szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?

Láthatóan híre ment a hetvenes évek közepén, hogy nálunk már elektromos autókat használ a posta. Csináltak róla egy riportot a németek is.

A Barkas B1000- összetéveszthetetlen kétütemű hangjával és elképesztő füstjével néhány évtizeddel ezelőtt a szocializmus guruló védjegye volt. Az NDK autóiparának ezen remekét 1961 és 1989 között, mintegy 175 ezer példányban gyártották.

Az 1350 kilogramm tömegű, 4 ajtós és maximum 8 személyes jármű meghajtásáról egy 45 lóerős Wartburg motor gondoskodott, melyet azonban leleményes magyar fejlesztők egy sokkal "zöldebb" elektromotorra cseréltek. Így született meg az elektro Barkas, mely az "elektromos hajtással a környezet védelméért" szlogen jegyében a Villamosipari Kutató Intézet berkein belül látta meg a napvilágot.

Még makettautó is készült belőle.

Az első működőképes prototípust 1973-ban készítették el: a helyi szinten a környezetet egyetlen gramm CO2-vel sem szennyező jármű egy feltöltéssel mintegy 80 kilométeres távolságot tudott megtenni. A német riportban elhangzik az is, hogy a sofőrülés mögött volt a töltő csatlakozója és az elektromos motor könnyen elérhető helyen volt, a gépjármű alján.

A jármű tömege a nehéz akkumulátorok miatt a duplájára nőtt, 2700 kilogrammra vagyis alig 500 kilogramm hasznos terhet lehetett vele szállítani. Az eredeti 100 helyett csupán 50-60 kilométer/órás maximális tempóra képes Elektro Barkas-ból 1975-ig mindössze tíz példány készült, és az autók a Magyar Posta szolgálatában álltak. De nem sok időre mert a gyakran meghibásodó e-Barkasokat gyorsan leselejtezték.

Ha máskor is tudni szeretne hasonló dolgokról, lájkolja a HVG Autó rovatának Facebook-oldalát.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!