szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?

Újabb egy évet csúszik a 4-es metró kivitelezése, miután az alagútfúrást végző Bamco konzorcium az eredetileg tervezett 22 hét helyett csak 50 hét alatt tudja megépíteni az alagutat a Baross térig - közölte Klados Gusztáv, a DBR Metró Projekt Igazgatóság projektigazgatója.

A DBR ütemező csapata beépítette az új munkaütemtervet, így a budai oldali késedelmekkel együtt az eredetileg 2011 utolsó negyedévére tervezett próbaüzem reálisan már csak 2012 őszén kezdődhet - mondta Klados Gusztáv az épülő Kálvin téri állomáson, ahova csütörtökön megérkezett a déli alagútfúró pajzs.

Bár tudomásul veszik a Bamco ütemtervét, azt elfogadni nem tudják, ezért minden a késésből fakadó többletköltséget a konzorciumra fognak hárítani - mondta az MTI-nek, hozzátéve: jelen állás szerint a 4-es metró legkorábban 2012 végén szállíthat utasokat. A csúszás a metrókocsik beszerzését Klados Gusztáv elmondása szerint nem befolyásolja, mivel a kocsikat várhatóan jövő évben szállítják le, ezek után a járműtelepeken tárolják azokat addig, amíg el nem készül a 4-es metró.

A DBR sajtóközleménye szerint számos tényező közrejátszott abban, hogy ismét módosult az ütemterv. A többi között késedelmet okozott a konzorciummal folytatott jogvita, a többszöri, "önkényes" leállás, a Gellért téri összekötő alagút körüli műszaki vita és a realitásoktól gyakran eltérő vállalkozói ütemtervezés is.

A Bamco szerint a késés legfőbb indoka, hogy az állomásokat nehezebben tudják megközelíteni, mert azok helyenként már szerkezetkész állapotban vannak. A DBR szerint elfogadhatatlan, hogy ekkora késénél erre hivatkoznak. Megjegyezték: vállalhatatlan lépés lett volna az állomásépítéseket akár csak átmenetileg is felfüggeszteni és ezzel más vállalkozóknak is alapot szolgáltatni a többletköltség-igényekre.

Továbbra is az a véleménye a DBR-nek, hogy konstruktív vállalkozói magatartással mindez elkerülhető lett volna. Úgy vélik: a Bamco egyszerűen túlvállalta magát az eredeti ütemtervben.

A közleményben kitértek arra is: az alagútépítés a projekt legfontosabb eleme, így a késés kihat a többi munkafázisra is. Az elhúzódás maga után vonta, hogy a kivitelezők az egyébként előrehaladott készültségű állomások szerkezetépítési munkálatait nem tudták, tudják a pajzsok áthaladásáig befejezni. Emiatt mind a vágányépítő, mind a belső beépítést végző kivitelező később kaphatott és kaphat munkaterületet, ahogy a rendszerépítést végző vállalkozó is később állhat majd csak munkába.

Kitértek arra is: korábban a Vinci által vezetett konzorciumnak 35 milliárd forintos többletkövetelése volt, a tárgyalások előrehaladtával ez az összeg azonban csökkent. Az alagútépítés késedelmei miatt viszont jelentős többletigény merült fel a DBR oldalán is. A vitát azonban csak akkor tudják lezárni, ha az alagútépítő pajzsok elérték a Baross teret, mert ekkor derül csak ki a késés pontos mértéke és az is: ki mekkora összeggel tartozik a másik félnek.

A 4-es metró alagútját 2007 áprilisában kezdték el építeni, ekkor indult el az első pajzs a Kelenföldi pályaudvarról. A korábbi ütemtervek szerint a pajzsoknak 2009 májusában kellett volna a Baross térre érkezniük. Három évvel ezelőtt még azt tervezték, hogy a 4-es metrót 2009 végén átadják az utasforgalomnak.

VELETEK VAGYUNK – OLVASÓKKAL, ÚJSÁGÍRÓKKAL!

A hatalomtól független szerkesztőségek száma folyamatosan csökken, a még létezők pedig napról napra erősödő ellenszélben próbálnak talpon maradni. A HVG-ben kitartunk, nem engedünk a nyomásnak, és minden nap elhozzuk a hazai és nemzetközi híreket.

Ezért kérünk titeket, olvasóinkat, hogy tartsatok ki mellettünk, támogassatok bennünket, csatlakozzatok pártolói tagságunkhoz, illetve újítsátok meg azt!

Mi pedig azt ígérjük, hogy továbbra is minden körülmények között a tőlünk telhető legtöbbet nyújtjuk a számotokra!
Börtönbe zárná az állatkínzókat az állatvédelem miniszteri biztosa

Börtönbe zárná az állatkínzókat az állatvédelem miniszteri biztosa

Müller: A 40-49 éves korosztályt érinti leginkább a koronavírus

Müller: A 40-49 éves korosztályt érinti leginkább a koronavírus

A Volner párt elnöke a kamupártokkal magyarázta a választási törvény miatt beadott módosítóját

A Volner párt elnöke a kamupártokkal magyarázta a választási törvény miatt beadott módosítóját