szerző:
D.P.
Tetszett a cikk?
Értékelje a cikket:
Köszönjük!

Kora reggeltől késő estig dolgoznak a legtöbb független vizsgaállomáson, hogy ki tudják szolgálni azokat az autósokat, akiknek az utolsó pillanatban jutott eszükbe, hogy akár négy év után a moratórium lejárta miatt gyorsan levizsgáztassák az autójukat. Nagyjából augusztus közepére normalizálódhat a helyzet.

Csütörtökön éjfélkor lejár a határidő, amely a koronavírus-járvány miatt engedélyezte az autósoknak, hogy ne kelljen megújítaniuk az autók műszaki papírjait. A lehetőséget azok az autósok kapták meg, akiknek a műszakija 2020. március 11. és 2022. május 31. között járt le. Mindez azt jelenti, hogy lényegében olyan autók is futnak most legálisan az utakon, amelyekre 4 éve nem nézett rá senki műszakilag.

A moratórium június 30-án lejár, miközben a Belügyminisztérium adatbázisa alapján mintegy 930 ezer autón nincs érvényes műszaki. Ez a helyzet egyébként is jellemző a magyar utakra, hiszen nagyjából 400 ezer autón egyébként sincs műszaki. Körülbelül ugyanennyi lehet a koronavírus miatti elspórolt vizsga.

Péntektől mindenesetre visszaáll a korábbi rend, és elvileg minden autó csak érvényes műszaki vizsgával mehet ki az utakra. A hírek arról szólnak, hogy a lejárt forgalmis autósok elképesztő mennyiségben torlódtak fel, elsősorban a független vizsgaállomásokon. A torlódást náluk elsősorban az okozza a márkaszervizekkel szemben, hogy utóbbiak eddig is jellemzően három hétre előre adtak vizsgaidőpontot. Mindenesetre az országban működő 1390 műszaki vizsgabázisnak valahogyan menedzselni kellene a felhalmozódott autókat.

Fontos megjegyezni, hogy azon ügyfelek számára, akik eddig is rendszeresen voltak vizsgán – vagyis nem éltek a halasztás lehetőségével, de éppen most járna le a műszakijuk – a szakmai szervezetnek sikerült elérnie, hogy igazolást kapjanak addig az időpontig, amikorra a vizsgahely vállalni tudta a kocsit.

A szakmában általános vélemény, hogy a covid miatti műszaki vizsgák elengedése nemcsak a várható káosz miatt volt rossz ötlet, hanem közlekedésbiztonságilag is indokolhatatlan döntés volt. A mostani helyzetben ugyanis az elhanyagolt, akár négy éve nem vizsgáztatott autók gyakran nem is alkalmasak a vizsgára. A legtöbb helyen éppen emiatt van előzetes szemle is, ami tovább növelheti a várakozást az érvényes papírra, nem is beszélve a költségek további növekedéséről. Piaci becslések szerint az előzetes szemlén az autók tíz százaléka elbukik, ezekkel meg sem kezdik a hatósági szemlét.

A vizsgaállomások viszont az előzetes szemle díját később beszámíthatják a sikeres műszaki vizsga költségébe, ezért is van, hogy 16 900 forintos hatósági áras műszaki vizsgadíjaknál azért magasabb összegekkel lehet találkozni a piacon. A hatósági összeg 80 százaléka egyébként is a Közlekedési Hatóság kasszájába kerül, miközben valahogyan meg is kéne élniük - jegyezte meg a hvg.hu-nak egy vizsgabázis üzemeltetője.

Ha máskor is tudni szeretne hasonló dolgokról, lájkolja a HVG Autó rovatának Facebook-oldalát.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!