szerző:
MTI
Tetszett a cikk?

Diplomáciai válsággá fajulhat az Opel-válság Németország és az Egyesült Államok között. Csütörtök reggel ugyanis a német kormány két minisztere is élesen bírálta az amerikai kormányt, illetve az Opel anyavállalatát, a General Motorst amiatt, hogy a németországi gyár jövőjével kapcsolatos, hajnalig tartó válságtanácskozáson új pénzügyi követeléssel álltak elő, meghiúsítva ezzel a remélt megállapodást.

A találkozón Merkel kancellár mellett az illetékes miniszterek, továbbá a németországi autógyáraknak otthont adó négy tartomány kormányfői vettek részt. Berlinben előzőleg arra számítottak, hogy az Opel sorsáról az éjszaka folyamán döntés születik.

Ezzel szemben mind Karl-Theodor zu Guttenberg gazdasági, mind Peer Steinbrück pénzügyminiszter közölte, hogy az  amerikai fél "rendkívül kellemetlen" és meglepetést okozó, 300 millió eurós követeléssel állt elő. A követelést első nyilatkozatában mindkét miniszter elfogadhatatlannak nevezte, s közvetve zsarolással vádolta az amerikai kormányt. Steinbrück pénzügyminiszter utalt arra, hogy a váratlan amerikai pénzügyi igény megnehezíti az Opel sorsának rendezését. A miniszter megerősítette, hogy egyfajta áthidaló hitelként a kormány kész az Opelt 1,5 milliárd euróval támogatni, de többre - az adófizetők pénzéből - nem hajlandó.

Közben az éjszakai tanácskozás résztvevői megvizsgálták a négy potenciális beruházó, az olasz Fiat,  kanadai-osztrák Magna, az amerikai Riplewood Holdings (RHJI) pénzügyi befektetési társaság, s   egy kínai befektető, a Beijing Automotive Industry Corporation (BAIC) ajánlatát. Egybehangzó értesülések szerint csütörtök reggelre közülük kettő, a Fiat és a Magna maradt versenyben, a Magna állítólag valamivel jobb pozícióban, mert - mint kiszivárgott - kész lenne a pótlólagos amerikai pénzügyi követelés átvállalására.

Karl-Theodor zu Guttenberg gazdasági miniszter közölte, hogy a tárgyalásokat folytatják. Reményét fejezte ki, hogy a felmerült nehézségek ellenére péntekre megoldás születik. Ennek hiánya esetén ugyanakkor nem zárta ki az Opel fizetésképtelenségének bejelentését, ami szakértők szerint - az 1999-ben elfogadott csődtörvény alapján - nem feltétlenül jelenti az egyik legnagyobb hagyományokkal rendelkező német gyár tényleges csődjét

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!

MTI Autó

Még mindig nem tudni, kié lesz az Opel

Az Opellel kapcsolatban még semmi nem dőlt el, a versenyfutás tovább tart az egyik legpatinásabb német autógyárért, amely súlyos pénzügyi gondokkal küzd. Kormányzati segítséget sem kaphat addig, amíg nem tudni, lesz-e tőkeerős befektető.

MTI Autó

Németországnak van Opel-terve, ha a GM csődbe jut

Németországnak van terve az Opel vagyonának megvédésére a hitelezőktől, ha az anyavállalat General Motors a következő hónapban csődöt jelent. A GM csődje esetén az Opel vagyonát egy vagyonkezelőnek adnák át, amely biztosítaná a hitelezők érdekeit, miközben egy bankkonzorcium áthidaló hitellel segítené az európai járműgyártót - jelentette ki a német gazdasági miniszter a Der Spiegelnek nyilatkozva.

MTI Gazdaság

Hárman pályáznak az Opelre

Három befektető nyújtott be pályázatot az Opel megvételére, illetve befektetési szándékkal – közölte a General Motors európai kirendeltségének egyik névtelenül nyilatkozó szóvivője.

MTI Gazdaság

Tart a Fiat és a Magna versenyfutása az Opelért

Tovább tart a Fiat és a Magna versenyfutása az Opelért. Csütörtöki sajtóértesülések szerint mind az olasz autógyár, mind az osztrák-kanadai alkatrészgyártó, illetve beszállítói vállalat megerősítette eltökéltségét az anyavállalat General Motors súlyos pénzügyi válsága miatt ugyancsak nehéz helyzetbe került, korábban nagy tekintélyű német autógyár átvétele iránt.