szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?

Nagyjából száz éve hasonló módon készülnek az autók a gyárakban, ahogyan az Henry Ford futószalagjánál folyt. Elon Musk ezen is jelentősen változtatna.

Nyilvánosságra hozta Elon Musk a Tesla újabb mestertervét, amelynek részeként egyfajta paradigmaváltást is tervez az autógyártás technológiai folyamatában. Musk szerint az általuk „Unboxed Process-nek" nevezett gyártás révén a járművek jóval hatékonyabb módon készülhetnek a jelenleginél. Ennek nyomán a gyártási költségek 50 százalékkal csökkenhetnek egy mai Tesla Model 3-as költségével szemben.

A jelenlegi járműgyártás folyamata leegyszerűsítve az, hogy a hatalmas présgépeken készült karosszéria-elemeket összehegesztik/ragasztják/szegecselik, majd lefestik és összeszerelik. Ugyanakkor az összeszerelt karosszériát részben újra szétszedik, az ajtók, a motortérfedelek lekerülnek, hogy hozzáférjenek a belső munkálatokhoz. Végül minden visszakerül a járműre. Ennek során akár több száz egyedi alkatrészt kezelnek.

Ezzel szemben a Tesla csak egyszer szerelné össze az összes elemet. A folyamatot két párhuzamosan zajló részre osztják. Az egyik oldalon a présüzemben elkészült elemeket, például a karosszéria oldalfalait és a kocsi padlólemezét szerelvényeznék. A másik ciklusban pedig az első, a hátsó részegységek összeállításán dolgoznának, amelyhez egyszerre így többen is férnek hozzá, mint a hagyományos gyártás során. Végül a fődarabok találkoznak és így állnak össze kész autóvá. A Tesla szerint az eljárásuk révén sok lépés, és még több egyedi alkatrész feleslegessé válik a gyártás során a jelenlegi metódussal szemben. A Tesla egyébként azt is tervezi, hogy az egész karosszéria helyett csak az oldalakat, és az azt igénylő részeket fogja fényezéssel ellátni.

Az előadás során egy animációval be is mutatták, hogy a Tesla új jármű-összeszerelési eljárása, hogyan hasonlítható össze azzal, ahogyan a hagyományos autógyártók a Ford T-modell óta összeszerelik a kocsikat. (A gyártástechnológiai beszámoló 1 óra 4 percnél kezdődik a videóban.)

Ha máskor is tudni szeretne hasonló dolgokról, lájkolja a HVG Autó rovatának Facebook-oldalát.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!