Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"d076bddb-7fdc-41fa-af42-6ba36d9a980e","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"A hőmérséklet viszont 20 fok körül alakulhat.","shortLead":"A hőmérséklet viszont 20 fok körül alakulhat.","id":"20250309_Viharos-szel-es-sok-eso-erkezik-a-jovo-heten","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/d076bddb-7fdc-41fa-af42-6ba36d9a980e.jpg","index":0,"item":"7bfa8db8-8cb9-4f91-a7fc-8685133f94d9","keywords":null,"link":"/itthon/20250309_Viharos-szel-es-sok-eso-erkezik-a-jovo-heten","timestamp":"2025. március. 09. 17:11","title":"Viharos szél és sok eső érkezik hétfőtől","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"80ecafd8-a9fc-4bed-a167-009b933195db","c_author":"HVG","category":"itthon","description":"Hámori Luca bokszolót is felköszöntötte nőnapon Orbán Viktor miniszterelnök, dedikált bokszkesztyűket is váltottak.","shortLead":"Hámori Luca bokszolót is felköszöntötte nőnapon Orbán Viktor miniszterelnök, dedikált bokszkesztyűket is váltottak.","id":"20250309_orban-viktor-hamori-luca-nonap-boksz-ferfival","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/80ecafd8-a9fc-4bed-a167-009b933195db.jpg","index":0,"item":"d0b9a626-abdc-4b35-82d2-535166d45232","keywords":null,"link":"/itthon/20250309_orban-viktor-hamori-luca-nonap-boksz-ferfival","timestamp":"2025. március. 09. 09:08","title":"„Maga bokszolt férfival” – Hámori Lucával zárta a sűrű nőnapot Orbán Viktor","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"c4b7d996-eed1-4859-bdc9-e5ba03bbffbb","c_author":"hvg.hu","category":"elet","description":"A Wizz Airnél a női pilóták aránya meghaladja az 5 százalékot, amely az iparági átlag felett van – írja a cég.","shortLead":"A Wizz Airnél a női pilóták aránya meghaladja az 5 százalékot, amely az iparági átlag felett van – írja a cég.","id":"20250308_Nonap-a-Wizz-Airnel-kizarolag-noi-szemelyzettel-szallt-fel-Budapestrol-Londonba-tarto-gep","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/c4b7d996-eed1-4859-bdc9-e5ba03bbffbb.jpg","index":0,"item":"b6ebcfec-94bc-44ac-a756-8966a7d1c752","keywords":null,"link":"/elet/20250308_Nonap-a-Wizz-Airnel-kizarolag-noi-szemelyzettel-szallt-fel-Budapestrol-Londonba-tarto-gep","timestamp":"2025. március. 08. 11:27","title":"Nőnap a Wizz Airnél: kizárólag női személyzettel szállt fel Budapestről a Londonba tartó gép","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"8c9dfbde-b3ce-4647-ab62-78ff7ed6f98d","c_author":"hvg.hu","category":"vilag","description":"A szöuli központi kerületi bíróság azzal indokolta döntését, hogy kérdések merültek fel a nyomozást és a vádat illetően. ","shortLead":"A szöuli központi kerületi bíróság azzal indokolta döntését, hogy kérdések merültek fel a nyomozást és a vádat...","id":"20250308_Szabadon-engedtek-Del-Korea-felfuggesztett-elnoket-de-az-ellene-inditott-eljarasok-folytatodnak","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/8c9dfbde-b3ce-4647-ab62-78ff7ed6f98d.jpg","index":0,"item":"b1d6548b-35a0-4e5d-a0b7-17d9bb05b34a","keywords":null,"link":"/vilag/20250308_Szabadon-engedtek-Del-Korea-felfuggesztett-elnoket-de-az-ellene-inditott-eljarasok-folytatodnak","timestamp":"2025. március. 08. 18:57","title":"Szombaton szabadon távozott a fogdából Dél-Korea felfüggesztett elnöke","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"3aee5ebd-492f-4d82-be0c-80a0aa82cc3b","c_author":"HVG","category":"360","description":"Egy fiókteleppel jelzik további szándékaikat a nagyszombati mérnökök.","shortLead":"Egy fiókteleppel jelzik további szándékaikat a nagyszombati mérnökök.","id":"20250308_hvg-szlovak-nuklearis-ipar-paksi-atomeromu-Vuje-Takacs-Zoltan-MVM","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/3aee5ebd-492f-4d82-be0c-80a0aa82cc3b.jpg","index":0,"item":"83e5a99c-cbb9-4715-83aa-feff322f8c7f","keywords":null,"link":"/360/20250308_hvg-szlovak-nuklearis-ipar-paksi-atomeromu-Vuje-Takacs-Zoltan-MVM","timestamp":"2025. március. 08. 08:00","title":"Erősíti magyarországi jelenlétét a paksi atomerőmű szlovák beszállítója","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"45a0d943-4d7c-4b8b-a903-f55ec6d45b62","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Amerikai kutatók olyan módszert dolgoztak ki, ami környezetbarát módon és hatékonyan vonja ki az aranyat az e-hulladékból, majd segít hasznosítani a szén-dioxidot.","shortLead":"Amerikai kutatók olyan módszert dolgoztak ki, ami környezetbarát módon és hatékonyan vonja ki az aranyat...","id":"20250309_elektronikai-hulladek-e-hulladek-ujrahasznositas-arany-szen-dioxid","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/45a0d943-4d7c-4b8b-a903-f55ec6d45b62.jpg","index":0,"item":"3cd434dc-61de-48c3-a36d-c2fafd09083b","keywords":null,"link":"/tudomany/20250309_elektronikai-hulladek-e-hulladek-ujrahasznositas-arany-szen-dioxid","timestamp":"2025. március. 09. 08:03","title":"Itt az eljárás, amely visszanyeri az arany 99,9%-át az e-szemétből","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"e4b8fabe-80f9-40b0-af31-88aa776047bf","c_author":"hvg.hu","category":"tudomany","description":"Bár a mélység általában ijesztő, egy magas helyről lepillantva esetenként fura vágyat érzünk a leugrásra. Öngyilkossági hajlam? Szerencsére a legtöbb esetben szó sincs ilyesmiről, mi több, elképzelhető, hogy éppen a túlélési ösztön áll mögötte.","shortLead":"Bár a mélység általában ijesztő, egy magas helyről lepillantva esetenként fura vágyat érzünk a leugrásra. Öngyilkossági...","id":"20250308_melyseg-uresseg-hivasa-jelenseg-magyarazat-tulelesi-oszton-pszichologia","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/e4b8fabe-80f9-40b0-af31-88aa776047bf.jpg","index":0,"item":"d3b5b8b1-80fd-42f6-af6a-cf99b88d52d6","keywords":null,"link":"/tudomany/20250308_melyseg-uresseg-hivasa-jelenseg-magyarazat-tulelesi-oszton-pszichologia","timestamp":"2025. március. 08. 08:03","title":"Furcsa gondolatok: ön is érezte már úgy, hogy ugrani kellene a mélybe, amikor nagyon nem lett volna jó ötlet?","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"b37ff96c-66fa-4289-a7ec-0029c28b08f7","c_author":"HVG","category":"itthon","description":"Reagált a főpolgármester a kormányfő szavaira, miszerint innentől nem jut új beruházás Budapestnek.","shortLead":"Reagált a főpolgármester a kormányfő szavaira, miszerint innentől nem jut új beruházás Budapestnek.","id":"20250308_Karacsony-Orban-nyilvan-nem-azt-akarta-mondani-hogy-ami-jar-az-arab-befektetonek-az-nem-jar-a-budapestieknek-ebx","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/b37ff96c-66fa-4289-a7ec-0029c28b08f7.jpg","index":0,"item":"23ec25f9-e07d-412c-b472-0dd832f54fed","keywords":null,"link":"/itthon/20250308_Karacsony-Orban-nyilvan-nem-azt-akarta-mondani-hogy-ami-jar-az-arab-befektetonek-az-nem-jar-a-budapestieknek-ebx","timestamp":"2025. március. 08. 14:15","title":"Karácsony: Orbán nyilván nem azt akarta mondani, hogy ami jár az arab befektetőnek, az nem jár a budapestieknek","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Kevesebb lesz az autó, mégis sokkal nagyobb lesz a forgalom
szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?
Ennek oka, hogy 2030-ra minden harmadik levezetett kilométer közös gépkocsihasználat során történhet.
Radikális változáson megy át az autómobilitás a legtöbb iparági kutató jóslatai szerint. Most a PwC Magyarország közölt egy friss előrejelzést, amelynek egyik legfontosabb állítása, hogy a gépkocsiállomány Európában és az USA-ban 2030-ig drámai mértékben csökkenhet, miközben a közúti forgalom az eddiginél is nagyobb lesz.
„Ez csak első pillantásra tűnhet ellentmondásosnak. Ez egy olyan autóipari forradalom, amelynek során számos, az elmúlt évtizedekben az autóiparban megszokottá vált szabály teljesen megváltozhat” – állítja Osztovits Ádám, a PwC Magyarország Üzleti tanácsadás üzletágának vezető partnere.
Azt jósolják, hogy a gépkocsik száma Európában 280 millióról 200 millióra, míg az Egyesült Államokban 270 millióról 212 millióra csökkenhet. Ezzel szemben Kína gépkocsiállománya 2030-ig 180 millióról 280 millió darabra nő.
A változások különösen fontos tényezője a költségmegosztáson alapuló módszerek PwC által előre jelzett térnyerése. „Mindössze néhány év leforgása alatt a ma általános norma, miszerint a legtöbben maguk vezetik a saját gépkocsijukat, csupán egy lesz a sok mobilitási lehetőség közül” – tette hozzá Osztovits Ádám. Tanulmányunk szerint akár már 2030-ra a levezetett kilométerek több mint egyharmada valamilyen „megosztásos” rendszerben történik.
Az európai személyi járműállomány számának várható alakulása.
PwC
Megatrendek
A megosztási trend két másik autóipari technológiai megatrenddel párosul: az egyik a vezetési rendszerek villamosítása, a másik az önvezető autók kifejlesztése terén elért óriási előrelépések. Előrejelzésünk szerint 2030-ra az új gépkocsik 55 százalékát elektromos autók adják, míg a hagyományos belső égésű motor lassan kihal.
Az Európában és az USA-ban várható fejlemények nagyjából azonos ütemben történnek, ezzel szemben Kínában a megosztott és az önvezető közlekedési módok a nyugati világhoz képest gyorsabban fognak elterjedni. Ezzel Kína válhat az autóipari átalakulás vezető piacává.
A különböző trendek egymást erősítik, például az elektromos járművek egyszerűbb meghajtórendszerüknek köszönhetően kevésbé hajlamosak a meghibásodásra – ez jelentős előny a megosztott és intenzívebben használt járművek esetében. Az önvezető autók így „robottaxikká” válhatnak, amennyiben valamilyen megosztásos rendszerben használják őket.
A közúti forgalom
A különböző tendenciák együttes hatásaként a közúti forgalom egésze radikális változásoknak néz elébe. Miután egyre többen élnek a közös autóhasználat lehetőségével, 2030-ra valószínűleg sokkal kevesebb lesz az autótulajdonosok száma, azonban az egyéni közlekedés mértéke erőteljesen növekszik. Az egyénileg megtett kilométerek száma Európában 2030-ig 23 százalékos mértékben, mintegy 5,88 milliárd kilométerre növekedhet. Az előrejelzések szerint az USA-ban hasonló, 24 százalékos növekedés, míg Kínában 183 százalékos növekedés várható.
A népességnövekedés mellett ennek az is oka, hogy az önvezető autókat azok is igénybe veszik majd, akik ma még saját maguk nem tudnak vezetni. A teljes mértékben önvezető autók kifejlesztése azt is jelenti, hogy valószínűleg lesznek üres járatok, mivel a „robottaxiknak” először össze kell szedniük az új utasokat.
„Az utak egész biztosan zsúfoltabbak lesznek” – jegyezte meg Osztovits Ádám. Ennek ellenére káoszra nem kell számítani – épp ellenkezőleg: „A növekvő összekapcsoltságnak köszönhetően az egyéni közlekedés megszervezése sokkal könnyebb feladat lesz a jövőben.” Ezek alapján a PwC tanulmánya a negyedik megatrendet – az elektromos járművek, az önvezető autók és a megosztásos közlekedési módok mellett – az összekapcsoltságban látja.
2024-ig még nő az új forgalomba helyezések száma – de ki fog ebből profitálni?
Mit jelent ez a trend a gyártók és a beszállítók számára? A PwC forgatókönyve feltételezi, hogy 2030-ig az évenkénti új forgalomba helyezések száma Európában a harmadával, vagyis több mint 24 millió autóra növekedhet; ez lenne az egyetlen mód a meglévő autók közös gépkocsihasználat miatti fokozott igénybevételének ellensúlyozására. Az USA tekintetében a PwC Autofacts 2030-ig 20 százalékos növekedést és az új gépkocsieladások 22 milliós növekedését veszi alapul. Kína vonatkozásában több mint 30 százalékos növekedéssel számolnak, ami 35 millió eladott gépkocsit jelent.
Ez a nagy mennyiség az autógyártóktól és beszállítóktól további beruházásokat követel az új gyártási és fejlesztési kapacitás kialakítása érdekében, amellyel új koncepciójú, nagymértékben specializált járművek fejleszthetők ki az eddiginél sokkal alacsonyabb áron.
„Az autóipari vállalatcsoportoknak és beszállítóiknak kritikus fontosságú döntéseket kell meghozniuk a következő években” – mondja a PwC Magyarország Üzleti tanácsadás üzletágának szakértője. Egyrészt míg csökkenő árréssel kell számolniuk – aminek oka főként a vezető flottaoperátorok által kifejtett nyomás –, másrészt jelentős mértékben kell növelniük az új gyárakkal, az elektro-mobilitással és más megatrendekkel kapcsolatos beruházásaikat.
Jönnek az új márkák?
Ezzel egyidőben az új technológiai versenytársak is felfedezik a piacra való benyomulás lehetőségét. A PwC stratégiai tanácsadó cége, a Strategy& által készített párhuzamos tanulmány előrejelzése szerint a hagyományos szereplők globális iparági profitból való részesedése 2030-ig a jelenlegi 85 százalékról kevesebb, mint 50 százalékra eshet vissza.
„Ebben az esetben csak azok a vállalatok maradnak fenn hosszú távon, amelyek egyértelmű vezető szerepet töltenek be a termékoldali innovációban, továbbá azok, amelyek felismerik, hogy a mobilitás már nem csupán termék, hanem szolgáltatás, és olyan szolgáltatásokat kínálnak ügyfeleiknek, amelyek kényelmesek, jutányosak és egyszerűen használhatók” – tette hozzá Végh Bálint.
Csaknem 16 kilométert tettek meg a 1,5 méter széles csőben. Az eset jól mutatja, miért fontos, hogy az Egyesült Államok megossza a titkosszolgálati információit Kijevvel.