szerző:
MTI
Tetszett a cikk?

A következő három évben éves átlagban 70 milliárd forinttal kevesebbet kap a közösségi közlekedésre a MÁV és a Volán-csoport, továbbá a következő 1,5 évben a reorganizáció egyszeri költségével is számolni kell – mondta Antali Károly, a közösségi közlekedésért felelős kormánybiztos.

A kormány pénteken hozott határozatot a helyközi közösségi közlekedés átalakításáról. A kormánybiztos hangsúlyozta, hogy az átalakítások után is garantálják a közszolgáltatást, és teljesítik az ellátási kötelezettséget a közösségi közlekedésben.

A pályahálózat célszerűsítése érdekében a nemzetközi kötelezettséget jelentő, az elővárosi közlekedéshez szükséges, és nemzetgazdasági szempontból fontos pályaszakaszok országos nyílt hálózattá válnak. Az ezt érintő döntéseket a központ hozza meg. Ez kilométerben számolva a vasúti hálózat 60-65 százalékát érinti. A többi szakasz egy része regionálissá alakul, ahol a közösségi szolgáltatást a helyi szükségleteknek megfelelően az autóbusz-közlekedéssel összehangolva rendelik meg a szeptemberben megalakuló Regionális Közlekedési Tanácsok.

A 2009 decemberében hatályba lépő menetrendet már a Volánokkal összehangolva alakítják ki. A már korábban megkezdett munka eredményeként megszüntetik a párhuzamosságokat a vasúti és közúti közösségi közlekedésben. Decembertől a menetrend már ütemes – mondta Antali Károly –, ami azt jelenti, hogy az utasok számára kiszámítható és ésszerű lesz.

Antali Károly tájékoztatása szerint a közösségi közlekedésben részt vevők 20 százaléka vasúton utazik, a többiek a Volán-járatokat veszik igénybe. Jelenleg 6,7 millió magyar lakos élvez kedvezményt a közösségi közlekedésben, ami az elmúlt három évben évente mintegy 330 milliárd forint ráfordítást jelentett, de a központi költségvetés csak 260 milliárd forintot "térített meg". A kormánybiztos a mindenkori kormányok és a politika felelősségét hangsúlyozta a Magyar Államvasutak 1993-ban történt részvénytársasággá alakítása óta eltelt 16 évben, ami miatt a vagyon felélésére kényszerült a MÁV.

Az átalakítás célja az – mondta a kormánybiztos –, hogy 2017-re, a vasút teljes liberalizációjára versenyképes állami társaságok végezzék a közösségi közlekedést.

A kormánybiztos szólt arról is, hogy a 6,7 millió kedvezményezett mellett további 270-340 ezer azoknak a száma - vasutasok, a családtagjaik, köztisztviselők, valamikor a vasútnál volt alkalmazottak - akik ingyenesen utaznak.

A napi 130 ezer vasúton utazó mindössze 15 százaléka fizeti meg a menetjegy teljes árát, és a 130 ezerből 40 ezren teljesen ingyen utaznak. A 14 év feletti magyar lakosság mindössze 3 százaléka utazik vonaton, és ugyanekkora azok aránya, akik teljesen ingyenesen veszik igénybe a vasutat.

A kedvezmények kérdése kényes téma – mondta Antali Károly – hozzáfűzve, hogy: "értelmetlen csatába nem kívánok belemenni". Annyit jegyzett meg, hogy a MÁV idei várható 64 milliárd forint konszolidált veszteségnek csak kisebb része függ össze a kedvezményekkel.

Jelentős átalakításra szorul a MÁV-csoport, és az egyes leányvállalatok menedzsmentje is. A holding mindent szabályoz, ami nem jó, és nem jó a csoport struktúrája sem. Miután eladták a MÁV Cargót, a csoportot magát nem igazították az új helyzethez - magyarázta a kormánybiztos. Hozzátette: a Volán társaságoknál kevesebb az ilyen típusú probléma. Antali Károly közölte: az érdekellentétek miatt számít tiltakozásokra, sztrájkra, de a legutóbbi vasutas sztrájk azt mutatta, hogy nincs társadalmi támogatottsága.

VELETEK VAGYUNK – OLVASÓKKAL, ÚJSÁGÍRÓKKAL!

A hatalomtól független szerkesztőségek száma folyamatosan csökken, a még létezők pedig napról napra erősödő ellenszélben próbálnak talpon maradni. A HVG-ben kitartunk, nem engedünk a nyomásnak, és minden nap elhozzuk a hazai és nemzetközi híreket.

Ezért kérünk titeket, olvasóinkat, hogy tartsatok ki mellettünk, támogassatok bennünket, csatlakozzatok pártolói tagságunkhoz, illetve újítsátok meg azt!

Mi pedig azt ígérjük, hogy továbbra is minden körülmények között a tőlünk telhető legtöbbet nyújtjuk a számotokra!
MTI Itthon

MÁV: rendben van az átlag 9,8 milliós végkielégítés

A MÁV Zrt. a törvényi feltételeknek megfelelően, átlagosan 9,8 millió forintos végkielégítést fizetett a vállalat 2005. június 1. óta elbocsátott hét felsővezetőjének. A felmondási idő megváltásaként pedig egyénenként átlagosan 17,5 millió forintot kaptak - közölte a vasúttársaság hétfőn.

MTI Itthon

Kocsis lemondott a MÁV-Start elnöki posztjáról

Lemondott Kocsis István a MÁV-Startnál betöltött igazgatósági elnöki, illetve tagsági posztjáról - értesült az MTI hétfőn. A távirati iroda úgy tudja, a BKV Zrt. vezérigazgatója augusztus 11-ével mondott le a MÁV-Startnál betöltött tisztségeiről.

MTI Itthon

Debrecenben a Volán után a DKV-é lett a városi közlekedés

A szerda hajnali üzemkezdettel vette át a debreceni buszközlekedést a Hajdú Volántól az önkormányzati vagyonkezelő tulajdonában lévő Debreceni Közlekedési Vállalat (DKV) Zrt. és az Inter Tan-Ker Zrt. konzorciuma, így mától a DKV irányítja a teljes debreceni tömegközlekedést.