Talán sokan észrevették már, esetleg kényszerű helyzetben, hogy van egy, jellemzően műanyag ráccsal burkolt nyílás az autók hátsó lökhárítója alatt.
Igazából sem a kipufogóhoz, sem víz vagy más anyag elvezetéséhez nincs köze láthatóan. Az Autoforum oldalnál is megjelenhetett ez a kérdés, amelynek utána is jártak. Ők mondjuk tippeket is vártak, mi lehet, és volt olyan, aki azt mondta, hogy a hangrendszerhez beépített külön erősítő szellőzője.
Nos, igazából ez egy nyomáskiegyenlítő. Akkor hasznos, amikor valaki becsukja az ajtót, és a kabintérben hirtelen megnőne a nyomás, amit például a fülünk nem igazán kedvel. Ezen az egyszerű kis csapóajtón kiszaladhat a jelen esetben felesleges levegő.
Másik fontos szerepe, némileg ugyanez. Mivel fűtés-hűtéskor a légkondi nyomja befelé a levegőt, amely szintén megnövelné a nyomást, valahol ki kell vezetni a másik oldalon a levegőt. Ez a kis szellőző ezt is megoldja, és hatékonyan megnöveli a frissen érkező hideg vagy meleg levegő bejutását a kocsi kabinjába.
Az 1965-ben a Chrysler által szabadalmaztatott szellőző még arra is jó, hogy védje a szélvédőket és az ajtószigeteléseket szintén a nyomáskülönbségek kiegyenlítődése révén.
Egyszerű, de hasznos eleme egy autónak.
Célszerűségi, esztétikai és technológiai oka is van. Hármat egy csapásra.
Ha máskor is tudni szeretne hasonló dolgokról, lájkolja a HVG Autó rovatának Facebook-oldalát.