szerző:
MTI
Tetszett a cikk?

Míg a jelenlegi fizetőkapus rendszer 200 járművet tud kezelni egy óra alatt, addig az új rendszer akár 3000 jármű áthaladását is lehetővé teszi ugyanazon idő alatt.

Horvátország legkorábban 2024 végén áll át az elektronikus autópályadíj-fizetési rendszerre – közölte a horvát tengerészeti, közlekedési és infrastrukturális minisztérium, miután kedden közvitára bocsátotta a tervezetet.

Az új elektronikus autópályadíj-fizetési rendszer kizárja a készpénzfizetést, és kötelezővé teszi az elektronikus készülékek, úgynevezett fedélzeti egységek használatát a gépjárművekben, amely így lehetővé teszi a forgalom szabad áramlását anélkül, hogy meg kellene állni útdíjfizetés miatt – olvasható a közleményben. Hozzátették: Horvátország 2024. március 25-ig köteles a járművekre egyes közúti infrastruktúrák használatáért kivetett díjakról szóló nemzeti szabályozását összhangba hozni az uniós irányelvekkel.

A zágrábi kormány ezt beépítette a Nemzeti Helyreállítási és Ellenállóképességi Tervbe, amely az elektronikus autópályadíj-fizetési rendszer projektjének finanszírozását is előirányozta 500 millió euró (198,5 milliárd forint) értékben – hangsúlyozták.

Oleg Butkovic miniszter a Vecernji List című horvát napilapnak korábban elmondta, hogy teljesen megszűnik a fizetőkapus rendszer, helyette az automatikus rendszámtábla felismerő (ALPR) rendszerre, illetve a mikrohullámú adattovábbításra (DSRC) állnak át. Így nem lesznek sorompók, torlódások az autópályán, és sokkal gyorsabb lesz a forgalom – fogalmazott.

Rámutatott: míg a fizetőkapus rendszer 200 jármű útdíjszedési kapacitásával rendelkezik egy óra alatt, addig az új rendszer akár 3000 jármű áthaladását is lehetővé teszi ugyanazon idő alatt.

A DSCR nagyon hatékony az autópályákon, ahol a fel- és lehajtást egyszerű fémvázra telepített érzőkelőkkel ellenőrzik, a gépjárművek megállása nélkül, 130 kilométeres sebesség mellett. A DSRC hasonlít a jelenleg használatos elektronikus ENC-készülékre – ez egy előre feltöltött készülék a horvát útdíjkapuk használatához a sorban állás elkerülése érdekében. A készüléket fel kell majd tölteni a megfelelő összeggel, amelyet lehajtáskor azonnal levesz a díjgyűjtő vállalat. A rendszámtábla felismerő rendszert a külföldi autók miatt fontos bevezetni. Az ALPR-hez egy applikációt kell majd letölteni, amit a bankkártyához kötnek: az autópályadíj összegével a hitelkártyát terhelik majd meg – írta az újság, hozzátéve, hogy hasonló rendszer Portugáliában és Hollandiában működik.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!