szerző:
MTI/hvg.hu
Tetszett a cikk?

Több mint 50 százalékkal, 33 668-ra esett a Magyarországon értékesített új autók száma az első öt hónapban az előző év azonos időszakához viszonyítva. Májusban éves összehasonlításban ennél is magasabb, több mint 65 százalékos volt a visszaesés: összesen 4 581 új autót adtak el - közölte legfrissebb felmérésének adatait a Jato Dynamics nemzetközi autóipari piackutató cég. Európában azonban már több piac is élénkült, különösen ott ahol roncsprogramot vezettek be.

Magyarországon a legnépszerűbb márka májusban is a Suzuki volt, 782 eladott gépkocsival a piac 17,07 százalékát tudhatta magáénak, noha a havi értékesítés 66 százalékkal esett az egy évvel korábbihoz képest. A legnépszerűbb modellnek pedig a Suzuki Splash bizonyult, 298 darab értékesítésével, amely 32 százalékkal volt alacsonyabb, mint egy éve.

A legnagyobb visszaesést a Chevrolet, a Skoda és az Opel szenvedte el, 75,8, 75,7, illetve 74,11 százalékos csökkenéssel. Piaci részesdést tekintve második helyen áll a Ford 12,7 százalékkal, harmadikon az Opel 8 százalékkal. Májusban valamennyi autómárka eladása csökkent a tavaly májusihoz képest.

A Jato felmérése szerint bár az európai eladások is visszaestek, egyes piacokon már észlelhetőek a kilábalás első jelei. A teljes európai új autó piac 13,1 százalékkal gyengébb eladási számokat produkált az év első 5 hónapjában a tavalyi év azonos időszakához képest, ezzel 2,4 százalékot javítva a múlt hónapban mért számokon. Továbbra is a Volkswagen Golf uralja a toplistát, májusban 32,1 százalékkal növelte eladásait a 2008 májusi számaihoz képest.

Suzuki Splash. Ezt vették
© Suzuki
A piackutató cég közleménye szerint a roncsprogramok hatása különösen azokban az országokban érezhető, ahol már huzamosabb ideje futnak. A német új autó eladások jelentősen, 39,7 százalékkal növekedtek 2008 májusához képest, 20,3 százalékkal pedig a múlt hónaphoz viszonyítva.

A franciáknál is látványosan beindult a piac májusban. Áprilisban még 7,1 százalékos volt a tavaly áprilishoz mért visszaesésük, májusra a mutató azonban már 11,8 százalékos pluszt mutat 2008 májusához képest.

A Jato Consult vezetője, David di Girolamo szerint azonban korai lenne jóslatokba bocsátkozni a roncsprogramok hosszú távú hatásait illetően, de a "mostani nehéz időkben, mikor az üzletág bármely reményt keltő szalmaszálba megkapaszkodik, igenis bizakodással tölt el minden pozitív elmozdulás".

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!

MTI Gazdaság

Szabadesés: a magyar autópiac kétharmadával zsugorodott

Májusban az év eddigi legbrutálisabb csökkenését mutatta az új személyautók és kishaszongépjárművek magyarországi piaca: az elmúlt hónapban 64,2 százalékkal kevesebb új gépkocsit, összesen 5 297 járművet vettek használatba, mint az előző év azonos időszakában – írta szerdai számában a Napi Gazdaság.

MTI Autó

Autópiac: a románok nálunk is nagyobb bajban vannak

Az első négy hónapban 54,9 százalékkal kevesebb autót vásároltak a román állampolgárok, mint egy évvel korábban - adta hírül a román autógyártók és -importálók szövetsége (APIA) szerdán, de a jelek szerint ez nem ártott a hazai autóiparnak.

hvg.hu Autó

Tarolnak a roncsok, a Golf vezet Európában

A JATO Dynamics legfrissebb adatai szerint a Volkswagen Golf visszaszerezte első helyét az autópiacon, míg a Volkswagen továbbra is birtokolja a legkedveltebb márka címet.

MTI Gazdaság

Európai autópiac: a Dacia a legmenőbb

Májusban már a tizenharmadik egymást követő hónapban csökkent a forgalomba helyezett új gépkocsik száma Európában. A visszaesés éves szinten 4,9 százalék, közölte kedden az európai autógyártók szövetsége (ACEA).