szerző:
MTI
Tetszett a cikk?

A vártnál is jobban sújtotta a válság az európai légi közlekedést az első félévben, de az ágazat feltehetőleg túl van a nehezén. A Calyon bank elemzése szerint az utasszámok – légitársaságoktól függően – 5-15 százalékkal estek vissza, a légi teherszállítás pedig 15-25 százalékos veszteséget szenvedett el. A légitársaságok likviditása a veszteségek ellenére erős, így 2011-ben megkezdődhet az ágazat növekedése.

Stuart James, a Calyon londoni hitelkutatási csoportjának elemzője szerint „tény, hogy a légitársaságoknak rendre az utasszámok komoly csökkenését, az utasok alacsonyabb osztályokra való átvándorlását, az üzemanyagárak emelkedését és az új influenza potenciális negatív hatását kell elkönyvelniük”. Ugyanakkor egyik tényező sem új jelenség számukra; a nagyobb légitársaságok likviditása folyamatosan és stabilan javult az elmúlt hónapokban, így minden esélyük megvan rá, hogy túléljék a jelenlegi recessziót. A következő néhány évben jelentős flottaépítések várhatók, emiatt feltehetőleg nő az eladósodottság szintje. „Az erős likviditás miatt nem az a kérdés, hogy tönkremegy-e az ágazat, hanem az, hogy kik lesznek a nyertesek és kik a vesztesek” – fogalmaz a Calyon szakértője.

A Calyon elemzői szerint a légi közlekedési ágazat 2010-re egyenesbe jön, majd 2011-től kezdődően 4 százalékot meghaladó növekedést produkálva talpra áll. Ez a növekedés azonban még mindig távol áll majd az aranykortól, hiszen az ágazat teljesítménye 1978-tól 20 éven át átlagosan is 5,3 százalékkal bővült évente.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!

MTI Gazdaság

A SkyEurope csődje csak a jéghegy csúcsa

A SkyEurope csődje csak a jéghegy csúcsa: a gazdasági válság, az utazási kedv hanyatlása miatt rajta kívül még sok légitársaság küzd a túlélésért. Ágazati elemzők úgy látják, hogy a közeljövőben jelentősen át fog rendeződni a légi piac, és lesznek még a SkyEurope-hoz hasonló esetek.

hvg.hu Gazdaság

Ötszörösére bővíti légiflottáját a Wizz Air

A Wizz Air, a legnagyobb közép-európai diszkont légitársaság szándéknyilatkozatot írt alá az Airbus-szal 50 új A320-as repülőgép vásárlásáról, mellyel a légitársaság rendelésállománya 132 repülőgépre bővül. A cég az elkövetkező években ötszörösére kívánja bővíteni flottáját.

hvg.hu Gazdaság

Dráma az égen – semmi ok az optimizmusra

A Nemzetközi Légiszállítási Szövetség (IATA) adatai alapján idén eddig 38 légitársaság ment csődbe, s az iparág globális vesztesége az év végére elérheti a 9 milliárd dollárt. Az 500 milliárd dolláros forgalmat produkáló légiipar a globális bukás határára jutott. Így a kormányoktól változásokat követelnek a társaságokat gúzsba kötő piaci szabályozásban.

MTI Gazdaság

IATA: mérséklődött a visszaesés a légi közlekedésben

Júniusban valamelyest javult a helyzet a légi szállításban, miután az év hatodik hónapjában kisebb volt a visszaesés, mint májusban. A nemzetközi légiforgalmi szövetség, az IATA csütörtökön ismertetett adatai szerint a légitársaságok 7,2 százalékkal kevesebb utast szállítottak, mint egy évvel korábban, miközben májusban még 9,3 százalék volt a visszaesés.

MTI Karrier

Repülés: százezer munkahely szűnhet meg

A gazdasági válság miatt összesen akár százezer munkahely is megszűnhet a légi közlekedésben a Nemzetközi Légiforgalmi Szövetség (IATA) hétfőn közölt becslése szerint.