szerző:
MTI
Tetszett a cikk?

Története során idén először válságába jutott a bioélelmiszer-termelő ágazat Németországban: nyolc évig tartó dinamikus bővülést követően 2009 első hét hónapjában 4 százalékkal zsugorodott a piac.

Tavaly még minden korábbinál nagyobb, összesen hatmilliárd euró árbevételt értek el az élelmiszer-termelői szektor 5 százalékát képviselő biotermelők. A fejlődés üteme azonban már 2008-ban lassult, az éves szintű 10 százalékos bővülés elmaradt a korábbi években megszokottól.

Főként sajtokból és pékáruból maradt több a bioboltok polcain, és a zöldség is kevésbé fogyott jól tavaly, a visszaesést azonban ellensúlyozta a húsok, kolbászféleségek és a tojás forgalmának növekedése. A gazdasági válság elmélyülésével párhuzamosan aztán idén január és július között valamennyi termékcsoportban visszaesés ment végbe a GfK piackutató cég felmérése szerint.

A vizsgálat során 30 ezer német háztartás fogyasztási szokásait vizsgálták. Alig van olyan ágazat Németországban, amely a biotermeléshez hasonló felfutást produkált az ezredforduló óta, most azonban „mintha a fogyasztók kissé belefáradtak volna az ökológiailag tudatos vásárlásba” – mondta Helmut Hübsch kutatásvezető.

Az előállítás módjától függetlenül 2,4 százalékkal kevesebb élelmiszer kelt el a német üzletekben az év első felében 2008 azonos időszakához képest, a bioélelmiszerek 4 százalékos forgalomcsökkenése tehát igen komoly visszaesés – mondta a GfK munkatársa a Süddeutsche Zeitung című lapnak.

A jelenség pontos okai még nem teljesen világosak. Annyi biztos, hogy a biotermékek minőségéről megjelenő beszámolók szerepe fontos. A vezető független fogyasztóvédelmi szervezet, a Stiftung Warentest például kimutatta, hogy a bioélelmiszerek drágábbak, de nem feltétlenül magasabb minőségűek a „hagyományos”, ipari módszerekkel előállított élelmiszereknél. A vizsgálat szerint a biotermékek 30 százaléka csupán kielégítő vagy kifogásolható minőségű.

A gazdasági válság hatása sem elhanyagolható; sok család a jelenlegi körülmények között inkább az olcsóbb termékeket választja, és összességében is kevesebbet költenek a német fogyasztók élelmiszerre, mint a válság előtt.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!