szerző:
MTI
Tetszett a cikk?

Vasárnap a Vas megyei Váton helyi népszavazás dönthet arról, hogy épülhet-e több mint 100 milliárd forintos beruházással teherszállító repülőgépek fogadására alkalmas nemzetközi repülőtér a Vas megyei Vát és Porpác határában.

A beruházást előkészítő SIA-Port Kft hónapok óta igyekszik tájékoztatni a lakosságot, eloszlatni félelmeiket a repülőtér majdani üzemelésével kapcsolatban és meggyőzni őket arról, hogy a nemcsak a régió, a megye, hanem a községek érdeke is az, hogy a tervezett helyen valósuljon meg a repülőtér - mondta Barta Balázs, a SIA - Port Kft. ügyvezetője pénteken Szombathelyen sajtótájékoztatón.

Hangsúlyozta, cégük is azt szeretné, ha a népszavazáson minél több váti lakos venne részt, és döntésükkel megerősítenék, hogy a többség támogatja a beruházást, amely szavai szerint semmiféle veszélyt nem jelent a lakosságra.

"Az elmúlt három év azzal telt, hogy előkészítsünk egy olyan beruházást, amely ipari parkkal, logisztikai központtal együtt kétezer munkahelyet teremt, és várhatóan további beruházásokat generál. Az elmúlt három hónapban pedig igyekeztünk minden olyan információt átadni a lakosságnak, amely alapján döntést tud hozni" - mondta.

Tájékoztatása szerint transzkontinentális cargo repülőtér létesítését tervezik, körülbelül 600 hektár területen .A repülőtéren egy 4000 méter hosszú, 60 méter széles kifutópálya épül, valamint olyan létesítmények, amelyek a forgalom kiszolgálásához szükségesek: fogadóépület, utak, szerelőhangár, környezetvédelmi létesítmények.

A kivitelezés legkorábban 2010-ben kezdődhet meg, miután lezárul az előzetes, majd a részletes környezeti hatásvizsgálat, és az építési engedélyezési eljárás. Az előzetes környezeti hatásvizsgálathoz szükséges a területrendezési terv módosítása, erről szavaznak vasárnap.

A repülőtér tervezett forgalma évi 170 ezer tonna áru, 250 ezer utas, napi 25-28 gép érkezése a működés negyedik évére. A beruházó személyéről még folynak az egyeztetések, de elsősorban kínai befektetők érdeklődnek.

A repülőtér építésének ellenzői elsősorban a várható zajhatásoktól tartanak. Egy előzetes vizsgálatok és az elkészített zajtérkép szerint azonban a reptérhez legközelebb eső váti lakóházat is másfél kilométer választja majd el a kifutópályától, a zajterhelés pedig a szakemberek szerint kisebb lesz, mint ami a közúti forgalom miatt jelenleg éri a falut.

Az építés időszaka alatt sem növekedne meg jelentősen a környezeti terhelés, hiszen a SIA - Port Kft. egy olyan kiszolgáló út megépítését tervezi, amely elkerüli a falvakat. Ezen  kívül egy iparvágány építését is tervezik, amelyen keresztül később elszállítható lenne a repülőtérre érkező áruk jelentős része. Közúton napi 30-35 kamionra lehet majd számítani, a forgalom azonban 2012-ben már remélhetően a négysávos 86-os gyorsforgalmi úton zajlana. A repülőtér hírére egyébként a GYSEV is vasúti fejlesztésben gondolkodik.

A beruházás mellett szól az is, hogy jelentős adóbevételeket jelentene az érintett települések és az állam számára is. Munkahelyek tekintetében pedig, mivel két terjeszkedő ipari park a szombathelyi és a sárvári között helyezkedik el, akár tízezer új munkahely létesítését generálhatja.

A repülőtér építését egyébként pártállásra való tekintet nélkül támogatják a helyi politikai erők, ezt jelezte, hogy a sajtótájékoztatón a beruházás megvalósítása mellett érvelt Majthényi László a Vas Megyei Közgyűlés fideszes alelnöke és Nemény András a szombathelyi városi közgyűlés szocialista frakcióvezetője is. Prugberger Emil, neves tüdőgyógyász pedig a sajtótájékoztatón kijelentette: a repülőtér működése a lakosságra nem jár majd egészségkárosító hatással és közegészségügyi veszélyei sincsenek, mint ahogyan attól a repülőtér ellenzői tartanak.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!