szerző:
HVG
Tetszett a cikk?

Tíz éve még tizenöt modell volt a német statisztikákban 1000 kiló alatt.

Egyre kevesebb az egy tonnánál kisebb tömegű új autó Németországban. A helyi szövetségi gépjármű-közlekedési hatóság (KBA) 2023-as új forgalomba helyezésekről szóló statisztikájában mindössze két modellsorozatot említ, amelyek egy tonna alattiak voltak: a Mitsubishi Mirage/Star kisautót 954 kilogrammal és a Suzuki Ignist 971 kilogrammal. A KBA 2022-ben még négy típust sorolt fel egy tonna alatt, tíz évvel ezelőtt pedig tizenötöt – írja a Der Spiegel.

Az egyes járművek tömege természetesen a felszereltségtől és a motortól függően változhat, ennek alapján még ezek az alapból könnyebb járművek is gyakran meghaladják az egy tonna tömeget.

A spektrum másik oldalán három, három tonnánál nagyobb tömegű típus található. A Cadillac Escalade 3472 kilogrammos saját tömegével egyértelműen vezeti a rangsort. A második helyezett a Mercedes Maybach 3027 kilóval, majd az Ineos Grenadier következik 3002 kilóval. Mindhárom jármű ritka Németországban is, együttesen alig több mint 1000 új forgalomba helyezéssel 2023-ban.

A KBA szerint 2023-ban Németországban egy új autó átlagos súlya 1696 kilogramm volt. Ebben azonban benne vannak a nehéz lakóautók és haszonjárművek is, amelyek mintegy 50 kilóval növelik az átlagot. Bár 2022-hez képest nincs változás, hosszú távon jelentős a változás: 2013-ban az átlagsúly még 1475 kilogramm volt.

Kétévente egy centivel szélesednek az új autók az EU-ban és az Egyesült Királyságban

Bárki, aki egy áruház parkolóházában körülnéz, láthatja, milyen probléma lett mostanra az autók mérete.

Sajnos a kisautók kevésbé vonzók a gyártók számára, mivel jellemzően alacsonyabb árréssel értékesíthetők. Másrészt a SUV-k és a terepjárók rendkívül divatosak manapság. Ezen túlmenően a biztonsági és asszisztencia-rendszerek, valamint a kényelmet szolgáló kütyük növekvő használata is hozzájárul a járművek tömegnövekedéséhez. A hibridek és mindenekelőtt a tisztán elektromos autók pedig különösen nagy hatásúak ebben a tekintetben. A tisztán elektromos autók nagy méretű akkumulátorai, valamint a hibridek kiegészítő villanymotorja és kisebb akkumulátorai nagy súlyt jelentenek.

Igaz, mint látni, a legsúlyosabb járművek egyelőre belső égésű motoros autók. Az Escalade-et is ilyen motor hajtja, ami egyben nagyon magas fogyasztással is párosul. Meglehetősen optimista hivatalos mérések szerint is 13 liter benzint fogyaszt 100 kilométerenként egy autó, ami kilométerenként több mint 300 gramm CO₂-kibocsátással jár.

Átment a javaslat, óránként 7000 forintért parkolhatnak a nagy SUV-k Párizsban

Egy egész napos parkolás közel százezer forint lehet.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!