szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?

Csekély mértékben, 0,7 százalékkal nőtt a Magyarországra érkező külföldi látogatók száma a harmadik negyedévben az előző év azonos időszakához viszonyítva, és elérte a 14,16 millió főt, míg a külföldre látogató magyarok száma 4,3 százalékkal 5,35 millió főre csökkent – közölte a Központi Statisztikai Hivatal pénteken.

Az utasforgalmi szolgáltatások egyenlege, 393 milliárd forint értékű export és 235 milliárd forint értékű import egyenlegeként 158 milliárd forint volt a harmadik negyedévben, ami 38,6 százalékos növekedés 2008 azonos időszakához viszonyítva.

Az első háromnegyed évben 32,02 millió külföldi érkezett Magyarországra, 3,4 százalékkal több, mint egy évvel korábban. A külföldre utazó magyarok száma 13,19 millió fő volt, ez 2,2 százalékos csökkenés 2008 azonos időszakához képest. Január-szeptemberben az utasforgalmi szolgáltatások exporttöbblete 23,7 százalékkal 324 milliárd forintra (1,151 milliárd euró) nőtt.

A KSH közlése szerint az első háromnegyed évében a külföldiek összes magyarországi fogyasztása 938 milliárd forint volt, 15 százalékkal több mint az előző év azonos időszakában. Ennek kétharmada, 654 milliárd forint a turisztikai fogyasztásokhoz kapcsolódott.

A külföldre látogató magyarok ugyanekkor 614 milliárd forintot költöttek, 11 százalékkal többet, mint egy évvel korábban. A kiadások 58 százaléka, 355 milliárd forint a turisztikai motivációval utazókhoz, 30 százaléka, 185 milliárd forint a munkavégzési célú utakhoz kötődött, ez folyó áron az előbbieknél 4 százalékos csökkenést, míg az utóbbiak esetében 57 százalékos emelkedést jelent.

A külföldiek a harmadik negyedévben 7,4 százalékkal, 27 milliárd forinttal költöttek többet, mint 2008 harmadik negyedévében. A Magyar Nemzeti Bank (MNB) adatai szerint a forint 14,9 százalékkal gyengült az euróhoz képest a harmadik negyedévben 2008 azonos időszakához képest. Az első kilenc hónapban a Magyarországra látogatók 15 százalékkal, 122 milliárd forinttal költöttek többet Magyarországon az egy évvel korábbihoz képest. 2009. I-III. negyedévében átlagosan a forint az euróval szemben 8 százalékkal gyengébb volt a 2008 I-III. negyedévinél.

Az egy napra látogatók fogyasztási szerkezete számottevő eltolódást mutat az élelmiszerek irányába. Kiadásaik 69 százalékát - ami 10 százalékponttal több mint az előző év kilenc hónapjában - az élelmiszerek és egyéb árucikkek vásárlására költötték. Ezen belül az élelmiszerekre fordított összeg részaránya jelentősen, 11 százalékponttal emelkedett. A több napra látogatók kiadásaik 46 százalékát szállásra és vendéglátó-szolgáltatásokra, 8 százalékát élelmiszerre, 12 százalékát árucikkekre, 7 százalékát egyéb szolgáltatásokra fordították.

A vizsgált időszakban a magyar állampolgárok 13,2 millió alkalommal utaztak külföldre. Amíg az egynapos utazások száma kismértékben nőtt, addig a többnaposoké 7 százalékkal csökkent 2008 I-III. negyedévéhez képest, miközben több napra utazók átlagos tartózkodási ideje is nőtt, 11-ről 12 napra. Az átlagos tartózkodási idő ilyen mértékű növekedésének köszönhetően az összes tartózkodási idő 1,9 millió nappal, 3 százalékkal bővült 2008 azonos időszakához viszonyítva.

Az egynapos utazások csaknem felét, 49 százalékát vásárlási céllal tették, a turisztikai motivációjú utazások 31 százalékot képviseltek, a többnapos utazásoknál ez utóbbi kategória részesedése 83 százalék volt. Jelentős volt a munkavégzési célú kiutazások aránya, ami az egynapos utazások esetében 17, a többnaposokénál 15 százalék volt.

Az 1 fő egy napra jutó költése az egynapos utazásoknál (csaknem 700 forinttal) 8400 forintra, a többnapos utazások esetében (650 forinttal) 9.500 forintra nőtt.

A turisztikai céllal Magyarországra utazók 37 százaléka csupán egyetlen napra érkezett, a hosszabb időt eltöltő 6,2 millió utazó elsősorban szálláshely-szolgáltatást, vendéglátást és más turisztikai szolgáltatásokat vett igénybe. A több napra látogatók – akiknek átlagos tartózkodási idejük 7,4 nap volt – a legnagyobb számban Németországból, Ausztriából jöttek, ezekből az országokból az összes érkezések száma nem változott az előző év azonos időszakához viszonyítva.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!