szerző:
Hárs Géza

"A gépek elkopnak. Az autók rozsdásodnak. Az emberek meghalnak. A márkák azonban továbbélnek." Ezt a gondolatot egy élelmiszeripari cég igazgatójának szájából idézi a magyarul most megjelent No Logo című könyv. Tele van provokatív kijelentésekkel, mégsem ettől ingerel vitára.

A No Logo szerzője, Naomi Klein jóslata szerint a soron következő nagy politikai világmozgalom a korporációk ellen irányul majd. Negatív víziókkal tele padlás; a gazdasági globalizáció folyamatai fölötti vészharang-kongatás legalább annyira kiterjedt, mint a globalizáció apológiája. Naomi Klein könyve kívül áll e folyamaton. Vitairat, persze, hogy az, de élményszerűen és alaposan megírva.

A szerző márkajel nélküli
holmikban
A könyv 1999-ben jelent meg angol nyelven, magyar fordítása - Vágvölgyi B. András és Merényi Ágnes munkája - a napokban jelent meg. Naomi Klein újságíró kultuszkönyvet írt, amely státuszt nem gyakran éri el egy alapvetően gazdasági folyamatokat taglaló elemzés. A No Logo a brandépítéssel foglalkozik és a márkanevek hatásával mindennapi életünkre. A márkák kialakításának kifinomult módszereitől a reklám és a szponzoráció agresszív térnyeréséig bemutatja a mai fogyasztói alapmárkák mögött meghúzódó filozófiákat.

Klein szerint épp itt kezdődik a probléma. Nevezetesen a filozófiánál, vagyis amikor egy termék több lesz, mint önmaga; életérzés, világlátás, zárt univerzum épül köré és a cég már nem is a terméket, hanem az univerzumba szóló belépőt adja el nekünk. S valóban, a totalitariánus látomásokra hajaz az a Klein által hivatkozott nagy, manhattani Nike empórium, amelyben a padlóba beépítve gondolatébresztő idézetek olvashatók a bátorságról, becsületről, győzelemről, csapatmunkáról.

Megvonhatnánk a vállunkat: na és, hiszen e folyamatok már évtizedek óta zajlanak a világban. Klein kötetéből azonban kiolvasható valami nosztalgiaféle a kis márkák, kis brandek, már-már a manufakturális idők iránt. Példák sorával demonstrálja, hogy a márkák és reklámjaik uralta valóságos és virtuális területek, az életünkből kihasított mindinkább növekvő tér, lassan már az "igazi" élet lehetőségeit szorítja ki. Ha a márkákat "személyiséggel" ruházzák fel, akkor a fogyasztó személyiségét is maguk alá gyűrhetik.

A szerző nem kíméli a cégeket, a Nike, a Benetton, a Levi's, a Tommy Hilfiger kemény bírálat tárgya az agresszív brandépítési stratégiáiért és a ruhagyáraikban dolgozó munkások bérezéséért. A Coca Cola, a Pepsi Cola, a McDonald's és a Starbucks többek között a fiatalokat megcélzó életforma-markektingjéért kap kritikát Kleintől, a Shellt és más nagy olajcégeket környezetvédő oldalról bírálja. Az autógyárakat és a számítógépipar nagyjait pedig az oktatás, az egyetemek megszállásáért.

Magyarországon évtizedekig nem voltak jelen a nagy márkák, s egész mást jelentett a három csíkkal, vagy kis pipával ellátott sportcipő, mint Nyugaton. Ám ma már mi is Nyugat vagyunk, s a kifinomult eladási technikák jóval előbb vették birtokba piacunkat, mint hogy a vásárlói tudatosság módszerei kifejlődtek volna. Mai létünk egyik alapkérdése (még ha banálisan hangzik is), hogy örvendetesnek vagy katasztrofálisnak tekintsük-e, hogy New Yorktól Szarajevóig, Budapesttől Hong-Kongig ugyanazt a sportcipőt hordjuk és vele ugyanazt az érzést tesszük magunkévá? Vagy egyiknek sem, s mindez valójában közömbös?

A No Logo szerint semmiképpen sem közömbös. Mert miközben a termék önmagán túl nő, mellékessé válik, mint tárgy, mint előállított darab. Az előállítás szó szerint is kikerül valahova a perifériára, a gyártócég pedig nem a lábunknak, hanem az agyunknak varratja olcsó ázsiai bérmunkásaival a sportcipőt. Ha van Magyarországon vásárlói öntudat, s a nagy cégek komolyan veszik azokat, akik sétáló hirdetésként a szívük fölött hordják az emblémákat, akkor vita lesz e könyv körül.

Állj mellénk!

Tegyünk közösen azért, hogy a propaganda mellett továbbra is megjelenjenek a tények!

Ha neked is fontos a minőségi újságírás, kérjük, hogy támogasd a munkánkat.

Állj mellénk!

Tegyünk közösen azért, hogy a propaganda mellett továbbra is megjelenjenek a tények!

Ha neked is fontos a minőségi újságírás, kérjük, hogy támogasd a munkánkat.
62 millió éves furcsa madár maradványaira bukkant egy amatőr őslénykutató

62 millió éves furcsa madár maradványaira bukkant egy amatőr őslénykutató

Olasz meghívója szétszelfizte magát Orbánnal és Novák Katalinnal

Olasz meghívója szétszelfizte magát Orbánnal és Novák Katalinnal

Orbán Viktor a Facebookon búcsúzott Sára Sándortól

Orbán Viktor a Facebookon búcsúzott Sára Sándortól

Felrajzolták Puzsér fejét és az autómentes zóna határát Budapest járdáira

Felrajzolták Puzsér fejét és az autómentes zóna határát Budapest járdáira

Nem érkezett meg a thaiföldi vb helyszínére az egyik magyar súlyemelő

Nem érkezett meg a thaiföldi vb helyszínére az egyik magyar súlyemelő

Csapadékosabbra fordul az időjárás a következő napokban

Csapadékosabbra fordul az időjárás a következő napokban