Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"15f6b24c-acca-4e3b-b468-fe1f8e5e190a","c_author":"Illényi Balázs","category":"360","description":"Miben előzte meg a korát, mit kellene tananyagba tenni tőle Az arany ember helyett, miért volt nagy dolog, hogy a fiatal Csehov paródiát írt róla, és hogyan segíthet a fake news felismerésében – erről beszélgettünk Szilágyi Márton irodalomtörténésszel Jókai Mór 200. születésnapja alkalmából.","shortLead":"Miben előzte meg a korát, mit kellene tananyagba tenni tőle Az arany ember helyett, miért volt nagy dolog...","id":"20250218_hvg-jokai-mor-200-konyvei-jelentosege-szilagyi-marton-interju","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/15f6b24c-acca-4e3b-b468-fe1f8e5e190a.jpg","index":0,"item":"0b3b0c31-c939-4467-b6ee-f5e03b4f2ed8","keywords":null,"link":"/360/20250218_hvg-jokai-mor-200-konyvei-jelentosege-szilagyi-marton-interju","timestamp":"2025. február. 18. 12:05","title":"Sokkal több, mint kötelező olvasmány: mit kellene tanítani Jókai Mórtól Az arany ember helyett?","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"7c4673e8-d7ea-42a2-9a66-b6c93c72beeb","c_author":"Serdült Viktória","category":"360","description":"Az Orbán-kormányt érő nemzetközi kritikák erőszakosabbak, mint bármelyik magyar kormányzati kampány, az MCC-ben pedig magas szintű a véleménynyilvánítás szabadsága – vallja Rodrigo Ballester, a közpénzzel és részvénycsomagokkal kistafírozott kormányközeli think tank tanára, aki 15 év uniós munka után váltott magyarországi karrierre. Az öt nyelven beszélő szakember magyarul még nem tud, az Orbán-kormány miniszteri biztosaként a kutatás és a felsőoktatás „nemzetköziesítéséért” felel. Mi volt a legnagyobb kultúrsokk, ami itt érte? Miért ezek „élete legjobb évei”? HVG-portré.","shortLead":"Az Orbán-kormányt érő nemzetközi kritikák erőszakosabbak, mint bármelyik magyar kormányzati kampány, az MCC-ben pedig...","id":"20250217_Rodrigo-Ballester-miniszteri-biztos-portre-wokebuster-mcc-europai-unio-woke-erasmus","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/7c4673e8-d7ea-42a2-9a66-b6c93c72beeb.jpg","index":0,"item":"ae726013-dca6-4824-b928-33f259d8220a","keywords":null,"link":"/360/20250217_Rodrigo-Ballester-miniszteri-biztos-portre-wokebuster-mcc-europai-unio-woke-erasmus","timestamp":"2025. február. 17. 14:52","title":"Rodrigo Ballester, az MCC tanára, „wokebuster”: Mint volt uniós tisztviselő szégyellem magam","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"7f94d4a2-21ec-4fee-b77c-c0191525c89c","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"Horváth Tamás azonnali válaszokat kér, és az is érdekli, hova került az elvont támogatás. ","shortLead":"Horváth Tamás azonnali válaszokat kér, és az is érdekli, hova került az elvont támogatás. ","id":"20250218_Az-allamtitkarhoz-fordul-a-XVII-kerulet-fideszes-polgarmestere-a-rendelo-allami-tamogatasanak-csokkentese-ugyeben","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/7f94d4a2-21ec-4fee-b77c-c0191525c89c.jpg","index":0,"item":"a656046c-af1c-4d86-94a4-82b69ab8a192","keywords":null,"link":"/itthon/20250218_Az-allamtitkarhoz-fordul-a-XVII-kerulet-fideszes-polgarmestere-a-rendelo-allami-tamogatasanak-csokkentese-ugyeben","timestamp":"2025. február. 18. 15:28","title":"Az államtitkárhoz fordul a XVII. kerület fideszes polgármestere a rendelő állami támogatásának ügyében","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"d7cf43d6-3b7a-4b91-8f85-956840a21e0c","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"A sertések életük során akár hatszor is újra tudják növeszteni a fogaikat, ezt a tudást igyekszik megérteni egy kutatócsapat. A cél, hogy emberek is képesek legyenek erre.","shortLead":"A sertések életük során akár hatszor is újra tudják növeszteni a fogaikat, ezt a tudást igyekszik megérteni...","id":"20250218_fogak-ujranovesztese-sertesek-kiserlet","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/d7cf43d6-3b7a-4b91-8f85-956840a21e0c.jpg","index":0,"item":"f4661238-3f6a-444a-aa6f-103546425d42","keywords":null,"link":"/tudomany/20250218_fogak-ujranovesztese-sertesek-kiserlet","timestamp":"2025. február. 18. 09:03","title":"Életük során hatszor is újra tudják növeszteni a fogaikat: egy sertésnyi lépéssel közelebb került az emberiség a foggondok megoldásához","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"5d86217b-1f49-46c8-aaa1-7f618a9964ce","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"A most leleplezett Vision Vechicle azt hivatott előrevetíteni, hogy milyenek lesznek a közeljövő elektromos BMW-i.","shortLead":"A most leleplezett Vision Vechicle azt hivatott előrevetíteni, hogy milyenek lesznek a közeljövő elektromos BMW-i.","id":"20250217_hegyomlasnyi-nyomatekkal-es-elkepeszto-szuperszamitogeppel-itt-a-legujabb-bmw","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/5d86217b-1f49-46c8-aaa1-7f618a9964ce.jpg","index":0,"item":"1f50c9a6-661b-4bc0-a223-d51e28c4f9f8","keywords":null,"link":"/cegauto/20250217_hegyomlasnyi-nyomatekkal-es-elkepeszto-szuperszamitogeppel-itt-a-legujabb-bmw","timestamp":"2025. február. 17. 07:41","title":"Hegyomlásnyi nyomatékkal, világító kerékkel és brutális szuperszámítógéppel itt a legújabb BMW","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"f5d9db20-f9c1-4dce-88d7-792ddc45c017","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"A K&H 2024 második féléves innovációs index kutatása szerint a magyar vállalatok innovációs aktivitása nagyot zuhant az elmúlt időszakban. A megvalósult innováció alindex jelentős csökkenést mutatott, a digitalizáció is megtorpanni látszik, ahogy kimerülni tűnik a mesterségesintelligencia-láz is. A visszaesésért részben a gazdasági környezet okolható.","shortLead":"A K&H 2024 második féléves innovációs index kutatása szerint a magyar vállalatok innovációs aktivitása nagyot...","id":"20250217_kh-magyar-cegek-digitalis-atalakulasi-mutatoja-2024-h2","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/f5d9db20-f9c1-4dce-88d7-792ddc45c017.jpg","index":0,"item":"24012e11-0fd8-4f0e-a45d-8fc849e3d8a6","keywords":null,"link":"/tudomany/20250217_kh-magyar-cegek-digitalis-atalakulasi-mutatoja-2024-h2","timestamp":"2025. február. 17. 10:03","title":"Valami rossz történik a magyar cégeknél, mélybe zuhant egy fontos mutató","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"51f544b2-30c3-4b08-b985-6c7dc1531030","c_author":"Bábel Vilmos","category":"360","description":"Hekkerek blokkolták a Nemzeti Régészeti Intézet szervereit – tudta meg a HVG. Nem tudni pontosan, milyen szerverekhez férhettek hozzá, az intézetnél jelenleg az adatok visszaállítása zajlik. Az biztos, hogy a munkatársak nem tudnak dolgozni, állnak a régészeti feltárások, és így azok a beruházások is, amelyek megkezdéséhez előzetes feltárásokra van szükség.","shortLead":"Hekkerek blokkolták a Nemzeti Régészeti Intézet szervereit – tudta meg a HVG. Nem tudni pontosan, milyen szerverekhez...","id":"20250217_NRI-hackeles-regeszeti-intezet-fresz-ferenc-valtsagdij-ebx","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/51f544b2-30c3-4b08-b985-6c7dc1531030.jpg","index":0,"item":"b27e79c5-4400-45bb-8d72-01f7d2591491","keywords":null,"link":"/360/20250217_NRI-hackeles-regeszeti-intezet-fresz-ferenc-valtsagdij-ebx","timestamp":"2025. február. 17. 12:36","title":"Hekkerek törték fel a Nemzeti Régészeti Intézet szervereit, érzékeny tervekhez juthattak hozzá","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"c50f2208-4e2c-4b27-a0b6-bba7b5b83a5e","c_author":"Kovács István","category":"gazdasag.zhvg","description":"Nincs összefüggés a Földközi-tenger térségét megrázó földrengések között, Szantorininél egy olyan helyre nyomult be a magma, ahol még nem volt vulkánkitörés, a Nápolyi-öbölben a „szokásos” földmozgás rázta meg a helyieket és Messinánál sem szokatlan jelenség, ha megmozdul a föld. Az Etna pedig egy aktív tűzhányó, ami ismét kitört.","shortLead":"Nincs összefüggés a Földközi-tenger térségét megrázó földrengések között, Szantorininél egy olyan helyre nyomult be...","id":"20250218_foldkozi-tenger-foldrengesek-szantorini-etna","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/c50f2208-4e2c-4b27-a0b6-bba7b5b83a5e.jpg","index":0,"item":"bc642160-897a-49ea-8f02-c6d8c9a11833","keywords":null,"link":"/zhvg/20250218_foldkozi-tenger-foldrengesek-szantorini-etna","timestamp":"2025. február. 18. 10:34","title":"Földközi-tengeri földrengések: Szantorininél nyugalomra, vulkánkitörésre és nagyobb kataklizmára is van esély","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
A Mini hatodik modellje egy dologban különbözik a kabriótól, de abban nagyon: pont fele annyi ülést kínál. Amúgy sem volt leányálom egy Mini kabrió hátsó ülésén utazni, főleg, ha fent volt a tető. A roadster kétüléses, szélvédőjének dőlésszöge 13 fokkal meredekebb, valamint 2 centivel alacsonyabban is ül az úton, mint a kabrió. Kipróbáltuk 184 lóerős motorral és kézi váltóval.
A Mini Cooper S Roadster formailag azonos a kupéval, csak a keménytetőt cserélték kézzel mozgatható vászonszerkezetre. A Cooper S és John Cooper Works változatok aerodinamikusabb kiegészítőket és látványosabb felniket kaptak. A kocsi további matricákkal tehető még egyedibbé.
A tetőt a kabrióhoz hasonlóan a belső visszapillantónál található szerkezettel nyithatjuk és zárhatjuk. Azt gondolnánk, fölösleges az elektromos rásegítés, csak lassítja a szabadulás folyamatát és szaporítja a tömeget, illetve a könnyen elromló alkatrészek sorát. De nem így van, a vászontetőt szeretjük, ám a Minié nem könnyed szerkezet. Azaz mégis, ha előtte rágyúrunk a karizmainkra. Vagy erő, vagy egy különleges technika elsajátítása kell ahhoz, hogy a mozdulat laza és természetes legyen. Hamarosan rendelhető lesz nálunk is a félautomatikus tetőmozgatás (kézzel kell kioldani és rázárni, a mozgatást motor végzi), Németországban 790 euró a felára. Vannak országok, például Nagy-Britannia, ahol széria az elektromos mozgatás.
Hiába mondtunk le a két ülésről, a 3,734 méter hosszú, 1,683 méter széles és 1,39 méter magas Mini Roadster (tengelytávja 2467 milliméter) csomagtere 240 literes, egy kis nyílásnak köszönhetően az utastérből is elérhető. A csomagtartó a tető helyzetétől függetlenül teljes méretében elérhető, két kézipoggyászként repülőre felvihető táska kényelmesen befért, de az ülések mögött is van hely apróságoknak, kabátoknak.
A Mini Roadster ülései kényelmesek, az állításuk nehézkes, mert szűk a hely, a kilátás korlátozott, 180 centi fölött egyenesen problémás a döntött szélvédőkeret és az alacsony szélvédő miatt. A kapcsolók a Minihez megszokottan inkább dizájnosak, mint ergonomikusak, a nagy méretű sebességmutató helyett a kormány küllői között a kis kijelzőn követjük a sebesség alakulását.
A többi Minihez hasonlóan elsőkerék-hajtású roadster motorválasztéka széles: 122, 143, 184 és 211 lóerős motorokkal (három 1,6 literes benzines mellett kétliteres BMW-től származó dízellel) választhatjuk és már az árlistája is nyilvános: a Cooper Roadster alapára 5,815 millió forint, a Cooper S Roadster alapára 6,794 millió, John Cooper Works Roadster 8,098 millió, a Cooper SD Roadster 7 millió forint.
A csúcsmodell John Cooper Works Roadsterben (JCW) az 1,6 literes kettős leömlésű turbóval szerelt benzinmotor 211 lóerőt (155 kW) és 260 Nm-t teljesít, így 6,5 másodpercig tart a százas sprint, a kicsi kocsi végsebessége 237 kilométer/óra. A JCW-hez elektronikus fékdifferenciál, feszesebb futómű és erősebb fékek is járnak.
A 184 lóerős (135 kW) és 240 Nm-es Cooper S Roadster 7 másodperc alatt gyorsul 100 km/h-ra, végsebessége 227 km/h. Mivel One alapváltozat nincs, a belépő 1,6-os Cooper 122 lóerős (90 kW) és 160 Nm-es, gyorsulása nulláról 100 km/h-ra 9,2 másodperc, végsebessége 200 km/h.
A gyári sajtóközlemény szerint a Mini Cooper Roadster fogyasztása 5,7 liter, a Cooper S-é 6 liter, míg a JWC változaté 7,3 liter 100 kilométerenként. A valós tesztek alatt természetesen nem ezt tapasztaltuk: a menetpróbán rendelkezésünkre álló egyetlen modell a Cooper S volt, amely a 200 kilométeres tesztelés során 9 litert fogyasztott átlagban 100 kilométerenként, igaz meg is hajtottuk rendesen (a sport gombot indulásnál be-, a start-stop gombot pedig kikapcsoltuk). Hangja vérpezsdítő, a sportosra hangolt kipufogó néha durrog is mögöttünk, ha túl sok benzint kap - mi pedig adtunk neki rendesen a Portugáliában 1,6 euróért kapható 95-ös oktánszámú benzinből.
A Cooper SD Roadster kétliteres dízelmotorja 143 lóerős (105 kW), maximális nyomatéka pedig 305 Nm. A százas sprintet 8,1 másodperc alatt teljesíti, fogyasztását 4,5 liter/100 kilométerre ígéri a gyártó.
A hatsebességes kézi váltó mellett szintén hatsebességes automatikus váltómű is elérhető lesz a Roadsterhez, ám vélhetően az elvesz majd a dögös kis kocsi dinamikájából.
Az elektromos szervokormány, a kipörgésgátló és a menetstabilizáló széria, az elektronikus differenciálzár a JCW-n kívül (széria) mindegyik változathoz rendelhető.
Bukáskor jól jöhetnek a merev, rozsdamentes acél bukócsövek amelyek az ülések mögött vigyáznak. 80 kilométer/órás sebesség fölött az autó stabilitása és jobb aerodinamikája miatt önműködően kinyílik a hátsó spoiler.
Cooper S-től felfelé széria a klíma, az elektromosan állítható külső tükör, a tolatóradar, a magasságban állítható ülés, és az mp3-as, aux-csatlakozóval szerelt cédés rádió. Az opciós lista bőséges: kanyarodó xenonfény, sötétített házú hátsó lámpák, kulcsnélküli nyitás, iPod- és iPhone-kapcsolódás (teljesítmény kijelzővel, haránt- és hosszirányú gyorsulásmérővel), navigációs berendezés, Harman Kardon hifi, webrádió, Google-, Facebook- és Twitter alkalmazások, RSS hírolvasó.
A Mini Roadster megmarad britnek, már ami a gyártósort illeti, a Genfben premierjét ünneplő autó Oxfordban készül.
Miben előzte meg a korát, miért volt nagy dolog, hogy a fiatal Csehov paródiát írt róla, és hogyan segíthet a fake news felismerésében a 200 éve született Jókai Mór?