szerző:
automenedzser.hu
Tetszett a cikk?

Az érzékeny dízelekben érdemes a motorolajat alacsony viszkozitású olajra cserélni, ezzel megkönnyítjük a motor...

Az érzékeny dízelekben érdemes a motorolajat alacsony viszkozitású olajra cserélni, ezzel megkönnyítjük a motor átforgatását az indításkor. Aki még az elhasznált izzítógyertyát is kicseréli és az akkumulátort is ápolja, azt nem fogják megtréfálni a hideg napok.

2. Mi a teendő akkor, ha növényi olajt szeretnék tankolni?
Ha a motort nem optimalizálták erre az üzemmódra, akkor a növényi olaj csak nagyon alacsony arányban keverve használható hideg időben. Az olaj besűrűsödik és a reggeli hidegindításkor nehezen gyullad be.

3. Mire ügyeljünk, ha E85-öt tankolunk?
A bioetanol hideg hőmérsékleten kevésbé gyúlékony, mint a benzin, ezért E85-ös hajtású autók módosított hidegindító automatikával vannak felszerelve. Átépítés hiánya esetén indítási problémák léphetnek fel.

4. Hogyan reagál az autógáz a hidegre?
Az autógáz üzemű motorok benzinnel indulnak. Mivel a porlasztó a befagyás veszélyének van kitéve, a hűtővíznek legalább 50 fokosnak kell lennie, míg újra autógáz üzemmódra lehet kapcsolni. Alacsony kinti hőmérséklet esetén ehhez néhány kilométer megtétele szükséges.

5. Miért nő az üzemanyag-fogyasztás hidegindításkor?
Az üzemanyag keveréket dúsítják, hogy például a motorindítás könnyebb legyen, vagy hogy a katalizátort gyorsabban üzemi hőmérsékletre lehessen melegíteni. A keverékképzés és ezzel együtt az égés a hideg motortérben nem optimális. Ehhez még az is társul, hogy a motorolaj besűrűsödik, így a motornak nagyobb ellenállással kell megküzdenie.

6. Mire ügyeljünk, ha még hideg a motor?
A magas fordulatszám tabu hideg motor esetén. A görgők és a kenőfelületek röviddel az indulás után még nem elég olajozottak, így jobban igénybe vannak véve, nagyobb a kopásveszély. Aki folyamatosan rövid távon autózik, annak ajánlatos gyakrabban cserélnie az olajat. Ok: a felgyülemlett üzemanyag és a kondenzvíz kárt okozhat a motorban.

7. Miért nem áll le a motor start-stop rendszer ellenére?
Ha a hőmérséklet 3 fok körül alakul, a start-stop funkció kikapcsol. A legtöbb autónál 12,4 voltos akkumulátorfeszültség alatt sem áll le a motor.

8. Miért jön ki fehér füst a kipufogón, noha részecske filterrel és katalizátorral is fel van szerelve az autóm?
A fehér füst nem tartalmaz sem finomport, sem nem vezethető vissza károsanyag-tartalomra. Kondenzvízből, illetve vízgőzből keletkezik.

9. Hány fok mínuszig védjen a hűtőfolyadék a hideg ellen?
Ezt az autógyártó adja meg. Általában a fagyvédelem mínusz 25 fokig ajánlott. A mi szélességi fokunkon ez elegendő. Ha a hőmérséklet éjjel mínusz 25 fok alá hűlne, több időre van szükség ahhoz, hogy a motor hűtővízrendszere befagyjon.

10. Mi a teendő, ha a hűtővíz befagy?
Semmi esetre se indítsa el a motort. Valószínűleg a vízpumpa befagyott, ami motorkárosodást okozhat. A vízcsövek sérülés nélkül vészelik át a fagyást. A legtöbb motor rendelkezik fagycsepegtetővel, a megfagyott vizet itt nyomja ki. Az új dugó visszaszerelése és az esetleges károk ellenőrzése már a szakszerviz feladata.

11. Sérülhet az indító a hosszas indítózástól?
Igen. Ha a motor öt másodperc alatt nem indul el, fokozódik az igénybevétel. Ezért soha ne indítózzunk 5 másodpercnél hosszabb ideig. Minden indítás után legalább 30 másodpercet várjunk a következő indításig. Vigyázat: amellett, hogy az önindító erős igénybevételnek van kitéve, el nem égetett üzemanyag kerülhet a katalizátorba, ami károsíthatja a kipufogórendszert.

1. Hogyan könnyítsem meg a dízel autóm indítását a hidegben?

12. Milyen koncentrátumú szélvédőmosó-folyadékot használjak?
Úgy érdemes bekeverni a folyadékot, hogy mínusz 20 Celsius fokig fagyálló legyen. A hozzáadott víz egyidejűleg a kosz eltávolítását is biztosítja.

13. Miért merül le télen az akkumulátor gyorsabban?
Az autóakksik teljesítménye hideg időben erősen lecsökken. A dilemma: télen pont az indításhoz kell különösen sok energia. Erre csak jó kondícióban lévő akksik képesek.

14. Hogyan óvjam az akksit?
Az akkumulátorborítás alapos megtakarításával megelőzhetjük az áramszökést, a megtisztított pólusok csökkentik az átmeneti ellenállást a saruhoz. Rövid utakon kapcsoljuk ki az olyan energiafogyasztókat, mint az ülésfűtés – így elegendő áram marad az akksi feltöltődéséhez. Egy akksifigyelővel (a szivargyújtón keresztül üzemeltethető) figyelhetjük a töltést, így szükség esetén időben feltölthetjük.

15. Van gyorssegélyre lehetőség gyenge akksi esetén?
Igen, helyezzünk egy forró vizes palackot az akksira, várjunk tíz percet, míg a meleg víz az áramszolgáltatót a megfelelő hőmérsékletre melegíti. Eredmény: az előmelegített akkumulátor jóval több energiával rendelkezik az indításhoz.

16. Mi a különbség a kiegészítő és az állófűtés között?
A kiegészítő fűtés hideg motor esetén automatikusan bekapcsol, hogy a járművet a lehető leggyorsabban üzemi hőmérsékletre melegítse. A kiegészítő fűtést nem lehet manuálisan bekapcsolni. Az állófűtést igény szerint lehet bekapcsolni, pl. ha beprogramozzuk az indulási időt, így már az induláskor előmelegített autóba szállunk.

17. Miért van sok svéd parkolóban konnektor?
A skandináv országokban gyakran használnak elektronikus előmelegítő rendszert, hogy az autó az északi időjárásban is problémamentesen induljon. Az autók elején erre a célra foganatosított áramcsatlakozáson keresztül lehet rácsatlakoztatni az autót az áramrendszerre.

18. Lehet benzint spórolni az állófűtéssel?
A mínusz 15 fokban végzett hidegindítási tesztek során az állófűtéssel ugyan több üzemanyagot fogyasztott az autó (0,6 liter/óra), viszont a károsanyag-kibocsátás csökkent.

19. Szabad vizet tölteni a hűtőbe?
Igen, mert a hűtőfolyadék mindig desztillált vízből és hűtőadalék keverékéből áll össze. Azért vigyázat: ha túl sok vizet töltünk a rendszerbe, kritikus érték alá csökkenhet a fagyállótartalom. Különösen gyorsan képes befagyni a kiegyenlítő tartály. Oka: ha utántöltünk vizet, sokkal tovább tart, míg a fagyálló és a víz a hűtőben elvegyül. Benzinkutaknál érdemes beméretni a folyadékot.

20. Miért fagy be a szélvédő belülről?
A belülről befagyott szélvédő arra utal, hogy az autóban túl sok a nedvesség. Elsőként az okot kell megszüntetni, legtöbbször elszakadt tömítés vagy egy eldugult beltéri filter okozza. De az is lehetséges, hogy a cipőről leolvadó latyak került az autóba. Ha megvan a hiba: állítsuk száraz helyre az autót. Tipp: helyezzünk el barkácsboltokban kapható nedvességelszívót az autóban.

21. Mi az oka annak, ha az autó nem melegszik?
Gyakran a termosztát defektje okoz ilyen problémát. Ha beragadt, akkor a hűtőfolyadék folyamatosan áramlik a hűtőrendszerben és egyszerűen nem melegszik fel.

22. Működik a klíma télen is?
Ez a külső hőmérséklettől függ. A legtöbb klíma rendelkezik egy hőmérsékletérzékelővel, ami megakadályozza kompresszor bekapcsolását, ha a hőmérséklet nem éri el a plusz öt fokot. Ezzel védi a rendszert a befagyott víz által okozott károktól. Öregebb autók tulajdonosainak ajánljuk, hogy a klímát hideg időben egyáltalán ne kapcsolják be.

23. Az új autókat is be lehet bikázni?
Igen, a modern autókat is be lehet bikázni. Az elektronikát úgy tudjuk megvédeni a veszélyes túlfeszültségtől, ha lehetőleg minél több áramfogyasztót bekapcsolunk, mint pl. az ülésfűtést és a ventillátort, a bikázó kábel levétele előtt.

24. Mit tegyek, ha befagytak az ablaktörlőlapátok?
Semmiféleképpen ne távolítsuk el a szélvédőről erőszakkal, ezzel ugyanis az érzékeny gumik roncsolódnak. A legjobb, ha kevés fagyállófolyadék-koncentrátumot öntünk a lapátokra, várunk néhány percet és utána emeljük fel a lapátokat. Megelőzésként éjszakára állítsuk fel az ablaktörlőket.

25. Jégmentesíthetem a szélvédőket forrásban lévő vízzel?
Inkább ne. A hideg üveg a forró víztől megfeszülhet. A modern autókban ez azzal is végződhet, hogy a beragasztott szélvédő keresztben megreped. Sokkal kíméletesebb a szélvédőnek, ha jégolvasztó sprayt használunk.

26. Miért nem ajánlott a jégkaparó használata?
A jég lekaparása közben egyben a szennyeződést is végighúzzuk a szélvédőn. A szennyeződésdarabok kemények is lehetnek, ami karcolást okozhat. Mikrokarcolások keletkeznek, amelyek fénytöréshez és vakításhoz vezethetnek menet közben.

27. A keréknyomást a hőmérséklethez kell igazítani?
Nem kell. A keréknyomást legkésőbb 14 naponta vagy hosszabb út előtt ellenőrizze, a gyártó által megadott érték a mérvadó.

28. Miért ne vezessek vastag kabátban?
Ha túl vastag az öltözet, lazább lesz a biztonsági öv tartása. Ez azt jelenti: az öv nem illeszkedik elég szorosan a testhez. Baleset esetén nem biztos, hogy elegendő biztonságot ad, a vezető akár kicsúszhat az öv alól. A sok ruha korlátozza a mozgást.

29. Mennyire használható a defektjavító-készlet hideg időben?
A legtöbb sűrítőanyag hideg időben besűrűsödik, így a szelepen keresztüli betöltéshez extrém nagy erőre van szükség. Tipp: tegyük a tömítőanyagot rövid időre a motorháztető alá. Vigyázat: ha közvetlenül a motorblokkra tesszük, elolvad a műanyag flakon.

30. Megelőzhetjük az szélvédőmosó-folyadék befagyását spiritusz hozzáadásával?
Igen, azonban a spiritusz (denaturált szesz) tisztítóképessége rossz. Ezenfelül az alkohol páracsíkot hagy maga után a szélvédőn, ami csökkenti a kilátást. Ezért ajánlatos a téli tisztítófolyadék használata, mert ezek az időjárásnak megfelelő tisztító adalékanyagokat tartalmaznak.

31. Hogyan tudom ellenőrizni a fagyállóarányt?
A szakboltokban kapható fagyállómérővel. Fontos: az ellenőrzőt teljesen töltsük fel hűtőfolyadékkal, hogy valós eredményt kapjunk. Tipp: sok töltőállomáson ingyenesen elvégzik a mérést, illetve lehet mérőt kölcsönözni.

32. Milyen téli felszerelést tartsunk az autóban?
Hosszú útra, főleg ha a hegyekbe megyünk, tegyünk a csomagtartóba hóláncot, elemlámpát és meleg takarókat. Izzókészlet és biztosítékok is legyenek a kesztyűtartóban. Aki elegendő fagyálló szélvédőmosót visz magával az autóban, annak nem kell útközben drága pénzért megvennie a töltőállomáson, ha elfogy.

33. Mínuszban is be lehet hajtani az autómosóba?
Igen, de szárítófunkciós programot válasszunk. Fontos az előmosás, hogy a rátapadt jeget és a darabos szennyeződéseket előre eltávolítsuk a karosszériáról. Előmosás nélkül karcolódhat a lakk.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!