szerző:
MTI
Tetszett a cikk?

A GfK piackutató intézet fogyasztói bizalmi indexe, a második negyedévben bekövetkezett emelkedésnek köszönhetően csaknem teljesen visszaállt a gazdasági válság előtti, 2008. szeptemberi szintre - derül ki a GfK és a Budapesti Corvinus Egyetem közös felmérésből.

A felmérés szerint a vásárlási hajlandóság indexe is emelkedett a második negyedévben, és az első negyedévhez képest pozitívan változtak a munkanélküliségre vonatkozó várakozások.

A 2009. júniusi komplex fogyasztói bizalmi index értéke 148,5 pont, amely számottevően, 34 ponttal magasabb a márciusi értéknél. Az index ezzel visszaállt a tavaly júniusi 147,1 pontos szintre, és megközelíti a 2008. szeptemberi, 150,3 pontos értéket - derül ki az eredményekből.

A megkérdezettek Magyarország jelenlegi helyzetéről továbbra is negatívan vélekednek. Figyelemre méltó azonban, hogy a korábbi eredményekhez képest hosszú távon kifejezetten bizakodóak az ország gazdasági helyzetét illetően: 62 százalék véli úgy, hogy a következő 5 évben az ország jobb helyzetben lesz.

Részben ez az oka annak, hogy a fogyasztói várakozások index értéke 2009 júniusában 177,1 pont volt, ez jelentős mértékű, 51,3 pontos emelkedés az előző negyedévhez képest. Az index ilyen mértékű emelkedésének hátterében az áll, hogy a lakosság bizakodóbb mind a saját jövő évi anyagi helyzetét, mind pedig az ország következő 12 hónapban, illetve következő 5 évben várható gazdasági helyzetét illetően - idézi a közlemény Kozák Ákost, a GfK Hungária igazgatóját.

Az intézet vásárlási hajlandóság indexében is növekedés mutatkozott, értéke 14,8 pontos emelkedés eredményeként jelenleg 116,8 pont.

A munkanélküliségre vonatkozó várakozások jelentősen javultak az előző időszakhoz képest: a munkanélküliség növekedésére a válaszadók kétharmada számít (szemben az előző negyedévben mért 86 százalékkal), negyedük szerint viszont nem változik a ráta a következő egy évben.

Az inflációs várakozásokat illetően a megkérdezettek többsége, 89 százalékuk számít az árak emelkedésére a következő egy évben. A várakozások hátterében a hatályba lépő kormányzati intézkedések állhatnak. A megkérdezettek átlagosan 10 százalékos inflációval számolnak.

A család reáljövedelmével kapcsolatos várakozásokkal kapcsolatban a megkérdezettek csaknem harmada az inflációval azonos mértékű jövedelemnövekedésre számít a következő 1-2 évben, 57 százalékuk pedig annál kisebb mértékű emelkedést vár. Az előző időszakhoz képest szinte változatlan maradt a hitelfelvételi kedv: tízből hatan soha sem vennének fel hitelt, harmaduk pedig az időpontot nem tartja megfelelőnek. A megkérdezettek ugyancsak harmada számít növekvő hitelkamatokra a következő 12 hónapban, de csaknem ugyanennyien vélik úgy, hogy változatlanok maradnak.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!

MTI Gazdaság

GfK: a válság miatt egyszerre kevesebbet vásárolunk

Az elmúlt másfél évben a fogyasztói szokások lassú változása figyelhető meg, ami a válság hatására erősödni látszik: a nagy alapterületű, széles választékkal rendelkező hiper- és szupermarketek esetében az élményszerű nagybevásárlások aránya csökken, a helyükbe gyakoribb, de kisebb kosárértékű bevásárlások lépnek - derül ki a GfK Hungária felméréséből.

hvg.hu Gazdaság

Gfk: a vásárlási hajlandóság esett a leginkább

Az idei év első negyedévében tovább csökkent a GfK Hungária és a Corvinus Egyetem által közösen mért Fogyasztói Bizalom Index (FBI) az előző időszakhoz képest. A magyar háztartások kedvezőtlenebbnek látják jelenlegi pénzügyi-anyagi helyzetüket, és az ország jövőbeli gazdasági helyzetét illetően is borúlátóbbak.

MTI Gazdaság

Nielsen: a fogyasztói közhangulat tovább romlott

A gazdasági közérzetnek viszonylag jó lázmérője a fogyasztói közhangulat, így nem meglepő, hogy a magyarországi fogyasztói közhangulat további gyors romlásáról számolt be a Nielsen piackutató cég.

MTI Gazdaság

Németország: infláció le, fogyasztói bizalom fel

A német fogyasztói bizalomnak jót tett a mostanában szerény ütemű infláció az országban: a GfK piackutató intézet kedden Nürnbergben közzétett fogyasztói hangulati indexének júliusi értéke 2,9 pont lett a június hónap 2,6 pontja után.

MTI Gazdaság

Csökkentek a fogyasztói árak az eurózónában júniusban

Az euróövezetben júniusban átlagosan 0,1 százalékkal voltak alacsonyabbak a fogyasztói árak, mint tavaly júniusban, jelentették az EU statisztikai hivatalában kedden előzetes becslésként. Éves egybevetésben ez az első árcsökkenés a közös statisztika 1997-es kezdete óta.

MTI Gazdaság

Magasan az amerikai fogyasztói bizalom

Évek óta nem tapasztalt fellendüléssel 54,9 pontra szökkent a Conference Board vezető amerikai gazdaságkutató csoport fogyasztói bizalmi mutatója májusban. Áprilisban 40,8 ponton volt. A májusi érték nyolchavi csúcs.