Vannak hatékony eszközök a devizapiaci kockázatok kezelésére
Az árfolyamingadozás feladja a leckét – főleg, ha importhányadot tartalmazó beruházást kell finanszírozni.
Az észak-erdélyi autópályát építő Bechtel amerikai cég csak akkor tud akár egy kilométernyivel is továbbhaladni az építkezésben, ha a román állam által garantál hitelt kap – jelentette be Constantin Dascalu, a román szállítási és közlekedési minisztérium államtitkára.
A pénteki sajtó közlései szerint csak állami fedezetű hitelből lesz lehetséges finanszírozni az idei munkálatokat. Egyelőre nem tudni, pontosan ki is veszi fel majd azt a kölcsönt, és hogy az milyen összeget tesz majd ki. A tisztségviselő szerint nincs még döntés arról, hogy netán a pénzügyminisztérium, az Országos Út- és Autópályaépítő Ügynökség (Cnadnr) vagy pedig maga a Bechtel kapja-e kézhez.
Az amerikai vállalatnak azonban ehhez pontos ütemtervet kell bemutatnia az idei munkálatokról, hogy az állam számot vethessen a szükséges összeggel. Dascalu arra is felhívta a figyelmet: a hitelfelvételnek olyan módját kell megtalálni, hogy tartani lehessen a Nemzetközi Valutaalappal (IMF) kötött megállapodás értelmében kitűzött költségvetési hiánycélt, azaz a GDP 5,9 százalékát.
Az állam jelentős adósságokat – összesen több mint 200 millió eurót – halmozott fel az amerikai vállalattal szemben a tavalyi munkálatok ellenértékeként, a szaktárca szerint ezt az állami költségvetésből egyenlítik ki, várhatóan április végéig. Az erdélyi Krónika szerint ugyanakkor a román kormány javasolja az Európai Bizottságnak, hogy az erdélyi autópályát foglalják be a transzeurópai közlekedési hálózatba (TEN-T), így ugyanis uniós támogatások is lehívhatókká válnak a költségek fedezésére.
Emil Boc miniszterelnök január végén jelezte: tárgyalásokat kezdeményez a Bechtel társasággal arról, hogy az észak-erdélyi autópálya építése a továbbiakban a köz- és a magánszféra együttműködéseként (PPP-partnerség) folytatódjék. A javaslat szerint az amerikai cég az autópálya egyik felét közpénzből, a másik felét saját költségvetéséből építené meg. Az észak-erdélyi autópálya építését 2004-ben kezdték el. A projekt értékét eredetileg 2,2 milliárd euróra becsülték. A munkálatok 2005-ben egy évre leálltak, emiatt a tervezett 2012-es átadási határidő egy évvel kitolódott. A Bechtel 2009 decemberében adta át a sztráda Torda (Turda) és Gyalu (Gilau) közötti 42 kilométeres szakaszát. Amennyiben nem sikerül sürgősen pénzforrást találni a munkálatok mielőbbi folytatására, illetve nem jön létre a PPP-partnerség, akkor egyes szakértői vélemények szerint 2025-ig is eltolódhat a sztráda átadása.
Az árfolyamingadozás feladja a leckét – főleg, ha importhányadot tartalmazó beruházást kell finanszírozni.
Költséghatékony és magas minőségű szolgáltatások érhetők el, akár a teljes munkavállalói körre, akár csak a kulcspozícióban lévő alkalmazottakra.
Akkor igazán előnyös egy ilyen beruházás, ha a fogyasztás jelentős része egybeesik a napsütéses időszakokkal.
Milyen jogi megfelelési követelményekre kell figyelnie a vállalkozásoknak, ha MI-alapú eszközöket használnak a munkaügyi területeken?
A július 1-i határidő előtti utolsó pillanatban, a hétfői rendkívüli közgyűlésen dőlt el, hogy a fővárosi képviselők kiigazították a már korábban, konszenzussal elfogadott 2025-ös költségvetést, így van újra érvényes büdzséje a fővárosnak – év végéig. Ha nem így lett volna, durva korlátozásokkal és pénzügyi nehézségekkel járó állapotra kellett volna készülni.
A rendelkezés alól csak olyan kiemelt cégek mentesülnek, mint a MÁV vagy az MVM.
Arról is beszélt, ha szemmel lehetne ölni, Brüsszelben egy sortűzzel elintézték volna.
A kormánypárt támogatottsága pedig mélyponton van.
Ha erre nincs jó válasz, a százezres menet csak színes emléknek lesz jó.
A volt vezérkari főnök azt mondta, jobb lenne, ha például a kézigránát-baleset miatt elrendelt vizsgálat eredményét tennék közzé végre.
A légitársaság szerint még este tíz óra előtt újra felszállhatnak.