Nem félünk eléggé
Az elmúlt években drámaian nőtt a kibertámadások gyakorisága és súlyossága. A hazai cégek – különösen a kis- és középvállalkozások – kockázatérzékelése és felkészültsége azonban érdemben elmarad a helyzet által indokolt mértéktől.
A női tulajdonban lévő mikrovállalkozásokat a válság erősebben sújtotta, mint a férfiakét, a női vállalkozók kevésbé tartják fontosnak a marketinget, illetve kevéssé ismerik a költséghatékony – például online marketing – eszközöket, derült ki a Budapest Bank kutatásából.
A felmérést a Budapest Bank megbízásából a TÁRKI Társadalomkutatási Intézet Zrt. végezte 2010 októberében, 800 mikrovállalkozás (400 nő vezette vállalkozás és 400 férfi vezette vállalkozás) megkérdezésével. A mikrovállalkozások közé a legfeljebb 100 millió forint éves árbevétettel rendelkező, 1-9 főt foglalkoztató cégeket sorolták.
A kutatás során vállalkozások kétharmada nyilatkozta azt, hogy úgy érzi, hogy a stabilitás visszaszerzéséhez, illetve a fejlődéshez a vevőkörének szélesítésére lenne szüksége. Azt azonban egyelőre csak a vállalkozások fele ismerte fel, hogy ehhez elengedhetetlen az intenzív marketingtevékenység. A vállalkozások fele arról számolt be, hogy nem költ hirdetésekre, és honlapkészítésre sem áldoz pénzt, ehelyett leginkább meglévő ügyfeleik vagy saját maguk személyes ajánlása révén várják a vevőkörük bővülését.
A marketingre költő mikrovállalkozások körében az erre fordított átlagos összeg évi 100 ezer forint, amely – szintén átlagosan – az éves árbevétel 1 százalékát teszi ki. A legnépszerűbb megjelenési felületeknek a helyi újság, a szórólap és az internet bizonyult. Kiderült az is, hogy bár sokan használják az internetet cégük promótálására, de az online lehetőségek széles skálájával csak néhánnyal élnek.
A felmérés eredményei azt mutatják, hogy a gazdasági válság a mikrovállalkozásokat is sújtotta, azonban a női tulajdonban lévők jobban megsínylették. Míg a férfiak vezette cégek 12 százaléka növekedett, a női vállalkozásoknak csupán a 6 százaléka. Ugyanakkor a női vállalkozások közel fele hanyatlik, míg a férfiakénál ez csak 40 százalék.
Valamennyien úgy vélik, hogy a stabilitás visszaszerzésének - a növekedésnek - egyik módja lenne, ha nagyobb földrajzi területen értékesítenének. Ez különösen a női vállalkozásokra érvényes, amelyek 52 százaléka csak saját településén kínálja termékét, szolgáltatását. A férfiak esetében ez csak 40 százalék, a nőknél nagyobb arányban jellemzi tevékenységet a megyei, országos szintű értékesítés.
A felmérés azt is kimutatta, hogy a férfiak fontosabbnak tartják a marketingkiadást: 52 százalékuk fordít erre pénzt, míg a vállalkozó nők csak 42 százalékban élnek ezzel az eszközzel.
Az elmúlt években drámaian nőtt a kibertámadások gyakorisága és súlyossága. A hazai cégek – különösen a kis- és középvállalkozások – kockázatérzékelése és felkészültsége azonban érdemben elmarad a helyzet által indokolt mértéktől.
A vállalkozások számára egyre vonzóbb lehetőség saját célra villamos energiát termelni, különösen a napenergia hasznosítása révén.
A forint jelentős árfolyamingadozása érdemben megnehezíti az olyan beruházások finanszírozását, amelyek importhányadot tartalmaznak.
Két héten belül dönt ígérete szerint Donald Trump amerikai elnök, hogy az USA beszáll-e az Izrael által indított Irán elleni háborúba. A hívei megosztottak, s még sokakban élénken él, hogy 2003-ban hazugságokra alapozva támadták meg Irakot, ahol gyors győzelem helyett a kilenc évi kínlódás temérdek halottat, irdatlan költséget és egy terroristafészekké vált, szétesett országot eredményezett.
A Tisza Párt elnöke legújabb bejegyzésében kifejezetten a fideszeseket szólította meg.
Az orosz elnök arról is beszélt, hogy nem zárja ki az észak-ukrajnai Szumi város elfoglalását, hogy „biztonsági övezetet” hozzanak létre.
Trump, Irán és Magyarország a címlapokon a külföldi lapoknál. Nemzetközi lapszemle.
Átláthatóbbá és rugalmasabbá szeretnék tenni a kerti kutak bejelentésének, engedélyezésének és ellenőrzésének folyamatát.
Hideg ételre lehet majd költeni az utalványt, pénzre nem váltható át.