szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?

Láthatóan híre ment a hetvenes évek közepén, hogy nálunk már elektromos autókat használ a posta. Csináltak róla egy riportot a németek is.

A Barkas B1000- összetéveszthetetlen kétütemű hangjával és elképesztő füstjével néhány évtizeddel ezelőtt a szocializmus guruló védjegye volt. Az NDK autóiparának ezen remekét 1961 és 1989 között, mintegy 175 ezer példányban gyártották.

Az 1350 kilogramm tömegű, 4 ajtós és maximum 8 személyes jármű meghajtásáról egy 45 lóerős Wartburg motor gondoskodott, melyet azonban leleményes magyar fejlesztők egy sokkal "zöldebb" elektromotorra cseréltek. Így született meg az elektro Barkas, mely az "elektromos hajtással a környezet védelméért" szlogen jegyében a Villamosipari Kutató Intézet berkein belül látta meg a napvilágot.

Még makettautó is készült belőle.

Az első működőképes prototípust 1973-ban készítették el: a helyi szinten a környezetet egyetlen gramm CO2-vel sem szennyező jármű egy feltöltéssel mintegy 80 kilométeres távolságot tudott megtenni. A német riportban elhangzik az is, hogy a sofőrülés mögött volt a töltő csatlakozója és az elektromos motor könnyen elérhető helyen volt, a gépjármű alján.

A jármű tömege a nehéz akkumulátorok miatt a duplájára nőtt, 2700 kilogrammra vagyis alig 500 kilogramm hasznos terhet lehetett vele szállítani. Az eredeti 100 helyett csupán 50-60 kilométer/órás maximális tempóra képes Elektro Barkas-ból 1975-ig mindössze tíz példány készült, és az autók a Magyar Posta szolgálatában álltak. De nem sok időre mert a gyakran meghibásodó e-Barkasokat gyorsan leselejtezték.

Ha máskor is tudni szeretne hasonló dolgokról, lájkolja a HVG Autó rovatának Facebook-oldalát.

VELETEK VAGYUNK – OLVASÓKKAL, ÚJSÁGÍRÓKKAL!

A hatalomtól független szerkesztőségek száma folyamatosan csökken, a még létezők pedig napról napra erősödő ellenszélben próbálnak talpon maradni. A HVG-ben kitartunk, nem engedünk a nyomásnak, és minden nap elhozzuk a hazai és nemzetközi híreket.

Ezért kérünk titeket, olvasóinkat, hogy tartsatok ki mellettünk, támogassatok bennünket, csatlakozzatok pártolói tagságunkhoz, illetve újítsátok meg azt!

Mi pedig azt ígérjük, hogy továbbra is minden körülmények között a tőlünk telhető legtöbbet nyújtjuk a számotokra!
Ezeken az utakon változtak idén a sebességhatárok

Ezeken az utakon változtak idén a sebességhatárok

16 percen belül kétszer kaptak el egy gyorshajtót Szolnoknál

16 percen belül kétszer kaptak el egy gyorshajtót Szolnoknál

Rendkívüli szünetet rendeltek több amerikai iskolában, miután hackerek lehetetlenné tették a tanítást

Rendkívüli szünetet rendeltek több amerikai iskolában, miután hackerek lehetetlenné tették a tanítást