Látványosan nő a ritkaságnak számító sport- és luxusautók magyarországi piaca

Csupán a gyártók limitált kibocsátása szab határt az értékesítési számok további emelkedésének.

Látványosan nő a ritkaságnak számító sport- és luxusautók magyarországi piaca

Hamarosan nyílik a budapesti Bentley-szalon. Az épület szeptemberre állni fog, a márka jellegzetes, szárnyas logójával a homlokzatán. És hogy az idő addig se teljen hiába, az autókat már most megrendelhetik az ügyfelek, akik hamarosan hazai környezetben vehetik át a jellemzően 80 millió forintba kerülő presztízsnégykerekűket.

„A tizenöt darabos kvótát, amelyet az idei, töredék évre kaptunk, már le is kötötték” – mondja Aradi Géza, a Bentley-t is forgalmazó, százszázalékos osztrák tulajdonban lévő Porsche Interauto Kft. márkaigazgatója, aki szerint „nagyon úgy tűnik, harminccal sem leszünk gondban”. A magyarországi értékesítés beindításával jókora régiót fednek majd le, miközben a márka európai központja Münchenben működik. A központ szerepe azért is stratégiai kérdéssé vált, mert ha életbe lép a Brexit, így uniós cége is marad a délnyugat-angliai Crewe-ban működő, patinás gyártónak.

Jól körülhatárolható csoportot alkot az a nagyjából hatszáz magyarországi vásárló, aki a kétszázezer eurónál drágább autók között válogat. Befutott emberek, akiknek a választása gyakran márkafüggő – miközben a motivációjuk nagyon is hasonló. Egyik kitüntetett szempontjuk ugyanaz, mint az egyedi divatholmikat vásárlóknak: ne jöjjön szembe az úton hasonló járgány. Egy Bentley Bentayga 80 milliós ára mindenesetre elég jól működik szűrőként.

Bentley Bentayga
AFp / Odd Andersen

Általánosan éppen a legdrágább darabokra nem gond vevőt találni: ha Magyarországon valaki topkategóriás autót vesz, akkor abból is a csúcsváltozatot választja. A Bentley-nél érkezési sorrendben kapják meg a vásárlók a vágyott csodajárgányt. A sor nem is kicsi. Aki például most fizeti be az előleget a frissen megjelent Bentley Continental GT-re, az 2019 végén fogja megkapni az értesítést, hogy várják autóátadásra.

Bentley Continental GT
AFP /

A másfél millió eurós beruházással megépülő budapesti Bentley-szalon a hazai Porsche-központ szomszédságában nyílik, itt lesz a szervizcentrum is. Ami az értékesítőket illeti, a magyarországi Bentley, Ferrari és Maserati egyaránt egy-egy fővel dolgozik, hiszen a lábon eladott kvóták miatt az értékesítők munkája is limitált. Ennél a vásárlókörnél nagyon fontos a személyes kapcsolat. „Ezek az emberek különösen értékelik, hogy hazai környezetben szolgálják ki őket, ahol mindenki tudja róluk, kik ők. Ez az egyik legfőbb vonzereje egy hazai kereskedésnek” – mondja Aradi Géza.

Ezt a képet erősíti a Ferrarikat forgalmazó budapesti kereskedés marketingvezetője, Csányi Róbert is. Jelenleg mintegy kétszáz Ferrari van forgalomban az ő közreműködésükkel Magyarországon; rendre harminc-harminc új maranellói paripát értékesítenek. Náluk a választék motorméret szerint válik igazán ketté. A V8-as Ferrarik számítanak úgymond a kínálat bázisának, a V12-es motorral szerelt járművek az igazán exkluzívak. A csúcsot viszont a limitált példányok jelentik – és ezekhez nem is juthat hozzá akárki. Komoly Ferrari-gyűjteménnyel kell rendelkezni, illetve rendezvényeken kell részt venni ahhoz, hogy a gyártó felajánlja valakinek: megvehet egy-egy ritkább modellt. Erre az egyik legjobb példa a 499+1 darabos szériából álló hibrid hiperautó, a 963 lóerős Ferrari LaFerrari. Ebből hármat a magyar kereskedés adott el. Az egyiket a nagyközönség is ismerheti: az itt élő kanadai milliárdos, Josh Cartu tulajdona, akinek egyébként is páratlan Ferrari-gyűjteménye van, így az elsők között kaphat meg minden új modellt. Hasonló a helyzet a Porsche szuperhibridjével, a 918 Spyderrel is, amelyből összesen 918 darabot gyártottak; ebből kettő áll magyar vásárló garázsában.

Porsche 918 Spyder
AFP / Daniel Roland

A Ferrari friss újdonsága a Portofino, amely a korábbi belépő modell, a California helyére lépett, és nagyjából egy évet kell rá várnia annak, aki ma megrendeli. De ez igazán nem sok a brutális Ferrari 812 Superfast vagy a legújabb, versenypályás használatra optimalizált Ferrari 488 Pista kétéves várakozási idejéhez képest – miközben a gyártó modellciklusa négy év.

A szupersportautók mezőnyében a Ferrari legnagyobb ellenfele a Lamborghini közvetlen magyarországi jelenlétére szintén lenne igény, ám a gyártó által kínált kvóták miatt egyelőre nem éri meg saját márkakereskedést felépíteni. A Sant'Agata Bolognesében működő, egy évben nyolcezer darabot gyártó Lamborghini évente maximum két-három autót szánna a magyar piacra. De az utóbbi időben a Lamborghini új szegmens felé nyitott az Urus nevű, 650 lóerős szabadidő-autójával, amelyre már az első évben többezres megrendelést kapott. Korántsem kizárt hát, hogy egy Lamborghini-szalonnal is gazdagodik a budapesti exkluzív autókereskedések listája.

Maserati Levante
AFP / Fabrice Coffrini

A hazai luxusautó-piac különleges szereplője a Maserati is, amelyet a Wallis Motor visz. Nagy F. Béla üzletágvezető elmondása szerint náluk az éves darabszám harminc kocsi, amelyek nagy részét szabadidő-autójuk, a Maserati Levante adja. Az igazán grandiózus modellekből, a 4,7 literes V8-as motorral szerelt Maserati GranCabrióból, egy-egy példány megy el évente – az idei egyet mindenesetre máris kipipálták. Náluk a várakozási idő barátságosabb: a megrendelés után 3-4 hónap. A Maserati egyik különleges vonzereje egyébként a szinte utánozhatatlan hangélmény. Mivel nem azt a fajta nyers sportosságot kínálják, amit a Ferrari, a két márka jól elkülöníthető egymástól. A Maserati hazai vezetője szerint talán nem véletlen, hogy vevőik közel 90 százaléka doktori címet visel. A márkának kiterjedt dílerhálózata van, hozzájuk a hazaiakon kívül elsősorban délszláv vevők érkeznek. A vevőikre jellemző az is, hogy nem készpénzben, szatyorból fizetnek; közel hatvan százalékuk lízingkonstrukcióban veszi meg álomautóját.

A cikk a HVG 2018/17. számában jelent meg.