szerző:
MTI
Tetszett a cikk?

Az elmúlt évben 19,2 százalékkal csökkent a magyar reklámpiac hirdetőinek nettó reklámköltése, így tavaly a cégek - a Magyar Reklámszövetség (MRSZ) becsült adatai alapján - 162 milliárd forintot költöttek reklámra, szemben a 2008-ban mért 200,6 milliárddal - mondta el Skriba Judit, az MRSZ ügyvezetésének tagja.

A Napi Gazdaság által szervezett Célkeresztben a fogyasztó című reklám-média konferencián Skriba Judit rámutatott: az elmúlt 10 évben folyamatosan emelkedett a hirdetők nettó reklámköltése, azonban ez a trend elsősorban a gazdasági válság miatt tavaly megtört. Kiemelte: az egyes médiacsoportokat vizsgálva elmondható, hogy 2009-ben a legnagyobb mértékben a rádió- és a közterületi hirdetésekre fordított reklámköltések estek vissza, míg az interneten és a mozikban megjelenő reklámokra többet költöttek a hirdetők. Hozzátette: a televíziós hirdetések értékben 16,5 százalékkal, a rádiósok 30,1 százalékkal, a nyomtatott sajtóban megjelentek 27,8 százalékkal, a közterületi hirdetések 29,7 százalékkal csökkentek, míg az internetes reklámok értékben 6,9 százalékkal, a moziban vetítettek pedig 8,1 százalékkal bővültek.

Az MRSZ becslése szerint a televízióknál a visszaesés elsősorban a nagyobb csatornákat érintette, mivel ezek átlagosan mintegy 20 százalékos csökkenést könyvelhettek el, szemben a kisebb tematikus csatornákkal, amelyek jobban tudtak alkalmazkodni a gazdasági válság okozta kihívásokhoz. A nyomtatott sajtón belül a bulvárlapokban megjelenő hirdetésekre fordított reklámköltések estek vissza a legkevésbé, az országos napilapoknak azonban nem csak reklámbevételük csökkenésével, hanem példányszámuk drasztikus visszaesésével is számolniuk kellett tavaly.

Skriba Judit aláhúzta: a rádióknál tapasztalt csökkenés elsősorban amiatt következett be, hogy megszűnt a két korábbi nagy kereskedelmi adó, és a két új megjelenése körüli viták miatt a hirdetők kivártak a piacon. Hangsúlyozta: a régiónál jobban teljesített tavaly a magyar reklámpiac, mivel Közép-Kelet-Európában 21,3 százalékkal csökkent a hirdetők reklámköltése. A világon pedig 9 százalékkal mérséklődött ez a mutató, míg a kínai reklámköltés 12,2 százalékkal tudott bővülni.

A reklámpiaci hirdetési tortát tekintve a televízió, az internet, valamint a mozi piaci részesedése nőtt 2009-ben. Tavaly értékben a hirdetések 40,4 százaléka a televízióban, 30,9 százaléka a nyomtatott sajtóban, 14,4 százaléka pedig az interneten jelent meg, a fennmaradó részen osztoztak a mozik és a közterületi hirdetési felületek.

A 2010-es várakozásokkal kapcsolatban Skriba Judit elmondta: a megkérdezett szakértők 67 százaléka szerint a televíziós hirdetési piac tovább csökken az idén, míg a megkérdezettek 90, illetve 80 százaléka úgy vélte, a nyomtatott sajtó és a rádió sem lesz olyan népszerű hirdetési eszköz, mint amilyen tavaly volt. A szakértők egyetértettek abban, hogy az internetes hirdetések értéke tovább bővülhet, míg a mozitól fele-fele arányban stagnálást vagy csökkenést, a közterületi hirdetésektől pedig stagnálást vagy növekedést vártak.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!

Gazdaság

A reklámnak egymagában kell tájékoztatnia a fogyasztót

Az ésszerűen eljáró fogyasztó elfogadja a reklám információtartalmát, ezért annak önmagában kell igaznak lennie, és nem várható el, hogy a fogyasztó más forrásból ellenőrizze a reklám tartalmát – mondta Zavodnyik József, a Gazdasági Versenyhivatal versenytanácsának tagja kedden, a Réczicza White & Case LLP ügyvédi iroda versenyjogi rendezvényén.

hvg.hu Napi merítés

Megérkezett a reklámok új generációja

A harminc másodperces reklámok varázsában kevesebben hisznek, és egyre többen ismerik fel azt, hogy a hagyományos formák helyett egészen más módszerekkel kell eljuttatni a reklámüzenetet a célcsoporthoz - olvasható az Addict blogon.