szerző:
MTI

A hűséges választók megjutalmazása, a politikai korrupció és a magyarfóbia az oka annak, hogy csak északon épülnek autópályák és gyorsforgalmi utak Szlovákiában – véli az Új Szó című pozsonyi napilap keddi vezércikkének szerzője.

Húsz év alatt Szlovákia déli régióiban csak két rövid elkerülő útszakasz épült. A Pozsony és Kassa közötti autópálya északi variánsának megvalósítását „főleg politikai okokból és kampánycélokból (a hű választók megjutalmazására és megtartására) még Vladimír Meciar harmadik kormánya (1994-98) pörgette fel” – írja az Új Szó.

A cikk szerint 1998 végén a Szlovákiát „a gazdasági csőd szélén átvevő” első Dzurinda-kabinet több, hitelből épülő autópálya-szakaszt örökölt és „kénytelen volt folytatni vagy legalább konzerválni az építkezések nagy részét a veszteségek minimalizálása érdekében”.

Az Új Szó úgy véli, hogy az idén nyáron esedékes szlovákiai parlamenti választások után megalakuló kormány is hasonló csapdahelyzetbe kerül, mivel a Robert Fico által vezetett kormány az északi variánst erőlteti, „ráadásul varázskalapjából még egy trükkös eszközt is előhúzott: a közszféra és a magánszektor együttműködésén alapuló PPP (Public Private Partnership) szerződéseket”.

A lap szerint a PPP-konstrukcióban megépülő utak után a kormány által az építőnek 30 éven át fizetendő rendelkezésre állási díj „olyan nagy tétel lesz, hogy felemészti az úthálózat építésére rendelkezésre álló teljes összeget vagy annak nagyobb részét.”

Amennyiben az ország déli részén kezdték volna el építeni a Pozsony-Kassa autópályát vagy gyorsforgalmi utat, akkor az már az északi variánsnál olcsóbban megépült volna, a lap szerint.

Kedvezőbbek a terepviszonyok, s emellett az európai uniós forrásokat is igénybe lehetett volna venni – írja a cikk szerzője, aki szerint „a korrupt politikai osztály alattomos számítása” révén a PPP-projekteken keresztül több pénzt juttathatnak „gazdasági holdudvaruknak, és rajtuk keresztül saját maguknak”, és ha az unió „csak részben is finanszírozna, jobban a körmükre nézne, nem lehetne megcsapolni a közpénzeket”.

A cikk harmadik oknak a szlovák politikusok magyarellenességével magyarázza, hogy a magyarok által részben lakott déli területek helyett az északi országrészben épül az autópálya.

Állj mellénk!

Tegyünk közösen azért, hogy a propaganda mellett továbbra is megjelenjenek a tények!

Ha neked is fontos a minőségi újságírás, kérjük, hogy támogasd a munkánkat.

Állj mellénk!

Tegyünk közösen azért, hogy a propaganda mellett továbbra is megjelenjenek a tények!

Ha neked is fontos a minőségi újságírás, kérjük, hogy támogasd a munkánkat.
hvg.hu Gazdaság

Ismét növekszik a szlovák ipari termelés

A szlovák ipar túljutott a válságon és 2009 novemberében már emelkedett az ipari termelés a 2008 novemberihez képest – derül ki a szlovák statisztikai hivatal jelentéséből.

MTI / hvg.hu Gazdaság

Indiai autógyártó készül Szlovákiába

Szlovákiában kíván üzemet építeni az elektromos meghajtású autókat gyártó indiai Reva Electric Car Company (RECC) – írta hétfői számában a Hospodarske Noviny című cseh lap.

MTI Gazdaság

Szlovákiában rekord defláció januárban éves szinten

Szlovákiában 0,2 százalékkal csökkentek az árak januárban éves szinten. Decemberhez képest 0,1 százalékkal nőttek a fogyasztói árak az Európai Unió módszertana szerint számolva (HICP) – közölte a statisztikai hivatal pénteken.

Ibrahimovic visszatérhet a csapathoz, amely annak idején átverte

Ibrahimovic visszatérhet a csapathoz, amely annak idején átverte

Az FBI kéri: ha fent van a telefonján ez az alkalmazás, törölje azonnal

Az FBI kéri: ha fent van a telefonján ez az alkalmazás, törölje azonnal

Vörösiszapper: megkezdődött a másodfokú eljárás

Vörösiszapper: megkezdődött a másodfokú eljárás

Megvan 2020 hivatalos színe

Megvan 2020 hivatalos színe

Iskolaérettség: kaptak két hét haladékot a szülők, de az semmire sem elég

Iskolaérettség: kaptak két hét haladékot a szülők, de az semmire sem elég

Törölheti a túl fiatal felhasználókat az Instagram

Törölheti a túl fiatal felhasználókat az Instagram