szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?

A dízelkérdés szépen lassan átesett a ló túlsó oldalára, az eladásaik élesen zuhannak, a benzinesek ára meg alaposan megy felfelé. A jelenlegi Euro6d nevű emissziós-normát mindeközben a legmodernebb károsanyag-utókezelő rendszerek lényegében tökéletesen teljesítik.

A legutóbbi tesztéjben az ADAC, a német autóklub szemléltette három, a legújabb generációba tartozó – tehát AdBlue adalékos, szelektív katalitikus redukciós katalizátorral (SCR) és részecskeszűrővel ellátott – dízel modellnél, hogy a károsanyag-kibocsátásuk bőven teljesíti a legszigorúbb elvárásokat is.

A német szervezet jelen esetben egy BMW X2 xDrive20d Steptronicot, egy Peugeot 308 SW 2.0 BlueHDi 180 EAT8-t és egy Volvo XC60 D5 AWD Geartronicot vizsgált.

Az ADAC-tesztje három vizsgálati formula (plusz egy saját autópályás mérés) esetében is közreadta az eredményeket. Az egyik a 2017. szeptembertől érvényes, úgynevezett WLTP ciklus, a másik a klub saját kritériumokkal bővített ECO tesztje, amelyben növelték a jármű hasznos terhelését és az autópálya ciklusát is nagyobb sebességre írták elő. A harmadik pedig a hamarosan Real Driving Emission (RDE) néven közismerté váló, valós forgalomban mért, nem a fogyasztásra, hanem a nitrogén- és részecske-kibocsátásra fókuszáló tesztadatok. Az alábbi táblázatban is erre a NOx, vagyis nitrogén-oxidok kibocsátására fókuszálva tették közzé az értékeket.

Az ADAC eredményei szerint a szén-monoxid-, szén-dioxid-kibocsátás már a próbapadon, és valós körülmények között is bőven alatta marad az elvárt értékeknek a három modell esetében. A nitrogén-oxid- és részecskekibocsátás esetében is igen jól szerepeltek az autók. A BMW és a Peugeot valamennyi terhelési körülmény melletti kibocsátása jóval a határérték, 80 mg/km alatt volt. A svédek autója, az elsődleges magyarázatok szerint a nagyobb tömege miatt szerepelt nagy terhelés mellett rosszabbul, ugyanakkor látható, hogy városi környezetben, alacsonyabb sebességnél, tesztpadod és valós, utcai vezetés mellett is, annak is határérték alatti a kibocsátása.

Az ADAC tesztje jól mutatja: ha a tisztító technológia következetesen alkalmazott, a dízel akár tisztább is lehet, mint egy benzinüzemű jármű. Mindhárom modell jócskán teljesíti a közelgő 168 g/km-es szabványt, amely az úgynevezett RDE (valós utcai üzem melletti) határértékekre vonatkozik. Kiemelve azt a tényt is, hogy a jelenlegi tesztet relatíve alacsony környezeti hőmérsékleten hajtották végre, ami tovább ronthatná a valós körülmények közti adatokat.

A nagy dilemma: szabad-e még dízelt venni?

Hatalmas szabadidőautókat akartunk, sportautós teljesítménnyel és nulla fogyasztással. Ez az igény ebben a formában olyan, mint a három kívánság - mesebeli. Egy ideig úgy tűnt, az autógyártók mégis teljesíteni tudják. A kulcs a dízelmotor volt, amelyet azonban most kezdenek kiátkozni.

Ha máskor is tudni szeretne hasonló dolgokról, lájkolja a HVG Autó rovatának Facebook-oldalát.

Ránk számíthatsz – mi is számítunk Rád!

Hozzátok, az olvasóinkhoz fordulunk, azt kérve, hogy tartsatok ki mellettünk, maradjatok velünk. Ti, ha tehetitek, csatlakozzatok pártolói tagságunkhoz, illetve újítsátok meg azt.

Mi pedig azt ígérjük, hogy továbbra is, minden körülmények között a tőlünk telhető legtöbbet nyújtjuk NEKTEK!

Ránk számíthatsz – mi is számítunk Rád!

Hozzátok, az olvasóinkhoz fordulunk, azt kérve, hogy tartsatok ki mellettünk, maradjatok velünk. Ti, ha tehetitek, csatlakozzatok pártolói tagságunkhoz, illetve újítsátok meg azt.

Mi pedig azt ígérjük, hogy továbbra is, minden körülmények között a tőlünk telhető legtöbbet nyújtjuk NEKTEK!
"Nem lehet az életünket úgy leélni, hogy mindentől félünk" – Merkely Béla a HVG Teraszon

"Nem lehet az életünket úgy leélni, hogy mindentől félünk" – Merkely Béla a HVG Teraszon

Kőporral hintenék be a földeket, hogy megkössék a szén-dioxidot

Kőporral hintenék be a földeket, hogy megkössék a szén-dioxidot

Kicserélik a Déli pályaudvar repedezett üvegfalát

Kicserélik a Déli pályaudvar repedezett üvegfalát