szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?

Egyre nagyobb azok aránya, akik szerint az újdonságok sokkal inkább a fogyasztásösztönzés eszközei – derül ki a Tárki Társadalomkutatási Intézet „A gazdasági növekedés társadalmi-kulturális feltételei" című kutatásából.

Továbbra is erős generációs különbség van az újdonságra való nyitottságban a fiatalabbak és az idősebbek között, 2009-ben a fiatalok még a tíz évvel ezelőttihez viszonyítva is jóval magasabb arányban próbáltak ki új terméket és viszonyultak pozitívan az újdonságokhoz.

A Tárki 2009-es „A gazdasági növekedés társadalmi-kulturális feltételei” című kutatása során megvizsgálta, hogy 1999-hez képest hogyan változott a magyar lakosság új termékekhez való viszonya: mekkora részük látja az új termékben a fejlődés megtestesülését, illetve mekkora részük véli úgy, hogy az új termékek inkább a fogyasztás manipulált növelésén keresztüli profitszerzés eszközei.

Forrás: Tárki Magyar Háztartás Monitor 1999, Tárki Gazdasági kultúra kutatás 2009

Az adatok azt mutatják, hogy csökken az új javak fogyasztását pozitív jelenségnek tekintők aránya, s nő azoké, akik az újdonságot a fogyasztásélénkítés egyik technikájának tekintik csupán. A képet azonban árnyalja, hogy nem változott azok aránya, akik „azonnal szeretnek kipróbálni minden új terméket”, sőt kismértékben nőtt is a részesedésük az 1999-ben mért 25 százalékról a 2009-ben tapasztalt 28 százalékra, azaz összességében minden negyedik felnőtt magyar igen fogékony az új termékekre.

Az átlagnál nagyobb volt 1999-ben az „újdonságpártiak” (azaz az új dolgokat szívesen kipróbálók illetve az újdonságot fejlődésként értelmezők) aránya több társadalmi csoportban is, így a jó anyagi körülmények között élők (magasabb jövedelem és több tartós fogyasztási eszköz), az idegen nyelvet beszélők, az ország észak-nyugati régiójában lakók, a rendszeres újságolvasók, a vállalkozó szelleműek és kockázatkedvelők, illetve a szakmunkásképzőt vagy középiskolát végzettek körében. Ezek alapján úgy tűnik, hogy a magasabb vásárlóerővel és nyitott-modern gondolkodással jellemezhető társadalmi csoportok engedhették meg maguknak az újdonságpártiság luxusát, s álltak erre értékrendjüknél fogva is készen.

Tavaly az újdonságot kipróbálni az átlagosnál (28 százalék) sokkal hajlamosabbak voltak a nagyvárosban élők, a gimnáziumi vagy magasabb iskolai végzettségűek, a tanulók és az alkalmazottak. Az újdonságra éhesek átlagos havi egy főre jutó jövedelme átlag feletti, szemben azokéval, akik megvárják, amíg mások kipróbálják az új termékeket, utóbbiak jövedelme ugyanis átlag alatti.

Az újdonsághoz való viszonyt legerősebben az életkor befolyásolja. 2009-ben, csakúgy mint tíz évvel korábban a kor növekedésével folytonosan csökkent újdonságpártiak aránya mértéke, azaz a fiatalok jóval fogékonyabbak rá, mint az idősebb generációk. Míg azonban az újdonságot a fejlődéssel azonosítók aránya korcsoportonként alig változott az elmúlt tíz évben, addig az újdonság-éhség ma sokkal erősebben jellemzi a legfiatalabbakat, mint tíz éve.

Forrás: Tárki Magyar Háztartás Monitor 1999, Tárki Gazdasági kultúra kutatás 2009

 

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!

MTI Itthon

A kormánypártok stabil fölényét méri a Tárki

Az előző hónapokhoz hasonlóan szeptemberben is a Fidesz-KDNP stabil fölényét mutatja a Tárki Társadalomkutatási Intézet pártpreferencia-kutatása, a kormánypártok országos szavazói bázisa továbbra is négyszerese a szocialisták táborának.

MTI Itthon

Tárki: a magyar fiatalok nincsenek tisztában a demokráciával

A magyar fiatalok nincsenek tisztában a demokrácia lényegével, és nem vesznek részt aktívan a működtetésében, illetve közösségük alakításában - állapította meg az Aktív Állampolgárság Alapítvány megbízásából készült vizsgálat, amelyet csütörtökön ismertettek a sajtóval Budapesten.

MTI Itthon

Tárki: az MSZP 13 százalékon áll

A Tárki kutatása szerint az elmúlt hónapban nőtt a pártválasztásukban bizonytalanok aránya, a Fidesz-KDNP előnye azonban továbbra is jelentős.

MTI Itthon

Tárki: csökkent a Fidesz, nőtt az MSZP támogatottsága

A TÁRKI felmérése szerint a Fidesz-KDNP támogatottsága júliusban kis mértékben csökkent, az MSZP-é pedig emelkedett, ugyanakkor a kormányzó és az ellenzéki párt tábora között továbbra is jelentős a különbség.

MTI Karrier

Tízből négy ember fél, hogy elveszíti állását

A válság óta megnőtt a félelem a munkanélküliségtől: míg a kilencvenes években csak tízből két-három foglalkoztatott félt állása elvesztésétől, az elmúlt években tízből legalább négyen tartanak ettől, bár tavaly óta kis csökkenés figyelhető meg a Tárki áprilisi kutatásának adatai alapján.