szerző:
MTI
Tetszett a cikk?

A borágazat egyik legsúlyosabb problémája jelenleg a számlázatlan forgalom, amely becslések szerint jelenleg eléri a borforgalmazás 45 százalékát. A témával foglalkozni kíván az Országgyűlés mezőgazdasági bizottsága szőlészeti és borászati albizottsága, amelynek elnöke, Tiffán Zsolt (Fidesz) a testület keddi alakuló ülésén hatékony, a problémákra érzékeny, a szakmai szervezetek véleményét figyelembe vevő bizottsági munkát ígért

A bizottság várhatóan áttekinti majd az ágazat általános,  helyzetét, továbbá a külföldi borimport anomáliáit, a számla nélküli forgalmazás felszámolásának lehetőségeit. Foglalkozni fog a 2008-2009-es évek bor forgalomba hozatali járulékának felhasználásával, valamint megvizsgálja az uniós országokba irányuló úgynevezett álborexport kérdéskörét is.

A bizottság alakuló ülésén az országgyűlési képviselőkön kívül jelen voltak a szakmai és érdekképviseleti szervezetek, valamint a szaktárca képviselői és szakértői is. Horváth Csaba, a Hegyközségek Nemzeti Tanácsának főtitkára az ágazat helyzetéről szólva elmondta: Magyarországon több évszázados hagyományai vannak a bortermelésnek, az elmúlt két évtizedben azonban jelentős változáson ment keresztül a magyar szőlőtermelés és borelőállítás, a centralizmust felváltották a különféle piacgazdasági formák.
 
A szakember elmondta: Magyarországon 193 ezer hektár alkalmas első osztályú szőlőültetvény telepítésre. Országszerte azonban jelenleg csak 82 ezer hektár szőlőültetvényt tartanak nyilván. A megtermelt szőlőből 3,0-3,5 millió hektoliter bort állítanak elő évente. Ebből a mennyiségből évente átlagosan mintegy 600-700 ezer hektolitert visznek ki az országból. Magyarországon az átlagos borfogyasztás évi mintegy 30 liter bor fejenként.

Horváth Csaba is a legsúlyosabb problémák közé sorolta a számla nélküli kereskedelem visszaszorítását, valamint a külföldi borok ellenőrizetlen behozatalát, ezeket szerinte az ágazat védelmében mielőbb rendezni kell. A szakember sürgette az alkalmi munkavállalás, a környezetvédelmi termékdíj, a jövedéki szabályozás, valamint a borellenőrzés és a bormarketing problémáinak megoldását is.
 
Az ülésen részt vevő szakértők szorgalmazták, hogy az ágazat gondjait átgondoltan, egy egységes szerkezetű "menetrend" figyelembevételével oldják meg. Többen úgy vélekedtek, hogy ez segítené az ágazatban az ésszerű forrásfelhasználást is. Kállay Miklós, a Corvinus Egyetem Borászati Tanszékének vezetője arról szólt, hogy a magyar borászati oktatás versenyképes mind közép-, mind felsőfokú szinten az Európai Unióban. A borászati kutatást a professzor ismét a szaktárca felügyelete alá helyezné.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!

hvg.hu Gazdaság

Tovább folyik a harc a borászati marketingpozíciókért és pénzekért

Együttműködésre van szükség bormarketingben ahhoz, hogy az évi több mint hárommillió hektoliter forgalmú magyar bor fennmaradjon – jelentette ki Tornai Tamás, a Magyar Szőlő- és Bortermelők Szövetségének (MSZBSZ) elnöke. Az újonnan alakult Közösségi Bormarketing Kft. bemutatása alkalmával az elnök hangsúlyozta: azért van szükség az együttműködésre a bormarketingben, mert ha a borimport eléri az 50 százalékot, akkor ellehetetlenül a magyar borászat.

Tóth Sándor Gasztro

Győztesek bora: mit isznak a világbajnokok?

Mindjárt kiderül, ki koccinthat a győzelemre a Dél-Afrikai Köztársaságban rendezett labdarúgó világbajnokságon. A világkupát magasba emelő focisták és szurkolóik a kötelező pezsgőzés mellett a nemzetközi borszakértők által számon tartott legjobb borokkal ünnepelhetik elsőségüket.

hvg.hu Gazdaság

Nagy botrány a magyar borászatban – tiltakoznak a csúcsborászok

A legismertebb és legmegbecsültebb magyar borászok közül jó néhányan aláírták azt a kiáltványt – három szakmai szervezettel is megerősítve –, amely a magyar közösségi bormarketing körüli (szerintük) áldatlan állapotokra hívja fel a figyelmet. Követeléseiket is megfogalmazták.