szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?

Az az indoklás az indulás előtti motormelegítésre, hogy a hideg motorolajnak nincsenek meg a megfelelő teljesítménytulajdonságai, mára már nem igaz.

A régi beidegződések ellenére már nem kell külön bemelegíteni a modern autókat a elindulás előtt. Az autógyártók erre fel is hívják a figyelmet a felhasználói kézikönyvekben. 

A mai nagy hatásfokú motorok üresjáratban nagyon lassan melegednek, így a motor menet közben fog hatékonyan és gyorsan üzemi hőmérsékletre kerülni, attól tartani pedig, hogy a hideg olajnak nincsenek meg a működési tulajdonságai, ma már felesleges – mondja a minden évben előkerülő téma kapcsán a téli üzemeltetés szempontjából elég tapasztalt orosz autóklub vezetője is.

Nem szabad ugyanakkor a hidegben, azonnal indítás után erősen „pörgetni” a motort: két-három percig finoman vezetve hatékonyabban éri el az ideális hőmérsékletét, ami egyben oda vezet, hogy gyorsabban melegíti fel a belső teret is.

A német autóklub, az ADAC tesztjei is azt mutatták, hogy -10 Celsius-fokos környezeti hőmérséklet esetén négypercnyi álló helyzeti motorjáratás után csak -7 Celsius-fokig melegszik a motorolaj, az utastérbe pedig 13 Celsius-fokos levegőt fúj a ventilátor. Ehhez 1 deciliter üzemanyagot fogyaszt el az e közben igen magas károsanyag-kibocsátású autó.

Egy igen rövid, a hó letakarításáig és/vagy a páramentesítésig tartó melegítésről persze szó lehet, de alapvetés, hogy napjaink belső égésű motoros autóit sokkal jobb úgy üzemi hőfokra hozni, hogy óvatos gázpedálkezeléssel mihamarabb elindulunk velük. 

Ha máskor is tudni szeretne hasonló dolgokról, lájkolja a HVG Autó rovatának Facebook-oldalát.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!