Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"6f1b9768-54d3-4f05-8d63-60c80f294fae","c_author":"hvg.hu","category":"gazdasag","description":"A 2024-es őszi adócsomag látványos evolúción ment keresztül az októberben társadalmi egyeztetésre bocsátott verzió óta – írja az Andersen adótanácsadó cég elemzésében. Már a parlament elé november elején benyújtott tervezet is komoly változásokat tartalmazott ehhez képest, arról a számos módosító javaslatról nem is beszélve, amelyek az azóta eltelt időszakban érkeztek. Az Andersen összegyűjtötte a 2025-től élő, legfontosabb adójogszabály-változtatásokat.","shortLead":"A 2024-es őszi adócsomag látványos evolúción ment keresztül az októberben társadalmi egyeztetésre bocsátott verzió óta...","id":"20241128_adotorveny-modositas-2025-andersen","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/6f1b9768-54d3-4f05-8d63-60c80f294fae.jpg","index":0,"item":"a0a29d4a-3a87-4787-b4de-13edefba9770","keywords":null,"link":"/gazdasag/20241128_adotorveny-modositas-2025-andersen","timestamp":"2024. november. 28. 14:34","title":"Airbnb-törvény, kiskeradó kiterjesztése, különleges övezetek megszűnése – ezek a legfontosabb változások a jövő évi adózásban","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"c2fd27d7-9f02-43c2-9698-e64e2d17c248","c_author":"hvg.hu","category":"kkv","description":"3,5 milliárd eurós pluszban zárta a harmadik negyedévet a szolgáltatás-külkereskedelem.","shortLead":"3,5 milliárd eurós pluszban zárta a harmadik negyedévet a szolgáltatás-külkereskedelem.","id":"20241129_Rekordot-dontott-a-magyar-szolgaltatas-kulkereskedelem","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/c2fd27d7-9f02-43c2-9698-e64e2d17c248.jpg","index":0,"item":"af1adabf-225c-4cae-b566-b105d6f6ef90","keywords":null,"link":"/kkv/20241129_Rekordot-dontott-a-magyar-szolgaltatas-kulkereskedelem","timestamp":"2024. november. 29. 09:02","title":"Rekordot döntött a magyar szolgáltatás-külkereskedelem","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"75f6c6c4-1392-4e01-8c5b-2228061c452c","c_author":"Balizs Benedek","category":"sport","description":"Újabb negatív rekordot állított fel a 21. század egyik legjobb futballklubja, a Manchester City, amely történelmi leolvadást produkált a Feyenoord elleni BL-meccsen. A csapat edzője, Pep Guardiola olyannyira nehezen viseli ezeket a nehéz heteket, hogy már magában is képes kárt tenni. De van-e ennél lejjebb?","shortLead":"Újabb negatív rekordot állított fel a 21. század egyik legjobb futballklubja, a Manchester City, amely történelmi...","id":"20241128_manchester-city-pep-guardiola-vereseg-melypont-ebx","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/75f6c6c4-1392-4e01-8c5b-2228061c452c.jpg","index":0,"item":"920484f4-6d5c-4901-9f26-7425c7f813e9","keywords":null,"link":"/sport/20241128_manchester-city-pep-guardiola-vereseg-melypont-ebx","timestamp":"2024. november. 28. 16:16","title":"Megtörtént az elképzelhetetlen a Manchester Cityvel, de mi lesz ezután?","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"d2b25248-9e9b-48a4-9662-35ee523b4e7d","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Ünnepek stílusosan: a NASA közzétett egy 8 órás videót az Artemis 1 indításától, de végtelenítve, csak a rakétákat mutatva. Ha hőt nem is ad a kandalló, de a hangulathoz biztosan hozzátesz.","shortLead":"Ünnepek stílusosan: a NASA közzétett egy 8 órás videót az Artemis 1 indításától, de végtelenítve, csak a rakétákat...","id":"20241129_nasa-kandallo-video-sls-raketak-artemis-1-inditas-karacsony","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/d2b25248-9e9b-48a4-9662-35ee523b4e7d.jpg","index":0,"item":"47382d7c-d110-4451-ab4d-f41ca6e70608","keywords":null,"link":"/tudomany/20241129_nasa-kandallo-video-sls-raketak-artemis-1-inditas-karacsony","timestamp":"2024. november. 29. 11:03","title":"A NASA karácsonyi kandallójában nem fák, hanem indítórakéták adják a hőt – különleges videót adott ki az űrügynökség","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"d2dd52dd-098c-45b6-9a82-7c8f78c02beb","c_author":"Farkas Zoltán","category":"360","description":"Több a látszat, mint a valódi költségvetési támogatás: a kormány az üzleti szektor beruházásait és a háztartások költekezését noszogatja – így jellemezhető az a gazdaságpolitikai akcióterv, amelytől a miniszterelnök „fantasztikus, nagyszerű, példátlan” történéseket vár jövőre.","shortLead":"Több a látszat, mint a valódi költségvetési támogatás: a kormány az üzleti szektor beruházásait és a háztartások...","id":"20241128_hvg-uj-gazdasagpolitikai-akcioterv-nagy-marton-koltsegvetes","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/d2dd52dd-098c-45b6-9a82-7c8f78c02beb.jpg","index":0,"item":"0ef2db64-5f23-4de4-9b6b-2c0f2c80ea98","keywords":null,"link":"/360/20241128_hvg-uj-gazdasagpolitikai-akcioterv-nagy-marton-koltsegvetes","timestamp":"2024. november. 28. 12:30","title":"Vigyázat, feléled a jövőd! – A kormány arra épít, hogy sikerül költekezésre bírni az óvatoskodó országot","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"423e4590-dcc7-4e89-8faf-c1cca0568f4b","c_author":"hvg.hu/MTI","category":"gazdasag","description":"A vásárlók viszont jól jártak, mert az áruház idén rengeteg termék árát csökkentette. ","shortLead":"A vásárlók viszont jól jártak, mert az áruház idén rengeteg termék árát csökkentette. ","id":"20241128_Ikea-profit-visszaeses-aruhaz-csod","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/423e4590-dcc7-4e89-8faf-c1cca0568f4b.jpg","index":0,"item":"3adac725-a1d2-46ff-93a4-6b0b288fb115","keywords":null,"link":"/gazdasag/20241128_Ikea-profit-visszaeses-aruhaz-csod","timestamp":"2024. november. 28. 12:51","title":"Csaknem felére csökkent az IKEA-áruházak tulajdonosának profitja","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"d9ec242b-04e3-42aa-810e-c1bc6cca473f","c_author":"hvg.hu","category":"kkv","description":"A létszámcsökkentésről a napenergia-termékek iránti globális kereslet és az elektromos járművek iránti európai kereslet visszaesése miatt döntöttek. Cáfolták azt a pletykát, hogy az üzem tevékenységét az ungvári egységükbe helyeznék át.","shortLead":"A létszámcsökkentésről a napenergia-termékek iránti globális kereslet és az elektromos járművek iránti európai kereslet...","id":"20241128_jabil-tiszaujvaros-elbocsatas-kereslet-visszaeses-ungvar","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/d9ec242b-04e3-42aa-810e-c1bc6cca473f.jpg","index":0,"item":"cf0e5257-b3b3-4e05-99ec-ea55c2ba6602","keywords":null,"link":"/kkv/20241128_jabil-tiszaujvaros-elbocsatas-kereslet-visszaeses-ungvar","timestamp":"2024. november. 28. 11:39","title":"Ezért küldte el több mint 900 dolgozóját a tiszaújvárosi Jabil-gyár","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"beffc54f-bce9-4516-b903-76239de26685","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Emberi léptékben 23 perc futással egyenértékű energiát igényel az, hogy egy polip teljesen megváltoztassa a színét – mutat rá egy friss kutatás.","shortLead":"Emberi léptékben 23 perc futással egyenértékű energiát igényel az, hogy egy polip teljesen megváltoztassa a színét –...","id":"20241129_polipok-szinvaltoztatas-energiaigeny-kutatas","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/beffc54f-bce9-4516-b903-76239de26685.jpg","index":0,"item":"086fc305-a00e-47a5-a145-eb95c0e65ddf","keywords":null,"link":"/tudomany/20241129_polipok-szinvaltoztatas-energiaigeny-kutatas","timestamp":"2024. november. 29. 19:03","title":"Látványos, de elképesztően energiaigényes a polipok színváltoztatása – kiszámolták, mennyire","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
A Toyota Yaris Hybrid lelke az a HSD hajtásrendszer, amely a Priusban és az Aurisban szolgál, csak könnyebb és...
A Toyota Yaris Hybrid lelke az a HSD hajtásrendszer, amely a Priusban és az Aurisban szolgál, csak könnyebb és kisebb annál. Így lehetséges, hogy miközben a csomagtartójának mérete nem csökkent a belső égésű motorral szerelt változatokhoz képest – sőt ugyanakkorra, mint az Auris hibridé, 286 liter! – a sajtóanyag szerint városban akár 3,1 literes átlagfogyasztással is elvegetál. Károsanyag-kibocsátása 79 gramm/kilométer, vegyesben mért átlagfogyasztása pedig 3,5 liter.
Ezt a mesés értéket nem sikerült megközelítenünk, a legjobb eredményünk a 4,3 volt, de amikor nagyon nyomtuk a pedált, akkor sem fogyasztott többet az autó 4,6-nál. Ha ügyesek vagyunk, akkor az út nagyobbik részét kikapcsolt benzinmotorral tesszük meg, a kétszáz kilométeres nemzetközi teszt során 60 százalék felett volt a tisztán elektromotorral megtett táv (a toyotások minden kocsiba egy műszert rejtettek el, ami ezt mérte). Mindezt a Toyota intelligens hibrid rendszere önműködően vezérli, bár mi is kapcsolhatjuk az EV (elektromos) hajtást, az csak két kilométer hatótávra és csak 50 kilométer/órás sebességig elegendő. Nem úgy, ha rábízzuk a Toyotára. Hozzá kell tenni, hogy tesztútjaink 80 százaléka lakott területen vitt, számtalanszor 30 kilométer/órás korlátozással. Ahol nyolcvannal lehetett menni, ott sem hajtottunk hetvennél többel, egyrészt a holland táj és porták szépsége, másrészt a kocsi nyugtató jellege miatt (senki, még a motorosok sem előztek meg).
Látványos a kocsi orra, a LED-es lámpák izzó fénye, az alul elszélesedő agresszívebb megjelenésű trapéz alakú légbeömlő jelzi zöld mivoltát. Hátulról a jobban felszerelt modellek LED-es lámpasora hívja fel a figyelmet, a kötelező hybrid felirat mellett. Ezzel az autóval a Toyota nem szűk vásárlói réteget akar kiszolgálni, hanem tömegautót kínál, terveik szerint a Yaris eladások 20 százalékát ez a változat adja pár éven belül.
Annyira jól néz ki a Yaris hibrid változata, hogy szinte sajnáljuk azokat, akik sima (benzines vagy dízel) Yarist vettek az elmúlt évben. Miután megtudtuk a kocsi indulóárát, duplán sajnáljuk őket, sőt azokat is, akik Prius helyett inkább Aurist vettek – mert az olcsóbb volt. Kapaszkodjanak meg: a Toyota bement 5 millió alá, sőt 4,595 millió forintért kínálja a Yaris Hybrid belépő változatát. De nem kell legyinteni, az induló hibrid sem fapados, sőt a hét légzsák, az elektronikus menetstabilizáló, az elektronikus fékerőelosztó, a kanyarstabilitás-vezérlő, a kipörgésgátló, a vészfékasszisztens, a dupla klíma, a kormányról vezérelhető audiorendszer, az első elektromos ablakemelők, a LED-es nappali világítás, az elektromos tükrök mind az alapfelszereltség részei. Ennyi pénzért hasonlóan felszerelt dízel kisautókat lehet kapni, így a Toyota ezeknek a vásárlóira is hajt. A következő felszereltségi szinten (4,895 millió forintért) széria a ködlámpa, a hátsó LED-es lámpa, a variálható csomagtér-padló, az érintőképernyős Toyota Touch multimédiás rendszer, a Bluetooth, az USB-port, a tolatókamera és a fényezett kilincsek és tükrök. A leggazdagabb felszereltségi szinten (5,335 millió forintért) alap a sebességtartó automatika, nyolchangszórós hifi, eső- és fényérzékelő, bőr-szövet kárpit, a kulcsnélküli nyitás és –indítás, az első kartámasz, a hűtött kesztyűtartó és a 15 hüvelykes könnyűfém felnik. A navigáció felára 150 ezer forint, a kocsi júliusban érkezik a magyar piacra.
A hibrid rendszer révén hosszú távon sokat spórol, aki Yaris hibridet vesz, hiányzik belőle a tengelykapcsoló, az indítómotor és a vezérműszíj. Ezeknek a karbantartására soha nem kell költeni, a fékbetétek élettartama pedig elérheti a 100 ezer kilométert.
A méretcsökkentésen átesett hibrid rendszer áttervezett 1,5 literes benzinmotorjához (Atkinson ciklusú) az eddigieknél jóval kompaktabb építésű elektromotor, sebességváltó-differenciálmű egység, inverter és akkumulátor-csomag csatlakozik. A hibrid hajtómű tömege 201 kilogramm, 42 kilogrammal könnyebb, mint az Auris hibridé.
Az 1497 köbcentis VVT-i szelepvezérlésű benzinmotor alapja a második generációs Prius erőforrása. A blokk fél centivel rövidebb, 17 kilogrammal könnyebb lett. Maximális teljesítménye 55 kW/77 LE, legnagyobb forgatónyomatéka 111 Nm. A mérnökök csökkentették fajlagos hőteljesítményét, hűtött kipufogógáz visszavezető rendszert (EGR), elektromos vízpumpát, kis súrlódású vezérműláncot, műgyanta szívócsonkot alkalmaztak.
A Yaris villanymotorja késlekedés nélkül azonnal leadja 45 kW teljesítményét és 169 Nm forgatónyomatékát. A két motor összteljesítménye 74 kW/100 LE, ez 11,8 másodperces gyorsulást tesz lehetővé álló helyzetből 100 kilométer/órára (nulláról 50 kilométer/órás sebességre 4 másodpercre van szükség), a kocsi végsebessége 165 kilométer/óra.
A hibrid rendszer lelke, az elektromotort, a generátort, a teljesítmény-elosztó egységet és a villanymotor fordulatszámát csökkentő mechanizmust egyetlen könnyű, kompakt építésű házban magában foglaló nyomatékelosztó-differenciálmű egység mérete közel azonos egy hagyományos váltóval.
A hajtáslánchoz 144 voltos nikkel-metál hidrid akkumulátor tartozik, amelyben 120 cella sorakozik, a teljesítmény-elosztó 80 amperes, a kimenő feszültség 520 V. Lassulási és fékezési energiáját a villanymotor nagyteljesítményű generátorként működve hasznosítja újra.
A kocsi 20 milliméterrel hosszabb, mint hagyományos motorral szerelt társai, egyéb méretei megegyeznek, egyetlen funkcionális hátránya, hogy nem dönthetők síkba le a hátsó ülések. Ennek oka, hogy az ülések alatt kapott helyett az akkumulátor csomag – ezért nem csökkent egy decit sem az űrtartalma.
Felfüggesztése megegyezik a Yariséval, elöl MacPherson rugóstagokkal, hátul torziós rudas szerkezettel, kormányzása pontos, fordulókörének sugara 4,7 méter. Vezetése tetszett, kigyorsításkor azonban olyan hangosan dolgozik minden motor, hogy inkább jobbnak látjuk, ha lassan autózunk. Ideges embereknek nem ajánlom, de nyugodt, ráérős, természetszerető és előrelátó embereknek igen.