szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?

Az észak-erdélyi autópályát építő Bechtel amerikai cég csak akkor tud akár egy kilométernyivel is továbbhaladni az építkezésben, ha a román állam által garantál hitelt kap – jelentette be Constantin Dascalu, a román szállítási és közlekedési minisztérium államtitkára.

A pénteki sajtó közlései szerint csak állami fedezetű hitelből lesz lehetséges finanszírozni az idei munkálatokat. Egyelőre nem tudni, pontosan ki is veszi fel majd azt a kölcsönt, és hogy az milyen összeget tesz majd ki. A tisztségviselő szerint nincs még döntés arról, hogy netán a pénzügyminisztérium, az Országos Út- és Autópályaépítő Ügynökség (Cnadnr) vagy pedig maga a Bechtel kapja-e kézhez.

Az amerikai vállalatnak azonban ehhez pontos ütemtervet kell bemutatnia az idei munkálatokról, hogy az állam számot vethessen a szükséges összeggel. Dascalu arra is felhívta a figyelmet: a hitelfelvételnek olyan módját kell megtalálni, hogy tartani lehessen a Nemzetközi Valutaalappal (IMF) kötött megállapodás értelmében kitűzött költségvetési hiánycélt, azaz a GDP 5,9 százalékát.

Az állam jelentős adósságokat – összesen több mint 200 millió eurót – halmozott fel az amerikai vállalattal szemben a tavalyi munkálatok ellenértékeként, a szaktárca szerint ezt az állami költségvetésből egyenlítik ki, várhatóan április végéig. Az erdélyi Krónika szerint ugyanakkor a román kormány javasolja az Európai Bizottságnak, hogy az erdélyi autópályát foglalják be a transzeurópai közlekedési hálózatba (TEN-T), így ugyanis uniós támogatások is lehívhatókká válnak a költségek fedezésére.

Emil Boc miniszterelnök január végén jelezte: tárgyalásokat kezdeményez a Bechtel társasággal arról, hogy az észak-erdélyi autópálya építése a továbbiakban a köz- és a magánszféra együttműködéseként (PPP-partnerség) folytatódjék. A javaslat szerint az amerikai cég az autópálya egyik felét közpénzből, a másik felét saját költségvetéséből építené meg. Az észak-erdélyi autópálya építését 2004-ben kezdték el. A projekt értékét eredetileg 2,2 milliárd euróra becsülték. A munkálatok 2005-ben egy évre leálltak, emiatt a tervezett 2012-es átadási határidő egy évvel kitolódott. A Bechtel 2009 decemberében adta át a sztráda Torda (Turda) és Gyalu (Gilau) közötti 42 kilométeres szakaszát. Amennyiben nem sikerül sürgősen pénzforrást találni a munkálatok mielőbbi folytatására, illetve nem jön létre a PPP-partnerség, akkor egyes szakértői vélemények szerint 2025-ig is eltolódhat a sztráda átadása.

VELETEK VAGYUNK – OLVASÓKKAL, ÚJSÁGÍRÓKKAL!

A hatalomtól független szerkesztőségek száma folyamatosan csökken, a még létezők pedig napról napra erősödő ellenszélben próbálnak talpon maradni. A HVG-ben kitartunk, nem engedünk a nyomásnak, és minden nap elhozzuk a hazai és nemzetközi híreket.

Ezért kérünk titeket, olvasóinkat, hogy tartsatok ki mellettünk, támogassatok bennünket, csatlakozzatok pártolói tagságunkhoz, illetve újítsátok meg azt!

Mi pedig azt ígérjük, hogy továbbra is minden körülmények között a tőlünk telhető legtöbbet nyújtjuk a számotokra!
A Huawei még idén több mint 300 millió készülékre tenné elérhetővé új operációs rendszerét

A Huawei még idén több mint 300 millió készülékre tenné elérhetővé új operációs rendszerét

Vergődő sasokat mentett ki a Dunából két magyar kajakos – videó

Vergődő sasokat mentett ki a Dunából két magyar kajakos – videó

Fehéroroszországban leállították az Euronews adását

Fehéroroszországban leállították az Euronews adását