Lehetett-e újabb pilóta-öngyilkosság az Air India júniusi tragédiája?
Nemcsak a gépeket kell karbantartani, hanem a pilóták lelkét is.
A gépjárművek kvázi ingyenes közterületi tárolása nem alapjog, ellenben sok tekintetben rendkívül káros és igazságtalan. Civilek ezért azt kérik az új közgyűléstől, hogy alaposan korlátozza a lakók parkolási kedvezményeit.
Nyílt levélben fordult az újonnan megválasztott fővárosi képviselőkhöz hét civil szervezet: egyszerűen fogalmazva azt kérik, a közgyűlés kezelje a parkolási helyzetet, elsősorban a parkolási díjak differenciált, de jelentős emelésével, ami a lakók kedvezményes parkolását illeti. A teljes dokumentum itt elérhető, alább a fontosabb megállapításokat foglaltuk össze.
A javaslat leszögezi: a közterületnek értéke van, ezért az eljárási díj helyett parkolási megváltási díj megfizetéséhez kötni az engedély megadását. A parkolási megváltási díj az éves parkolási díj – az egy órai parkolási díj szorozva az éves fizetésre kötelezett órák számával – meghatározott százaléka. Kezdetben az első autóra legalább 2 százalék százalékot javasolnak, vagyis 98 százalékos kedvezményt, amivel a parkolási zónákban történő lakossági várakozás díja az első autó esetén a következőképp alakulna:
A különösen környezetszennyező autók ne kaphassanak lakossági parkolási kedvezményt (például 2026-tól az Euro 1-es motorral rendelkezők és attól rosszabbak, 2028-tól az euró 4-esnál rosszabbak rendelkezők sem, 2030-tól pedig az euro 5-ösnél rosszabbak sem). Hasonló módon a védett területekre ne kaphassanak lakossági behajtási engedélyt a környezetszennyező autók.
A nagy méretű autók (például 2 tonna feletti össztömegűek) parkolási díja legyen magasabb, legalább 100 százalékkal, mivel azok több helyet foglalnak.
Hasonló intézkedést már Párizsban és más francia városokban is bevezettek és ott népszerűségnek örvendtek (igazságosnak tartják és viszonylag kevés embert érint).
Amennyiben egy kerületben több parkolási övezet van, a lakossági kedvezmény csak az adott övezetben legyen érvényes.
A cégautós parkolási kedvezményeket meg kell szüntetni – annál is inkább, mert ezek piactorzítóak. (Továbbá a civilek tapasztalatai szerint ezzel a lakosság túlnyomó többsége egyetért.)
A parkolási díjakat mindenütt a kereslet-kínálat alapján kell meghatározni. (A nemzetközi szakmai ajánlás szerint úgy kell megállapítani a parkolási díjat, hogy mindig legyen 15 százaléknyi szabad parkolóhely az adott lakótömb körül.)
Nyílt levelükben a civilek azt is sorra veszik – bár mára ez meglehetősen triviálisnak tekintett – miért van szükség a közterületi parkolás korlátozására. Különösen, ami a lakók rendkívüli kedvezményeit illeti.
Nemcsak a gépeket kell karbantartani, hanem a pilóták lelkét is.
A háború mellett harc folyik az élelmiszerért, és repedezik a klánok és a Hamász hallgatólagos paktuma.
Vihart kavart a Kneecap fellépése a Sziget Fesztiválon, a kormány után több mint 150 művész is azt követelte, hogy mondják le a koncertet.
Az influenszernek bíróság elé kellett állnia, de hozzászólása még a bírót is megnevettette.