szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?

A válság hatására 2009-ben egyértelmű visszaesés jellemezte a biztosítási szektort. A gazdasági kilátások 2010-re sem kecsegtetőbbek, ezért a biztosítási szakma számára is csak óvatos bizakodásra adhatnak okot azok a folyamatok, amelyek a piac lassú eszméléséhez vezethetnek.

Az életbiztosítások iránti keresletet a megszűnő adókedvezmény hátrányosan érinti, de 2009. második felében már a visszatérő bizalom jelei látszottak ebben a szegmensben. A nem-életbiztosítások terén az újra erőre kapó ingatlanpiac és gépkocsi kereskedelem hozhatna pozitív változást az előző évhez képest – jósolja a K&H Biztosító 2010-re.

A biztosítótársaságok számára fontos nem-életbiztosítási termékek értékesítése jelentősen függ az ingatlanpiac és gépkocsi kereskedelem helyzetétől, a hitelfelvételi lehetőségektől. Mivel 2010-re egyik területen sem jeleznek előre gyors fellendülést, az ezzel párhuzamosan mozgó lakás- és autóbiztosításoknál sem várható az idei évhez képest jelentős növekedés. Mindez tovább élesedő versenyt eredményez a biztosítók körében. A csökkenő biztosítási díjakkal szemben a lakásbiztosítások terén növekszik a káresetek száma és a kárköltség nagysága is – gondoljunk csak az elmúlt időszak jelentős viharkáraira –, ami folyamatosan rontja a biztosítók eredményességét.

„Az utolsó, egységes évfordulóhoz kötött kötelező felelősségbiztosítási kampány minden eddiginél nagyobb áresést eredményezett ezen a piacon, ami 2010-ben akár 10 százalékos bevétel visszaesést is jelenthet a biztosítóknak. A drasztikusan lecsökkent kgfb díjaknak egy másik, fontos hatása is lehet a piacra. A jelenlegi bevételek nem fedezik a várható kárösszegeket, így több biztosítótársaságnál is veszteség várható a kgfb-üzletágban. Hasonló folyamatok játszódnak le a casco biztosításoknál is” – mondta Kaszab Attila, a K&H Biztosító nem-életbiztosítási üzletágának vezetője.

A vállalkozások vagyonbiztosításaiban még vannak tartalékok, hiszen például a kis- és középvállalkozások körében még mindig jóval a nyugat-európai átlag alatt marad a biztosítást kötő cégek száma. A továbbra is nehéz gazdasági helyzet azonban nem kedvez a biztosításkötési hajlandóságnak.

Mivel az autótulajdonosok többségének továbbra is a naptári év fordulóján jár le a kötelező gépjármű-felelősségbiztosítási szerződése, 2010-ben még hasonló kampány várható, mint a korábbi években. Kaszab Attila szerint azonban elérkezett az a pont, amikor a folyamatos veszteségtermelés mellett az egyébként is nyomott árak nem csökkenhetnek tovább ebben az üzletágban. A K&H Biztosító szerint azonban a piaci verseny és a szigorú felügyeleti fellépés megakadályozza a szolgáltatási minőség romlását.

Az életbiztosítási piacon 2009. harmadik negyedévében a rendszeres díjas új szerződések és az egyszeri díjas bevételek is emelkednek az előző negyedévekhez képest, ami a bizalom visszatérését jelzi mind a gazdasági várakozásokban, mind a megtakarításokban. Ugyanakkor megváltozott a jogszabályi környezet, 2010-től megszűnik az életbiztosítások után igénybe vehető adókedvezmény.

A K&H Biztosító prognózisa szerint az egyszeri díjas életbiztosítási termékek következő évét ez a két jelentős, ám ellentétes hatás határozza meg oly módon, hogy ebben a piaci szegmensben stagnálás várható.

A rendszeres díjas termékeknél a folyamatok hasonlóak, ám itt a díjbevétel-növekedés csak késleltetve jelentkezik. A válságot megelőzően ez a szegmens évről évre két számjegyű növekedést mutatott, ám a 2009-es év korábbitól elmaradó új értékesítési volumene és a várhatóan továbbra is stagnáló új értékesítések miatt e termékcsoport díjbevétele még 2010-ben sem éri el a 2008-as szintet.

„Összességében az életbiztosítási piac túllendült a holtponton, de a díjbevételek idén is csak a 2009-ben elért szint körül alakulnak. A visszavásárlások aránya már visszatért a korábbi szintre, és véleményem szerint ott is marad. Az életbiztosítási szektor által kezelt vagyon tovább nő, ám ennek nagysága jelentősen függ a tőkepiacok 2010-es teljesítményétől” – mondta el Kuruc Péter, a K&H Biztosító életbiztosítási üzletágának vezetője.

A megváltozott jogszabályi háttér miatt a termékfejlesztésen lesz a hangsúly, és a társaságok olyan életbiztosítási termékeket hoznak létre, amelyek az új működési környezetben is vonzóak lehetnek. E termékek segítségével legkésőbb 2012-re, de talán már 2011-re a biztosítási szektor újra el fogja érni a válság előtti utolsó év, 2007 díjbevételi szintjét – vélekednek a K&H Biztosító elemzői.

* * * Gondoskodjon családja anyagi biztonságáról nehéz helyzetben is

A jelenlegi nehéz, bizonytalan gazdasági helyzetben még fontosabb a család anyagi védelme. A Bankmonitor Biztonság biztosítás választásával nehéz helyzetben a családnak legalább a hitelei törlesztésével nem kell foglalkoznia.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!