Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"1a084f88-26d4-4e0d-b919-41f7310f413e","c_author":"Maltofer","category":"brandchannel","description":"A vas a szervezetünk egyik alapköve, ami döntő szerepet játszik az egészségünk fenntartásában: támogatja az anyagcserét, a növekedést és a normális sejtműködést. De vajon mindenkinek ugyanannyi vasra van szüksége? Távolról sem! Lássuk, milyen tényezőktől függ, mennyit kell bevinnünk belőle.","shortLead":"A vas a szervezetünk egyik alapköve, ami döntő szerepet játszik az egészségünk fenntartásában: támogatja...","id":"20250505_Vasbevitel-vastartalmu-elelmiszerek-maltofer","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/1a084f88-26d4-4e0d-b919-41f7310f413e.jpg","index":0,"item":"beab4618-d3d2-44ae-9c20-b31b791efcbf","keywords":null,"link":"/brandchannel/20250505_Vasbevitel-vastartalmu-elelmiszerek-maltofer","timestamp":"2025. június. 08. 11:30","title":"Elég vasat eszünk meg naponta? A válasz nem egyértelmű!","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":true,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":true,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":"Maltofer","c_partnerlogo":"b5850ba1-e583-4d22-9186-688d82b8c838","c_partnertag":""},{"available":true,"c_guid":"f0964e41-bd0b-4d5f-84e8-cb2d663c2ac0","c_author":"Maltofer","category":"brandchannel","description":"A világon elegendő élelmiszert termelnek ahhoz, hogy mindenki jóllakjon, mégis 815 millió ember éhezik az ENSZ Élelmezésügyi és Mezőgazdasági Szervezetének (FAO) 2018-as adatai szerint. Ezért nagyon sokan szenvednek nyomelem- és vitaminhiányban, de ez – például a vashiány – nemcsak a kórosan soványakat, hanem a túlsúlyosokat is érintheti. ","shortLead":"A világon elegendő élelmiszert termelnek ahhoz, hogy mindenki jóllakjon, mégis 815 millió ember éhezik az ENSZ...","id":"20250508_Vashiany-testsuly-osszefugges-tunetek-maltofer","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/f0964e41-bd0b-4d5f-84e8-cb2d663c2ac0.jpg","index":0,"item":"f0c6e523-7326-42fb-ac87-8747d59242b5","keywords":null,"link":"/brandchannel/20250508_Vashiany-testsuly-osszefugges-tunetek-maltofer","timestamp":"2025. június. 08. 19:30","title":"Nem a testsúlyán múlik, hogy vashiányos-e","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":true,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":true,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":"Maltofer","c_partnerlogo":"b5850ba1-e583-4d22-9186-688d82b8c838","c_partnertag":""},{"available":true,"c_guid":"878f351b-0832-471e-8078-20330daa9867","c_author":"hvg.hu","category":"elet","description":"A DW riportja egy olyan házaspárt mutat be, akik városi életüket a vidék csendjére, állattartásra és népviseletre cserélték. ","shortLead":"A DW riportja egy olyan házaspárt mutat be, akik városi életüket a vidék csendjére, állattartásra és népviseletre...","id":"20250607_Lecserelte-varosi-ruhait-nepviseletre-a-home-office-bol-dolgozik-a-BKK-nak","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/878f351b-0832-471e-8078-20330daa9867.jpg","index":0,"item":"6619bc94-2fd6-4436-99ca-5b075f197580","keywords":null,"link":"/elet/20250607_Lecserelte-varosi-ruhait-nepviseletre-a-home-office-bol-dolgozik-a-BKK-nak","timestamp":"2025. június. 07. 12:25","title":"Lecserélte városi ruháit népviseletre, home office-ból dolgozik a BKK-nak a Budapestről Nógrád megyébe költözött házaspár","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"e5847574-b0d6-4186-b540-077f585ee202","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"Vitézy Dávid szerint a Lázár János által bejelentett 10 pontos közlekedési reform az első nyári hétvégén megbukott.","shortLead":"Vitézy Dávid szerint a Lázár János által bejelentett 10 pontos közlekedési reform az első nyári hétvégén megbukott.","id":"20250607_Mindenki-megy-Balatonra-mar-a-punkosdi-hetvege-elso-napjan-osszeomlott-a-vasuti-kozlekedes","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/e5847574-b0d6-4186-b540-077f585ee202.jpg","index":0,"item":"271730b3-4a46-421a-a469-520ac7ddc171","keywords":null,"link":"/itthon/20250607_Mindenki-megy-Balatonra-mar-a-punkosdi-hetvege-elso-napjan-osszeomlott-a-vasuti-kozlekedes","timestamp":"2025. június. 07. 14:00","title":"Mindenki megy Balatonra, már a pünkösdi hétvége első napján összeomlott a vasúti közlekedés","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"24fe3306-9a48-4104-be4d-7142e1aa1bf5","c_author":"Dulai Péter","category":"360","description":"Vasárnap lesz 36 éve, hogy végrehajtották az utolsó halálos ítéletet az akkor még létező Csehszlovákia szlovákiai oldalán. Egy breznóbányai férfi józan ésszel felfoghatatlan brutalitással végzett terhes feleségével és a két lánnyal. A Svitek-ügy az összes, utólag feltárt előzmény ismeretében is megemészthetetlen. ","shortLead":"Vasárnap lesz 36 éve, hogy végrehajtották az utolsó halálos ítéletet az akkor még létező Csehszlovákia szlovákiai...","id":"20250607_utolso-csehszlovak-kivegzett-csaladirto-ket-gyerek-terhes-no-svitek-ugy","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/24fe3306-9a48-4104-be4d-7142e1aa1bf5.jpg","index":0,"item":"c3bb0000-1582-429c-a6cf-c020f644caf9","keywords":null,"link":"/360/20250607_utolso-csehszlovak-kivegzett-csaladirto-ket-gyerek-terhes-no-svitek-ugy","timestamp":"2025. június. 07. 20:00","title":"Élete legintenzívebb szexuális élményét élte át, miközben fizikailag megsemmisítette a családját","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"66abcb03-0c94-41a1-a3d7-31d6a795fa26","c_author":"HVG","category":"360","description":"Mozaikokból összeálló családregényeket, mélyrehatoló önélet- és korrajzokat, újrafelfedezett életműveket, felkavaró történelmi olvasmányokat kínálnak a június 12. és 15. közötti ünnepi könyvhétre megjelenő kötetek szerzői. A bőséges választékból a HVG ismét szubjektív válogatással szolgál. Újabb kilenc könyvet ismertetünk.","shortLead":"Mozaikokból összeálló családregényeket, mélyrehatoló önélet- és korrajzokat, újrafelfedezett életműveket, felkavaró...","id":"20250608_hvg-96-unnepi-konyhet-hvgmustra-2-resz","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/66abcb03-0c94-41a1-a3d7-31d6a795fa26.jpg","index":0,"item":"e2ac1fb4-897a-4eec-9799-acfec6dbc7f5","keywords":null,"link":"/360/20250608_hvg-96-unnepi-konyhet-hvgmustra-2-resz","timestamp":"2025. június. 08. 18:30","title":"„Kalandra fel, lépj be az 1984 világába, és döntsd meg a diktatúrát!” – könyvheti HVG-mustra, 2. rész","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"4c5b03a1-ebd7-48f7-a512-65ded18c933d","c_author":"HVG","category":"itthon","description":"A miniszterelnöktől megkérdezték, hogy mi lenne, ha Putyin Magyarországra akarna jönni, de az is felmerült, mennyire hasonlít az orosz elnökre.","shortLead":"A miniszterelnöktől megkérdezték, hogy mi lenne, ha Putyin Magyarországra akarna jönni, de az is felmerült, mennyire...","id":"20250608_orban-viktor-oroszok-ukrajna-nato-putyin-ebx","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/4c5b03a1-ebd7-48f7-a512-65ded18c933d.jpg","index":0,"item":"8729e813-247b-4357-9f8e-3ee3c2b508e3","keywords":null,"link":"/itthon/20250608_orban-viktor-oroszok-ukrajna-nato-putyin-ebx","timestamp":"2025. június. 08. 21:53","title":"Orbán: Az oroszok Ukrajnát sem tudják legyőzni, így a NATO-t sem tudnák igazán megtámadni","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"ea738f14-7346-40ae-890e-13e5a2ee8bdb","c_author":"hvg.hu","category":"gazdasag","description":"Legalábbis a szakszervezet elnöke így értesült. Mindezt azért, mert nem minden busz fért be a telephelyre, amikor Lázár János közlekedési miniszter a vasútközlekedés összeomlásának másnapján 300 klímás buszt rendelt Budapestre.","shortLead":"Legalábbis a szakszervezet elnöke így értesült. Mindezt azért, mert nem minden busz fért be a telephelyre, amikor Lázár...","id":"20250608_A-tuzo-napon-arnyek-es-mosdo-nelkul-varakozhat-a-Lazar-Janos-altal-berendelt-buszsoforok-egy-resze","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/ea738f14-7346-40ae-890e-13e5a2ee8bdb.jpg","index":0,"item":"3a92da85-29de-4c59-8fbe-99052956abb4","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250608_A-tuzo-napon-arnyek-es-mosdo-nelkul-varakozhat-a-Lazar-Janos-altal-berendelt-buszsoforok-egy-resze","timestamp":"2025. június. 08. 15:40","title":"A tűző napon, árnyék és mosdó nélkül várakozhat a Lázár János által berendelt buszsofőrök egy része","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
A Le Mans-i 24 órás autóversenyen járva nemcsak üzemanyagcellás, hanem belsőégésű motoros hidrogénes versenyautókat is láttunk, és a törkölyalapú üzemanyagot égető hibrid hiperkocsikat is körbejártuk.
A futurisztikus járgány 7,8 kilogramm 700 baros hidrogénből fordított vízbontás elvén elektromos energiát állít elő, ami egy relatíve kisméretű pufferaksiból érkezik meg a hátul található 884 lóerős villanymotorhoz.
A lokálisan zéró emissziós, lényegében teljesen hangtalan működésű üzemanyagcellás hidrogénes versenyautó jelentősen könnyebb, mintha hagyományos akkumulátoros villanyautó lenne, a tömege alig 1,3 tonna.
A 2 perces tankolást követően 30 percig versenytempóban használható H24EVO
László Ferenc
2026-ban állhat majd rajtvonalhoz
László Ferenc
Le Mans-ban ezenkívül egy másik ígéretes hidrogénes fejlesztéssel is találkoztunk, melynek hajtásáról azonban nem üzemanyagcella és villanymotor, hanem egy hidrogént a hengereiben hasznosító normál belsőégésű motor gondoskodik.
A végeredmény azonban itt is ugyanaz, a – minimális nitrogénoxid kibocsátást leszámítva – lényegében zéró emisszió és a kipufogón kicsepegő tiszta víz.
Foenix H2
László Ferenc
Gigantikus hátsó légterelő és tekintélyes méretű diffúzor
László Ferenc
A Solution F által fejlesztett GT3 kategóriás Foenix H2 utasterének közepén, közvetlenül a sofőr mellett található a hatalmas hengeralakú hidrogéntartály, melyben 8,5 kilogramm hidrogén tárolható.
Utóbbi a GM eredetű 6,2 literes feltöltött V8-as motorban ég el, a 612 lóerős legnagyobb teljesítmény 6500-as fordulatszámon ébred, a 700 Nm-es csúcsnyomaték pedig 4500-tól áll rendelkezésre.
És ezúttal nem ingerszegény villanyautós hangzás, hanem hamisítatlan petrolhead muzsika az értő közönség jutalma.
Foenix H2
László Ferenc
Foenix H2
László Ferenc
Az alig 1,3 tonna tömegű, hatfokozatú szekvenciális váltós és hátsókerék-hajtású Foenix H2 4,95 méter hosszú és mindössze 1,24 méter magas, a 18 colos kerekeken gördülő versenyautó végsebessége 280 km/h.
A francia gyártó és az amerikai Saleen Le Mans-ban jelentette be, hogy közös fejlesztéseik első kézzel fogható gyümölcse egy közutakon is minden további nélkül használható hirdogénes sportkocsi lesz, melynek hajtásáról egy biturbó V6-os belsőégésű motor fog gondoskodni.
Foenix H2
László Ferenc
Foenix H2
László Ferenc
Foenix H2
László Ferenc
Elő a törköllyel!
A Le Mans-i 24 órás versenyen induló Hypercarok egyelőre még messze vannak a zéró emissziótól, de 2022 óta már olyan üzemanyagot használnak, melynek köszönhetően nem kevesebb, mint 65 százalékkal sikerült csökkenteni a károsanyag-kibocsátást.
A 100 százalékban megújuló forrásból származó 100-as oktánszámú versenybenzin a borkészítés melléktermékeire épül, így például törkölyre és borseprőre.
100 százalékban megújuló forrásból származó üzemanyag
László Ferenc
Míg az üzemanyagot a Total szállítja az összes csapat számára, addig olaj fronton szabad kezet kapnak az alakulatok. A Penske és Jota csapatok Porschéiben, a Toyotákban és a Cadillacekben az ExxonMobil kenőanyagait használják. A Toyota csak a motorba, a többi csapat a motorba és a váltóba is Mobil 1-et tölt.
Az amerikai cég 50 évvel ezelőtt készítette el a világ első teljesen szintetikus Mobil 1 motorolaját, mely azóta rengeteg fejlesztésen esett át, és nemcsak a közúti kocsikban, hanem a versenyautókban és -motorokban is remek szolgálatot tesz (F1, Nascar, DTM, rali, MotoGP).
És hogy hogyan fest egy Hypercar új és használt olaja egymás mellett? Mutatjuk:
Akad némi különbség
László Ferenc
Jenson Button a 9. helyen végzett a Jota Porschéval az idei Le Mans-on
László Ferenc
Jöhet egy kis villany!
A méregdrága LMP1-es versenyautók 2020 végén eltűntek a színről, 2021-től már az olcsóbb, gyengébb és nehezebb, de még így is piszokgyors Hypercarok mérik össze erejüket a WEC bajnokságban, melynek idei negyedik futama volt a Le Mans-i 24 órás viadal, amit végül tavalyhoz hasonlóan a Ferrari nyert meg.
A Hypercar királykategóriában kizárólag hibrid hajtáslánc használható, az 1030 kilogrammos minimáltömegű kocsik teljesítménye 680 lóerőre van korlátozva.
2024-ben az 50-es rajtszámú Ferrari nyert
László Ferenc
Az ex F1-es Alex Wurz a Toyota fő tanácsadója – a japán alakulatnak be kellett érnie az ezüstéremmel
László Ferenc
A hátsó kerekeket hajtó benzinmotor tekintetében igen változatos megoldásokat használnak a gyártók. A Ferrari például 3 literes biturbó V6-ot használ, a Porsche a 4,6 literes duplaturbós V8-ban hisz, a Cadillac szerint az 5,5 literes szívómotor a legjobb, de akadnak szimplaturbós kisebb-nagyobb erőforrások is a mezőnyben.
A kötöttebb LMDh szabályrendszer szerint épített kocsik hátsó villanymotorja 68 lóerős teljesítményű, a fejlesztőknek szabadabb kezet biztosító LMH keretrendszer viszont lehetővé teszi egy 272 lóerős első villanymotor használatát.
Az akkumulátor relatíve kicsi és könnyű, a Penske csapat Porsche 963-asaiban konkrétan ilyen telep található:
Lítium-ion aksik
László Ferenc
És ilyen a Porsche 90 fokos hengerszögű benzinmotorja:
A maximális percenkénti fordulatszám eléri a 8000-et
László Ferenc
Bár a kimeneti teljesítmény nem haladhatja meg a 680 lóerőt, az LMH kocsik összkerék-hajtása némi előnyt jelenthet esős körülmények között, bár megkötés, hogy az első kerekekre csak 190 km/h felett érkezhet hajtás.
Induláskor kis tempónál mindig elektromosan gurulnak a hétfokozatú szekvenciális váltós hiperautók, melyeknek csak ezt követően durran be a szuperhangos benzinmotorja.
Az LMDh kategóriás Porsche 963
László Ferenc
Idén 9 gyártó 23 autója indult Le Mans-ban a csúcskategóriában, jövőre pedig már a magas fordulatszámú 6,5 literes V12-es “szívű” Aston Martin Valkyrie is ott lesz a rajtrácson.
Üzemanyagcellás és belsőégésű hidrogénes fronton kicsit még várnunk kell a Le Mans-i debütálásra. Bár a gyártók már 2018 folytatnak ilyen irányú fejlesztéseket, jelen állás szerint 2028-ra készülhet el az első lokálisan zéró emissziós WEC versenyautó, melyet 2029-ben 2-3 további hasonló kocsi követhet majd.