Tetszett a cikk?

A világ harmadik legnagyobb közlekedési vállalatcsoportja jöhet létre azok után, hogy az Air France és a KLM bejelentette: a francia légitársaság felvásárolja holland vetélytársát. A 784 millió eurós üzlet megkötését több mint egy esztendeig tartó tárgyalások előzték meg.

A francia és a holland cég igazgatótanácsai hétfőn adták végső áldásukat az egyesülésre, amely az első határokon átívelő megállapodás vezető európai légitársaságok között. Évi 19,2 milliárd eurós forgalmával és 58,8 millió utassal az Air France-KLM az American Airlines és a Delta Air Lines után a világ harmadik legnagyobb légitársasága lesz 226 járattal, 540 repülőgépet felölelő flottával és 106 ezer alkalmazottal.
A végső megállapodás szerint az Air France 11 saját részvényt és 10 Air France warrantot (letéti igazolást) kínál minden 10 KLM részvényért. Három warrant - másfél év múlva - jogot biztosít két Air France részvény megvételére 20 eurós áron. Az üzlet a KLM-et 784 millió euróra értékelte, ami 40 százalék prémiumot jelent a szeptember 29-i záró árhoz képest.
Az Air France és az amerikai Delta mint mag körül létrejött SkyTeam nemzetközi légitársasági szövetség a KLM felvételével a Lufthansa és a United körüli kialakult Star Alliance után a második legnagyobb nemzetközi légitársaság csoportosulás lesz. A British Airways és az American Airlines által vezetett One World a harmadik helyre csúszik vissza.
A csoportból nem akar kimaradni a SkyTeam légitársasági szövetségben az Air France korábbi partnere, az Alitalia sem. A francia és a holland légitársaság reményei szerint a közös holding 385-495 millió eurónyi pozitív hatást gyakorol majd a konszolidált eredményre az együttműködés ötödik évétől kezdődően, s ennek 60 százalékát költségcsökkentések adják majd. Hosszabb távon a megtakarítások akár a 600 millió eurót is elérhetik. Az Alitalia igazgatótanácsa teljhatalmat kap az egyesülési tárgyalások lebonyolítására és azonnal meg is kezdi azokat, mihelyt az olasz állam megválik ellenőrző részvénypakettjétől. Az Air France és az Alitalia két-két százalékos kereszttulajdonlási viszonyban állnak.
Az Air France és a KLM megállapodása modellként szolgálhat a gazdasági lassulás és a "fapados" légitársaságok egyre növekvő versenye miatt nagy problémákkal szembesülő hagyományos légi közlekedési vállalatok számára. (MTI)
HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!