A Volvo, elsőként, akkumulátor-útlevelet ad az autóihoz, de mire is jó ez?
Egy QR-kód révén lehet leolvasni az akku „személyes” adatait.
HVG
2027-től minden, az EU piacán forgalomba hozott elektromos járművet egy új, “digitális akkumulátor-útlevélként” emlegetett tanúsítvánnyal kell majd ellátni, amely az akkumulátorgyártás minden szakaszára vonatkozó adatokat tartalmaz. Az akkumulátor előállításához használt nyersanyagok kitermelésétől az ártalmatlanítási folyamatig, az újrahasznosított tartalomig és a teljes környezeti lábnyomig minden információ benne lesz.
Az első vállalat, amely alkalmazza ezt a tanúsítványt a Volvo, az EX90 modellnél, amelynek gyártása most kezdődött meg. Az ajánlások szerint a svéd modell digitális nyomonkövethetőségi útlevele blokklánc-technológián alapul, és a brit Circulor céggel együttműködve fejlesztették ki.
A tanúsítványban lévő információk az akkumulátor gyártási folyamatában részt vevő összes beszállítótól származnak, kezdve azoktól, akik a nyersanyagokat beszerezték, az akkumulátor különböző alkatrészeinek gyártójáig.
Batteries do much more than just power electric vehicles (EVs) – they also help determine their performance, service life, charging speed and costs. That is, however, only part of a battery’s much longer journey along the value chain, which starts with the extraction of raw materials and extends into the second phase of each battery’s life as stationary energy storage or recycling sources.
Az akkumulátor-útlevél elsősorban az újrahasznosítást segíti majd szakértők szerint, mivel a szétszerelés megkezdésekor sokkal több információ áll majd rendelkezésre előzetesen. Így a régi akkumulátorból több értékes anyag nyerhető vissza. Ez 10-20 százalékkal csökkentheti a költségeket, amelyek végül a felhasználót terhelik.
Az akkuútlevélben, konkrétabban, olyan információk is benne lesznek a példa kedvéért, hogy ha például tartalmaz kobaltot, akkor az mondjuk részben egy kínai egy újrahasznosítóból származik, részben pedig a Kongói Demokratikus Köztársaságból. Az adatok között – bár nem nyilvános módon – elvileg az is szerepel majd, hogy kapcsolatba hozható-e gyerekmunkával bármely cég, amely az akkumulátor életútjában szerepel.
A fenti adatok az EX90 esetében a vezető ajtaján elhelyezett QR-kód segítségével könnyen leolvashatók, és a digitális dokumentumot az autó eladásával együtt minden egyes ország illetékes hatóságának is elküldik.
„A bukásoktól, brutális sérülésektől való félelem folyamatosan bennem van” – meséli Valter Attila országútikerékpár-versenyző a Penge podcast legújabb adásában, ahol arról is beszélget Szilágyi Áronnal és Kenyeres Andrással, hogy milyen gondolatok futnak át az agyán egy esés után, mekkora nyomást jelentett számára a 2021-es berobbanása, és milyen hatással vannak rá a kommentek.