szerző:
MTI
Tetszett a cikk?

Áprilistól a biztosítónak műszaki vizsgálatra kell küldenie a károsult járművet, amennyiben a tulajdonos nem kívánja azt megjavíttatni; a kgfb-törvény kiegészítése nemcsak nehezítést jelent, hanem jelentős anyagi terhet is róhat a balesetet szenvedett autósokra, ezért a Magyar Biztosítók Szövetsége (MABISZ) az Alkotmánybírósághoz fordult, kérve a vitatott rendelkezés megsemmisítését.

Tavaly decemberben, a még hatályba sem lépett kötelező gépjármű-felelősségbiztosítási (kgfb) törvényhez egy kiegészítő paragrafust csatolt a parlament. Ennek lényege, hogy 2010. április 1-jétől ha a biztosító úgy ítéli meg, hogy a vétlen vezető járművének kormányműve, futóműve, illetve karosszériája annyira sérült, hogy közlekedésbiztonsági szempontból alkalmatlan a közlekedésre, akkor a járművet műszaki vizsgálatra kell küldenie.

Egy kisebb sérülés (például: törött lámpa) is alkalmatlanná teheti a járművet a közlekedésre. Napjainkban a műszaki vizsga díja 16-25 ezer forint, amit a vétlen autós állhat, vagy esetleg a károkozó ellen érvényesíthet. Ugyanakkor az, hogy kell-e vizsgára menni, az esetek egy részében a kárszakértő döntésén múlik, így teret engedhet a szubjektív megítélésnek  véli Trunkó Barnabás, a MABISZ főtitkára.

A még életbe sem lépett szabályozás legújabb, februári módosítása akkor kötelezi a biztosítót arra, hogy a kárfelvételt követő 8 napon belül műszaki vizsgálatra küldje a járművet, ha a jármű tulajdonosa arról nyilatkozik, hogy nem kívánja megjavíttatni a járművét. Trunkó Barnabás elmondta, hogy ez a módosítás továbbra is a javíttatás elvégzésére kötelezi a vétlen károsultat, és ha ezt elmulasztja, akkor csak az előzetesen kalkulált, áfával csökkentett kárösszeg 60 százalékát kaphatja meg előlegként, vagyis a teljes kárnak mindössze 48 százalékát. A biztosítók úgy látják, hogy a decemberi módosításról a nehéz helyzetben lévő autójavítóknak sikerült meggyőzniük a törvényhozókat.

 

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!

MTI Autó

A parlament előtt a kgfb-törvény

Megszűnik az évvégi kötelező gépjármű felelősségbiztosítási (kgfb) kampány, a károkat központilag tartják nyilván, egyebek mellett ezt tartalmazza a kötelező gépjármű felelősségbiztosításról szóló törvényjavaslat, amelyet a pénzügyminiszter terjesztett a parlament elé, és amelynek a szövege keddtől olvasható az Országgyűlés honlapján.

hvg.hu Gazdaság

Kgfb-számtan: az új, teljesítmény alapú rendszer nagy drágulást hozhat – példák

Egy szabálymódosítás értelmében az autó hengerűrtartalma helyett a jövő évtől a motor teljesítménye alapján kell majd a kötelező díját megállapítani. A Független Biztosítási Alkuszok Magyarországi Szövetségének (FBAMSZ) szakemberei arra számítanak, hogy ez a módosítás teljesen átrendezi a kgfb-piacot, s igen erősen megnövelheti az év végi átkötési hullámot.

MTI Gazdaság

Kinek az érdekeit szolgálja az új kgfb-törvény?

A kötelező gépjármű-felelősségbiztosítási (kgfb) törvény legutóbbi módosítása jelentős lépés az ügyfelek anyagi érdekeinek védelme, a gazdaság fehérítése irányába – közölte az Autós Nagykoalíció.

hvg.hu Itthon

Számlához kötnék a kgfb-kárkifizetést

A parlament előtt fekvő pénzügyi salátatörvény áfás számla bemutatásához kötné a kötelező felelősségbiztosításból járó kárrendezési díj teljes összegének kifizetését – írja a Napi Gazdaság.