szerző:
HVG
Tetszett a cikk?

Veszélyesebb a figyelmetlenség, mint a gyorshajtás? A számok ezt mutatják.

2024-ben 489 ember vesztette életét közlekedési balesetben, ami több mint a pandémia első évében (460 fő), ugyanakkor messze van a 2019-es, covid előtti év 602 áldozatától. Az összes sérültet és halottat figyelembe véve 19 884 esetet regisztráltak tavaly – ez a második legrosszabb adat az elmúlt öt évben – írja cikkében a Vezess.hu. A helyzet azért rossz, mert az Európai Unió egészében 3 százalékkal csökkent a halálos kimenetelű balesetek száma. Magyarország az EU átlagánál gyengébb teljesítményével (52 halálos áldozat/egymillió lakos) az uniós sorrend 20. helyén szerepel, három hellyel visszaesve az egy évvel ezelőtti pozícióhoz képest.

A súlyos sérülések száma sem mutat javulást: tavaly 4650 ember szenvedett nyolc napon túl gyógyuló sérüléseket. Ez különösen aggasztó annak fényében, hogy az autóállomány technikai színvonala javult, több biztonsági rendszer és légzsák van az új járművekben. Mégis úgy tűnik, ez nem elég ahhoz, hogy kevesebb legyen a tragédia. A statisztikák szerint a balesetek túlnyomó többségét férfiak okozzák: 2024-ben közel háromszor annyi férfi volt baleseti okozó, mint nő (10 260 vs. 3635).

A közlekedési balesetek okainak rangsorában is változás történt: míg évtizedekig a gyorshajtás vezetett, 2024-re az elsőbbségadás elmulasztása lett a leggyakoribb baleseti ok. Öt százalékkal magasabb az elsőbbségi jog meg nem adása miatt bekövetkezett balesetek aránya, mint a gyorshajtásé.

Baleseti okok
ORFK
HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!