szerző:
Meixner Zoltán (hvg.hu)
Tetszett a cikk?

Nemrégiben Budapesten járt Erwin Staudt, az egyik legnagyobb német sportklub, a VfB Stuttgart elnöke, s részletesen beszámolt róla, hogy náluk miért lehet jókora profittal működtetni egy lokálpatrióta egyletet. A hvg.hu munkatársa is betekinthetett a professzionális élményipar kulisszatitkaiba.

Erwin Staudt az IFUA Horváth & Partners tanácsadó cég konferenciáján vett részt, ahol vállalati kontrollereknek ismertette egy szórakoztatóipari (német mértékkel) középvállalat meglehetősen bonyolult üzleti folyamatait, s a módszereket, amelyekkel e különleges cégben igen profitábilis gazdálkodást tudnak folytatni: 2008-ban például 124 millió eurós ráfordítással 8 millió eurós nyereségre tettek szert. A szóban forgó középvállalat történetesen a VfB Stuttgart volt.

Erwin Staudt. Ha a foci megy, minden megy...
insm.de

A méretek érzékeltetésére tegyük rögtön hozzá, hogy a sváb klub csak az utánpótlás nevelésre fordít nagyjából annyit, mint egy magyar NB I-es egyesület egész költségvetése. De a sikere – a jelenlegi helyzettől függetlenül – nagyon is követhető volna.

Erwin Staudt nem sportolói vagy sportvezetői előélete miatt került 2003-ban a VfB Stuttgart elnöki székébe, hanem sikeres menedzseri pályával a háta mögött. Hosszú ideig ugyanis az IBM németországi vállalkozásait irányította. Mint mondta, a futballüzlet nem más, mint élménykereskedés. Ha a sportot a vállalatvezetés szempontjából nézi, akkor mindig az élmény minőségének javítása van a középpontban, mert ez a hozamok növelésének alapja. Ennél a "szórakoztatóipari vállalatnál" az edző a termelésvezető, a játékosok a munkások és a nézők a vevők. Persze a drukkerek előtt így nem beszélne soha, hiszen nekik nem számokat és folyamatokat jelent a klub.

A VfB Stuttgart taglétszámának növekedése, fő

1984

1992

2003 VIII.

2003. XII.

2004. XII.

2005. XII.

2006. XII.

2010. VI.

2909

2704

7774

15000

17536

25000

32000

46000

Forrás: VfB Stuttgart

A VfB elsősorban a helyi szurkolókra számít üzleti vállalkozásának megalapozásában. A 650 ezer lelket számláló baden-württembergi nagyvárosból és környékéről jelenleg 46 ezer szurkoló tagja a klubnak, ami a negyedik legtöbb Németországban. A lakosság számát tekintve a taglétszámmal azonban még nem elégedettek, s a lokálpatriotizmusra alapozva 60-70 ezerre szeretnék felvinni. A tagdíj elég szerény, mindössze 48 euró évente, de a klubhoz való kötődés ezúttal sokkal fontosabb, mint a tagdíjbevétel. Ezért 4 darab magazint, speciális tévéműsort és standújságot kapnak a drukkerek. No meg szavazati jogot az egyesület küldöttgyűlésén. Az eddigi tapasztalatok szerint közülük jó kétezren meg is jelennek a legfőbb döntéshozó fórumon.

[[ Oldaltörés (2. oldal: Amit a Mercedes-Benz Arena hoz) ]]

Ha a taglétszám további emelésére tett kísérlet sikeres lesz, azzal elérhetnék, hogy amennyiben csak a klubtagok járnának ki mérkőzésekre, akkor is megtelne az éppen rekonstrukció alatt álló Mercedes-Benz Aréna. De nem bérletesekkel. Évente ugyanis csak 25 ezer bérletet értékesítenek. „A svábok Németország skótjai, így az összes helyre bérletet vennének, mert az olcsóbb” – viccelődött az elnök a stuttgartiak legendás takarékosságán. Mivel az átlagos nézőszám eddig is 42 ezer volt, hát kihasználták a drágább napijegyek értékesítésében rejlő üzleti lehetőséget. De nem csak a tömegesség, hanem a nagyon drága szolgáltatások is fontosak, s így a korábbi 40 mellé további 20 páholyt építenek, ami jelentősen segít javítani a profitabilitásukat.

A Mercesdes-Benz Arena látványterve. Totális népszórakoztatás
vfb-stuttgart.de

A stadion üzemeltetését a klub átvette a várostól. Alapítottak egy 100 százalékig egyesületi tulajdonban lévő céget az üzemeltetésre, és létrehoztak egy másikat, amelyben 60 százalékos részesedése van Stuttgart városának és 40 százaléka a VfB-nek. Az a cég ugyanis, amelyben a város benne van, sokkal jobb feltételekkel kaphat hitelt. Erwin Staudt elmondta, hogy alapesetben egy vállalkozás mostanában 14 százalékos kamat mellett juthat bankkölcsönhöz, a vegyes vállalatuk viszont csak 4 százalékot fizet. Az építkezés azt is lehetővé tette, hogy a VfB 20 millió euróért eladja a stadion névhasználati jogát Daimler AG-nek 30 évre, sőt további 7 millió eurós szponzori bevételre is szert tegyenek a projekttel összefüggésben. Ezeket az összegeket pedig fel tudják használni az építkezésen.

A stadion az egész üzleti modellben rendkívül fontos. Az emberek az élmény miatt jönnek el ide. Már a meccs előtt egy órával kezdődik a show. Van elég idő a sörre és kolbászra, a fagyira a gyerekeknek és ajándéktárgyak vásárlására, és a fanshopok meglátogatására. „Katasztrófa volna, ha az emberek a meccs előtt öt perccel érkeznének és a lefújás után öt perccel már távoznának is a környékről. Van egy bizonyos idő, amit el kell, hogy töltsön a közönség a helyszínen, hogy üzletileg sikeres legyen a forduló” – fejtette ki a VfB elnöke.

A stadionnak korábbról volt 30 millió euró adóssága, amit átvállaltak. Az átépítés további 60 millió euróba kerül. És ezt terheli 800 ezer euró éves bérleti díj a telekhasználatért, továbbá 6 millió euró éves üzemeltetési költség. A létesítményt a felújítás során multifunkcionális rendezvényhelyszínné alakítják. Azzal, hogy eltüntetik az atlétikai pályát a nézők sokkal közelebb kerülnek a játéktérhez, s így kapnak helyet, hogy 60 ezresre bővítik az arénát. Mellesleg a lelátó alatt egy 2000 fős kosárlabda csarnok is helyet kap, más közösségi célokra felhasználható termekkel együtt. Az újjá született Mercedes-Benz Arénát egy bizonyosan teltházas német-brazil válogatott meccsel (igazi futballünneppel) fogják megnyitni jövőre. (Az átépített stadionról készített animációs film itt tekinthető meg.)

[[ Oldaltörés (3. oldal: A szurkolók kiszolgálása) ]]

Mit sem ér azonban a még oly szép és korszerű stadion, ha a nézők nem azt kapják, amit szeretnének. Az elégedettség eléréséhez két alapvetően fontos tényezőre van szükség. Kiváló produkciót nyújtó játékosokra, illetve a nézői és vásárlói igényeket pontosan feltérképező, követő, sőt befolyásoló CRM (Customer Relationship Management – Vásárlói Kapcsolatok Menedzsmentje) munkára.

A játékos utánpótlást a klub elsősorban saját neveléssel igyekszik megoldani. Az első csapatban 30 százalék a saját nevelés, a tartalékok között pedig 60 százalék. A VfB utánpótlásából kinőtt játékosok közül nyolcan szerepelnek az éppen zajló világbajnokságon (közülük hárman a német csapatban).

Stuttgarti gólöröm. Telik a kassza
AP

Erwin Staudt elmondta, hogy utánpótlásrendszerükben folyamatosan 200 fiatal van. Közülük jelenleg 50-en a korosztályos nemzeti kereteknek is a tagjai. Az utánpótlásra évente 3-3,5 millió eurót költenek, s a felnövekvő nemzedékekkel csupa egykori kiváló játékos és profi edző foglalkozik, akik nem csak a szakmai fejlődést garantálják, hanem egyben példaképként is állnak a fiatalok előtt.

A tehetségek felkutatására játékoscserkésző-rendszert működtetnek, s a jövendő profi focistáit 14-15 éves korukban igazolják le, amikor már integrált (a nálunk használatos kifejezéssel futballakadémiai) képzést nyújthatnak nekik. Itt három – folyamatosan ellenőrzött – fő kritériumnak kell megfelelniük. Jó sport- és iskolai teljesítményt kell elérniük, illetve olyan személyiséggé kell fejlődniük, mintha családban nőnének fel. A futball utóbbi években tapasztalható fejlődése miatt mindinkább előtérbe kerültek az intelligens focisták. Nem csak a kreatív megoldások iránti magasabb igény miatt, hanem mert a focistáknak számos játékrendszerben kell eligazodniuk. S persze a siker összetevői még ezeknél a játékosoknál is 10 százalék adottság és 90 százalék izzadás, de a fizikai munka részben kiváltható szellemi befektetéssel – vélekedett a VfB elnöke.

A játékosok nevelésének az egyértelmű célja, hogy megfelelő futballistákkal lássák el az első csapatot, ugyanis ez a legolcsóbb módja, hogy olyan ütőképes együttese legyen a klubnak, amely folyamatosan képes jól szerepelni a Bundesligában és a nemzetközi kupákban. Ezzel tudják ugyanis a likviditásukat fenntartani. Erwin Staudt elmondta, hogy a legnagyobb bevételi tételt jelentő televíziós jogdíjakat a Bundesliga 4 év eredményei alapján súlyozza, s így a VfB-nek egy helyezéssel való előrelépés a tabellán 600 ezer euró többletbevételt jelent. A kupaszereplések is igen fontosak, hiszen az, hogy a következő szezonban nem játszhatnak a Bajnokok Ligájában 20 millió euró mínuszt jelent, azaz a folyó kiadásoknál meg kell húzniuk a nadrágszíjat.

Az optimális játékoskeret kialakítása nem csak a bevételek generálása miatt fontos, hanem ráfordítási oldalról is meghatározó. A személyi ráfordítások ugyanis a legnagyobb kiadási tételt jelentik a klubnál. Ilyen célokra 2008-ban közel 59 millió eurót fizettek ki. Arra azonban nagyon ügyelnek, hogy a bérköltségek nem mehetnek a bevételek 50 százaléka fölé.

[[ Oldaltörés (4. oldal: Hogyan lehet a pénzt begyűjteni?) ]]

A futballüzlet alapját a szórakoztató játék és a hozzá kapcsolódó közösségi élmény adja, de a pénzt a végén be kell gyűjteni. Erre pedig akkor van igazán lehetősége egy „szórakoztatóipari” cégnek, ha ismeri a vevőit, a vásárlói igényeket, s ezeknek képes is megfelelni. Erre szolgál a már említett CRM-rendszer működtetése. A VfB Stuttgart elnöke szerint e nélkül ma már nem lehet meglenni. „Aki ezt nem műveli, arról kijelenthető, hogy nem érdeklik a vevői. És bele is pusztul, mert nem fogja tudni, hogy milyen értékesítési csatornán keresztül érheti el a vásárlóit, és mit is kellene nekik kínálni. A VfB CRM-rendszerében körülbelül 150 ezer név van. Olyan embereké, akikkel valamilyen üzletet már kötöttek: akik vettek egy pólót, beléptek a klub támogatói közé, stb. Igyekeznek is ezt a mindenféle szempont szerint szűrhető adatbázist mindinkább fejleszteni, hogy olyan információkat, ajánlatokat küldhessenek ki, amelyek vásárlást eredményeznek.

A VfB Stuttgart főbb gazdasági adatai 2008-ban, ezer euró

Bevételek

ezer

Kiadások

ezer

A mérkőzésekhez kapcsolódó bevétel

35617

Licencelt játékosok költségei

50270

Reklámbevételek

20128

Egyéb személyi kiadások

8726

Médiajogok értékesítése

53441

Személyi ráfordítás összesen

58996

Transzfer és képzési kártalanítás

4703

Anyagi ráfordítások

1721

Kereskedelem

3409

Értékcsökkenés

7700

Bérbeadás, lízing

506

Egyéb működési ráfordítások

49282

Összes árbevétel

117804

Kamatok

273

Egyéb működési bevételek

8542

Jövedelmek és hozamok adói

6579

Kamatok

3473

 

 

Rendkívüli beételek

2556

 

 

Mindösszesen

132375

Mindösszesen

124552

 

 

Éves többlet

7824

Forrás: VfB Stuttgart

A CRM-rendszerhez kapcsolódik a VfB MasterCard bevezetése is, amivel hamarosan teljesen megszüntetik a készpénzforgalmat a stadionon belül. Ez egy nyílt, azaz a stadionon kívül is mindenre használható fizetőeszköz, hiszen a kártya szabályos bankszámlához kötődik. De van feltöltő kártyás megoldás is, ami egy tulajdonképpeni elektronikus pénztárca (amit, szemben a hitelkártyával, bárki kaphat). Ezzel az eszközzel nagyon gyorsan lehet fizetni például a stadion vendéglátóhelyein, hiszen elég a kártyát a leolvasó terminálnak „megmutatni”. Ez a kártya is nyílt, azaz a világon bárhol használható a feltöltött összeg erejéig. A Bayern vagy a Schalke is használ ilyesmit, de azok egyelőre csak a stadionon belül működnek. Egy-másfél év alatt teljes körű elfogadottságot akarnak elérni. A jegyvásárlás például ezekkel az eszközökkel vagy mobiltelefonnal történhet majd. Már az előző fordulóban le lehet foglalni a jövő heti jegyet a lelátóról, s legközelebb már a kártya szolgál belépőjegyül. Eközben persze a CRM-rendszer is bővül a vásárlási szokásokról szóló információkkal.

A VfB a vállalkozás irányítására egy meglehetősen kifinomult erőforrás tervező és üzleti intelligencia rendszert működtet. Az üzleti életben jól ismert Balanced Scorecard eljárás különféle aspektusokból (pénzügyi-, vevői-, működési vagy éppen fejlődési nézőpontból) vizsgálja a társaság tevékenységét. Több mint 30 mutatót vezettek be, amelyekkel az össze fontos folyamatokat ellenőrzik. Például meg tudják mondani, hogy az idén mennyivel hatékonyabb a fiatalokkal folyó munka, mint korábban volt. De van versenyszimulációs rendszerük is, amiből kiderül, hogy mi van pénzügyileg, ha nyernek vagy ha veszítenek egy adott fordulóban. Pontosan meg tudják tervezni, hogy a csapat milyen játékosokból álljon, azoknak mennyi lehet a piaci értéke, mekkora fizetést tudnak adni nekik, milyen merchandising-eredmények várhatók a segítségükkel. Így azt is tudják, hogy az átigazolások során a társaság adott állapotában mennyit költhetnek egy-egy posztra az optimális csapat kialakításához. Még olyasmikkel is számolni tud a rendszer, hogy a dél-amerikai játékosok a szerződtetésüknél például fix fizetést és aláírási díjat kérnek, vagy, hogy az Európából érkezetteknél milyen ösztönzőket használhatnak.

Korábban nagyon sok értékes ismeretet elveszítettünk amiatt – mondta Erwin Staudt –, hogy nem fértünk hozzá a tudáshoz, információkhoz, amelyeket a munkatársaink számítógépei rejtettek. A most alkalmazott rendszer Knowledge Mining (tudásbányászati) modulja viszont kész rá, hogy ha valaki beír egy kérdést a keresőbe, a rendszer olyan válaszokat adjon, amelyekből kiderül, hogy arról a problémáról mit is gondol a cég. De végső soron mégis a sport szentség, a sporteredménytől függ a pénzügyi eredményük is. Ha a sport működik, akkor minden működik.

Meixner Zoltán 

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!

Sport

Jövőre üt be a krach a világ futballjában

A 2007/2008-as szezon ismét egyértelműen rekordév volt az európai labdarúgás számára – derül ki a Deloitte közelmúltban kiadott elemzéséből. Jövőre jöhet azonban a mélyrepülés.

hvg.hu Gazdaság

Pénzmosás futballal: milliárdok a csalók keze ügyében

Az európai futballban hatalmas pénzek mozognak. Bizonyságul elég csak a jelenleg is tartó átigazolási szezonban egy-egy sztárjátékosért kifizetett euró tízmilliókra gondolni. Ekkora összegek már felvetik, hogy nem mindig a gazdasági racionalitás mozgatja őket. A Financial Action Task Force (FATF) független kormányközi vizsgáló szervezet az OECD-vel együttműködve a minap tette közzé azt a tanulmányát, amelyben a pénzmosás megjelenését elemzi a világ labdarúgásában. Íme, a krimi fontosabb részletei.

hvg.hu Sport

Válságban is kérdés: melyik a leggazdagabb futballklub?

A Deloitte tanácsadó cég legfrissebb kiadványa szerint továbbra is a spanyol óriás, a Real Madrid a leggazdagabb futballklub a világon, nyomában azonban ott lohol a Manchester United és az ősi rivális FC Barcelona. A kiadvány adatai a tavalyi szezonra vonatkoznak.