejelzésünk szerint 2030-ra az új gépkocsik 55 százalékát elektromos autók adják, míg a hagyományos belső égésű motor lassan kihal.
Az Európában és az USA-ban várható fejlemények nagyjából azonos ütemben történnek, ezzel szemben Kínában a megosztott és az önvezető közlekedési módok a nyugati világhoz képest gyorsabban fognak elterjedni. Ezzel Kína válhat az autóipari átalakulás vezető piacává.
A különböző trendek egymást erősítik, például az elektromos járművek egyszerűbb meghajtórendszerüknek köszönhetően kevésbé hajlamosak a meghibásodásra – ez jelentős előny a megosztott és intenzívebben használt járművek esetében. Az önvezető autók így „robottaxikká” válhatnak, amennyiben valamilyen megosztásos rendszerben használják őket.
A közúti forgalom
A különböző tendenciák együttes hatásaként a közúti forgalom egésze radikális változásoknak néz elébe. Miután egyre többen élnek a közös autóhasználat lehetőségével, 2030-ra valószínűleg sokkal kevesebb lesz az autótulajdonosok száma, azonban az egyéni közlekedés mértéke erőteljesen növekszik. Az egyénileg megtett kilométerek száma Európában 2030-ig 23 százalékos mértékben, mintegy 5,88 milliárd kilométerre növekedhet. Az előrejelzések szerint az USA-ban hasonló, 24 százalékos növekedés, míg Kínában 183 százalékos növekedés várható.
A népességnövekedés mellett ennek az is oka, hogy az önvezető autókat azok is igénybe veszik majd, akik ma még saját maguk nem tudnak vezetni. A teljes mértékben önvezető autók kifejlesztése azt is jelenti, hogy valószínűleg lesznek üres járatok, mivel a „robottaxiknak” először össze kell szedniük az új utasokat.
„Az utak egész biztosan zsúfoltabbak lesznek” – jegyezte meg Osztovits Ádám. Ennek ellenére káoszra nem kell számítani – épp ellenkezőleg: „A növekvő összekapcsoltságnak köszönhetően az egyéni közlekedés megszervezése sokkal könnyebb feladat lesz a jövőben.” Ezek alapján a PwC tanulmánya a negyedik megatrendet – az elektromos járművek, az önvezető autók és a megosztásos közlekedési módok mellett – az összekapcsoltságban látja.
2024-ig még nő az új forgalomba helyezések száma – de ki fog ebből profitálni?
Mit jelent ez a trend a gyártók és a beszállítók számára? A PwC forgatókönyve feltételezi, hogy 2030-ig az évenkénti új forgalomba helyezések száma Európában a harmadával, vagyis több mint 24 millió autóra növekedhet; ez lenne az egyetlen mód a meglévő autók közös gépkocsihasználat miatti fokozott igénybevételének ellensúlyozására. Az USA tekintetében a PwC Autofacts 2030-ig 20 százalékos növekedést és az új gépkocsieladások 22 milliós növekedését veszi alapul. Kína vonatkozásában több mint 30 százalékos növekedéssel számolnak, ami 35 millió eladott gépkocsit jelent.
Ez a nagy mennyiség az autógyártóktól és beszállítóktól további beruházásokat követel az új gyártási és fejlesztési kapacitás kialakítása érdekében, amellyel új koncepciójú, nagymértékben specializált járművek fejleszthetők ki az eddiginél sokkal alacsonyabb áron.
„Az autóipari vállalatcsoportoknak és beszállítóiknak kritikus fontosságú döntéseket kell meghozniuk a következő években” – mondja a PwC Magyarország Üzleti tanácsadás üzletágának szakértője. Egyrészt míg csökkenő árréssel kell számolniuk – aminek oka főként a vezető flottaoperátorok által kifejtett nyomás –, másrészt jelentős mértékben kell növelniük az új gyárakkal, az elektro-mobilitással és más megatrendekkel kapcsolatos beruházásaikat.
Jönnek az új márkák?
Ezzel egyidőben az új technológiai versenytársak is felfedezik a piacra való benyomulás lehetőségét. A PwC stratégiai tanácsadó cége, a Strategy& által készített párhuzamos tanulmány előrejelzése szerint a hagyományos szereplők globális iparági profitból való részesedése 2030-ig a jelenlegi 85 százalékról kevesebb, mint 50 százalékra eshet vissza.
„Ebben az esetben csak azok a vállalatok maradnak fenn hosszú távon, amelyek egyértelmű vezető szerepet töltenek be a termékoldali innovációban, továbbá azok, amelyek felismerik, hogy a mobilitás már nem csupán termék, hanem szolgáltatás, és olyan szolgáltatásokat kínálnak ügyfeleiknek, amelyek kényelmesek, jutányosak és egyszerűen használhatók” – tette hozzá Végh Bálint.
Megjelent a kortárs európai politika legmeghatározóbb vezetőjének önéletrajza. Bocsánatkérés nincs, már-már komikusan leíró próza van. Orbán Viktor először egy focimeccsen tűnik fel. Recenzió.