szerző:
MTI
Tetszett a cikk?

A Pénzügyi Szervezetek Állami Felügyelete (PSZÁF) tíz hitelintézetnél végzett fogyasztóvédelmi célvizsgálatot az elmúlt időszakban. A tájékoztatásra vonatkozó szabályok megsértése miatt több bank bírságot kapott, a hitelezési gyakorlat alapvetően megfelel a fogyasztóvédelmi elveknek.

Binder István, a PSZÁF szóvivője elmondta: a célvizsgálatok a pénzügyi szolgáltatók egyes - a hitelintézeti és tőkepiaci törvény által meghatározott - ügyféltájékoztatási kötelezettségének ellenőrzésére, a lakossági hitelezés előzetes ügyféltájékoztatási és fogyasztóvédelmi elveiről szóló felügyeleti ajánlás alkalmazására, illetve az Országos Betétbiztosítási Alap (OBA) előírása szerinti ügyféltájékoztatási feladatok vizsgálatára terjedtek ki. 

A felügyelet korábbi ajánlásának alkalmazásával kapcsolatban megállapította: a 10 vizsgált hitelintézet, s további 36, a felmérésbe vont pénzügyi intézmény hitelezési gyakorlatát alapvetően a megfogalmazott fogyasztóvédelmi elveknek megfelelően alakította ki. A jelzáloghitelezés témájában megfogalmazott uniós kódexhez a piaci szereplők döntő többsége még nem csatlakozott. A lakossági hitelezés szabályait meghatározó, 2010-től hatályos Magatartási Kódexet azonban mind a 10 vizsgált hitelintézet aláírta, ezzel vállalták, hogy az említett uniós elvárásokat is teljesíteni fogják, a hiányosságok így hamarosan rendeződni fognak.

A Magatartási Kódex a felügyeleti ajánlás számos elemét átvette, vagy a közeljövőben jogszabályi formában válik kötelező érvényűvé. Így a vizsgálatban ezzel kapcsolatban feltárt kisebb eltérések, hiányosságok a jövőben fogyasztóvédelmi hatósági eljárás keretében végzett ellenőrzéssel számon kérhetővé válnak - mondta a szóvivő. Az ügyféltájékoztatási kötelezettség teljesítését vizsgálva a felügyelet a helyszíni vizsgálatok során több esetben azt állapította meg, hogy az ügyfelek fogadására szolgáló helyiségekben - a törvényi előírások és a fogyasztóvédelmi elvárások ellenére - nem található meg az üzletszabályzat, vagy nem a hatályos változatot helyezték ki. Több bankfiókban sérültek az OBA által előírt tájékoztatási szabályok is. Mindez jelentősen gátolja az ügyfelek tájékozódási lehetőségét. 

Az ügyfelek tájékoztatására vonatkozó jogszabályok megsértése miatt a felügyelet - közzétett határozatainak megfelelően - az Erste Bankot és az MKB Bankot 3-3 millió forint, a Budapest Bankot és a Raiffeisen Bankot 2-2 millió forint felügyeleti bírság megfizetésére kötelezte, továbbá elrendelte fiókhálózataik belső ellenőrzésük általi felülvizsgálatát a hiányosságok rendezése, megelőzése érdekében. 

Egyes kölcsönszerződéseket a pénzügyi intézmények az átlagos fogyasztói tájékozottsághoz mérten nem egyértelműen, illetve egyediesített szövegezéssel fogalmaztak meg, ami jelentősen megnehezíti a szerződések értelmezését az ügyfelek számára - mondta Binder István. A felügyelet kötelezte az érintett hitelintézeteket arra, hogy az előírásoknak haladéktalanul tegyenek eleget, s a szerződéseiknél a kifogásolt rendelkezéseket pontosítsák. 

A felügyelet a fogyasztóvédelmi célvizsgálat során feltárt hiányosságok megszüntetését, valamint a meghozott határozatok végrehajtását utóvizsgálat keretében ellenőrizni fogja.

 

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!

MTI Gazdaság

Egyre többen fizetik késve a hiteleket

Mintegy harmadával nőtt egy év alatt a késedelmesen törlesztett hitelek száma: december végén 1,757 millió banki hitelszerződésnél, az összes szerződés 29,6 százalékánál volt valamilyen fizetési késedelem, ami 32,2 százalékkal haladta meg az egy évvel korábbit és 4,8 százalékkal az előző negyedévit - derül ki a PSZÁF által publikált adatokból.

hvg.hu Gazdaság

MNB: csökken a forint alapú lakáshitel kamata, nő a kereslet

Jelentős részben a korábbiaknál kedvezőbb kamatozású, új konstrukciók térnyerése miatt decemberben tovább csökkent a háztartások által felvett, új, forint alapú lakáshitelek és szabad felhasználású hitelek átlagos hitelköltség mutatója – közölte pénteken a Magyar Nemzeti Bank (MNB).

hvg.hu Gazdaság

Banki magatartási kódex: kik nem csatlakoztak?

Hatályba lépett január 1-jén a lakosság részére hitelt nyújtó pénzügyi cégek ügyfelekkel szembeni tisztességes magatartásáról szóló Magatartási Kódex. A Pénzügyi Szervezetek Állami Felügyelete (PSZÁF) honlapján közzétette azoknak az intézményeknek a listáját is, amelyek nem csatlakoztak a dokumentumhoz.