szerző:
MTI/hvg.hu
Tetszett a cikk?

Franciaország hétfői bejelentését követően kedden a német kormány is úgy nyilatkozott, hogy állami garanciával támogatja a nehéz helyzetben levő Airbus eladásait.

Airbus óriásgép a felszállópályán. Szárnya alá nyúlnak
© AP
Peter Hintze, a német kormány űr- és repülésügyi koordinátora ezzel kapcsolatban elmondta: jelenleg tárgyalnak a KfW-vel, a német állami fejlesztési bankkal és az érintett bankokkal egy piacközeli támogatási modellről, továbbá egyeztetnek Párizzsal.

A francia állam 5 milliárd euróval kívánja támogatni az Airbus nyugat-európai repülőgépgyártó megrendeléseit, mivel a járműiparhoz hasonlóan a polgári repülőgépgyártást is hitelválság fenyegeti – írta hétfőn a Les Échos című párizsi gazdasági napilap.

Az újság úgy tudja: a kormány a francia gazdaság finanszírozására létrehozott társaságon, az SFEF-n keresztül 5 milliárd eurót tervez bankokon át, elsősorban a Crédit Agricole-on, a BNP Paribas-n, a Société Générale-on és a Natixis-on keresztül az Airbus legfőbb megrendelőinek juttatni, hogy így segítse a légitársaságokat a hitelválság ellenére is a megrendelések folytatásában.

A kormány ezzel átmeneti hiteleket bocsát a légitársaságok rendelkezésére, hogy azok finanszírozási nehézségekre hivatkozva ne mondjanak le megrendeléseikről. A Les Échos szerint egy repülőgép finanszírozásának 40 százaléka a bankoktól érkezik, és a repülőgépgyártó nem tud a bankok nélkül létezni. Az Airbus szeretné elkerülni, hogy a már legyártott repülőgépei ne maradjanak vevő nélkül.

A lap szerint elképzelhető, hogy a francia kezdeményezést az Airbus többi alapító állama, Németország mellett Nagy-Britannia és Spanyolország kormánya is követni fogja.

Thomas Enders, az Airbus elnöke vasárnap úgy nyilatkozott, hogy a pénzügyi és gazdasági válság miatt 2009-ben 50-60 százalékos visszaesésre számít a megrendelések terén 2008-hoz képest. Hozzátette: az Airbus is küzd azért, hogy megrendelőinek megfelelő finanszírozást találjon. Azt is jelezte, hogy a válság már az öbölmenti arab országok ügyfelein is érződik, pedig ők az elmúlt években megsokszorozták megrendeléseiket az Airbus felé.

A cégvezető a tavalyi év értékelésekor január közepén már közölte, hogy nehéz évre számít, mert 2003 óta először kevesebb megrendelés, mint szállítás várható. John Leahy kereskedelmi igazgató akkor 50 százalékos megrendelési visszaeséssel számolt: a tavalyi 777 helyett idén 300-400 rendelésre számít az Airbus.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!

MTI Gazdaság

Falnak ment egy Airbus

A motorok tesztelése közben baleset ért egy vadonatúj Airbus repülőgépet a dél-franciaországi Toulouse repülőterén csütörtökön. Tíz ember sérült meg, közülük három súlyosan.

MTI/hvg.hu Gazdaság

Az Airbus könnyítene terhein, de nem tudja eladni gyárait

Eredménytelenül zárultak az Airbus nyugat-európai repülőgépgyártó konzorcium két franciaországi üzemének eladásáról szóló tárgyalások a Latécoere nevű vállalattal – derül ki az anyacég, az EADS vállalatcsoport szerdai közleményéből.

MTI Világ

Hat sebesült egy Airbus A330 próbaútján

Hatan megsebesültek, köztük ketten súlyosan szerdán Franciaországban egy Airbus A330 próbaútja során az utastérben bekövetkezett nyomáscsökkenés miatt - közölte a francia tűzoltóság.

MTI Világ

Arab hercegé az első magán Airbus A380

A leggazdagabb iszlám vallású üzletember, Alwalid bin Talal szaúd-arábiai herceg büszkélkedhet először a hipergazdagok legújabb státusszimbólumával, az új Airbus A380-as óriásrepülőgépével.

MTI/hvg.hu Gazdaság

Most a katonai óriásgép szállítása csúszik az Airbusnál

A nyugat-európai Airbus repülőgépgyár hétfőn bejelentette: 1,2-1,4 milliárd eurós többletterhet jelentett a harmadik negyedévben, hogy az A400M jelű, óriás katonai szállító repülőgép első kiszállítása legalább félévet késik a motor fejlesztésének késedelme miatt. Ebből több mint egymilliárd euró az Airbus eredményét, a többi közvetlenül az anyavállalat, az EADS mérlegét terheli.