szerző:
MTI
Tetszett a cikk?

A személyautók európai piaca 17,2 százalékkal esett vissza ez év első negyedében az egy évvel korábbihoz képest - jelentette be az ACEA autóipari szövetség.

Márciusban a regisztrált személyautók száma 9 százalékkal csökkent Európában és a regisztráció ezzel már a tizenegyedik hónapja csökken folyamatosan.

A 9 százalékos zsugorodás azonban nagy eltéréseket takar: legnagyobb mértékben, közel 40 százalékkal Németországban nőttek az autóeladások márciusban a roncsprémiumnak köszönhetően, de ez nem tudta ellensúlyozni a Nagy-Britanniában és Spanyolországban bekövetkezett 30,5, illetve 38,7 százalékos visszaesést. Franciaországban is csak 8 százalékkal, Olaszországban pedig mindössze 0,2 százalékkal nőttek az eladások.

Mindamellett elemzők rámutatnak: bár a csereprogram jelentős lökést adott a vásárlásoknak Európa-szerte, s megakadályozta a jelentősebb visszaesést, a fogyasztói bizalom változatlanul gyenge, visszafogott a hitelfolyósítás. Tulajdonképpen csak előrehozott vásárlásokról van szó, az év hátralévő részében gyengén fog alakulni az értékesítés, még akkor is, ha a gazdaságok fellendülnek.

Az egyes márkákat tekintve a Fiat szerepelt a legjobban, a jelentősebb gyártók közül egyedül az olasz autógyár tudta növelni eladásait, márciusban 14 százalékkal a kis, környezetbarát autók iránt való kereslet élénkülésének köszönhetően. A General Motors európai érdekeltsége 20 százalékos csökkenést szenvedett el márciusban, az Opel és angliai testvére, a Vauxhall ugyanennyivel esett vissza, a Saabnál 48 százalékos csökkenést regisztráltak. A legnagyobb európai autógyártó, a Volkswagen eladásai mindössze 0,3 százalékkal mérséklődtek csoportszinten, míg a vezető modelleknél 1,6 százalékos növekedést tapasztaltak. A Toyota 11,9 százalékkal, a Renault 10,9 százalékkal, a Peugeot Citroen 9,1 százalékkal, a Ford 7,7 százalékkal esett vissza.

Az Európai Unió tagországaiban - plusz Svájcban és Norvégiában - 1,51 millió autót adtak el márciusban, egy évvel korábban 1,66 milliót. Az idei első negyedben 3,44 millió új autó kelt el, egy évvel korábban 4,15 millió.
HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!

hvg.hu Autó

Pelenkázni kell az autóipart - állami támogatás nélkül nem megy

A fogyasztói pesszimizmus, az emelkedő munkanélküliség és a gazdasági kilátásokat övező bizonytalanság visszatartja a fogyasztókat a tartós javak, így az autók vásárlásától – állapítja meg elemzésében a Concorde. A tavalyihoz hasonló, illetve azt meghaladó értékesítés csak azokban az országokban tapasztalható, ahol kormányzati ösztönző programok indultak, például Kínában (24 százalékos növekedés) Németországban (21,5 százalékos emelkedés) vagy Brazíliában (2 százalékos csökkenés).

MTI Gazdaság

Menthetetlen az amerikai autóipar?

Fogy a remény, hogy a kisautó-programok megmentik az amerikai autóipart, a piacnak ez a szegmense bedugult - írta a hétfői The Wall Street Journal, a gyártók azonban továbbra is reménykednek.