Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"20aefaf9-d69a-4892-a5df-bb0ec1e623e5","c_author":"HVG","category":"kkv","description":"Automata szivattyús rendszerrel és izolációs fallal igyekeznek megakadályozni, hogy a gázolajszennyezés továbbterjedjen a talajban. A kármentesítés végső költsége milliárdos nagyságrendű is lehet.","shortLead":"Automata szivattyús rendszerrel és izolációs fallal igyekeznek megakadályozni, hogy a gázolajszennyezés továbbterjedjen...","id":"20250228_kornyezetszennyezes-mol-nyrt-gazolajszivargas-gardony-karmentesites-szivattyuzas-izolacos-fal-velencei-to","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/20aefaf9-d69a-4892-a5df-bb0ec1e623e5.jpg","index":0,"item":"aee786fc-407f-43ba-97b5-33232c9dea38","keywords":null,"link":"/kkv/20250228_kornyezetszennyezes-mol-nyrt-gazolajszivargas-gardony-karmentesites-szivattyuzas-izolacos-fal-velencei-to","timestamp":"2025. február. 28. 16:35","title":"Milliárdos kiadással számol a Mol a Gárdonynál beszennyezett talaj miatt","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"9b6afe26-cd87-48e2-86df-e00aff4be216","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Európában a telekommunikációs szolgáltatók közül elsőként próbálta ki a Deutsche Telekom, mennyire lehet hatékony mobilkapcsolatot biztosítani egy levegőben lévő drónról.","shortLead":"Európában a telekommunikációs szolgáltatók közül elsőként próbálta ki a Deutsche Telekom, mennyire lehet hatékony...","id":"20250301_deutsche-telekom-dron-bazisallomas-mobilkapcsolat","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/9b6afe26-cd87-48e2-86df-e00aff4be216.jpg","index":0,"item":"700b622a-9104-4530-9d19-8a248dcddcf0","keywords":null,"link":"/tudomany/20250301_deutsche-telekom-dron-bazisallomas-mobilkapcsolat","timestamp":"2025. március. 01. 12:03","title":"Így ott is lesz térerő, ahol eddig nem volt: 2,3 km magasba küldött egy drónt a Deutsche Telekom","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"cd59d2f6-099a-4f50-b903-81f15842d610","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"A külpolitikai szakértő szerint, amit Trump megengedhet Oroszországgal szemben Amerikából, azt Kelet-Európa nem kockáztathatja meg.","shortLead":"A külpolitikai szakértő szerint, amit Trump megengedhet Oroszországgal szemben Amerikából, azt Kelet-Európa nem...","id":"20250301_Feledy-Botond-uj-vasfuggony-Trump-Zelenszkij-Orban","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/cd59d2f6-099a-4f50-b903-81f15842d610.jpg","index":0,"item":"54218ed3-5c7c-47e8-9975-4664b5221c7e","keywords":null,"link":"/itthon/20250301_Feledy-Botond-uj-vasfuggony-Trump-Zelenszkij-Orban","timestamp":"2025. március. 01. 11:35","title":"Feledy Botond: Ha most lenne új vasfüggöny, egyértelmű, hogy a magyar kormány melyik oldalra gondolja az országot","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"80a4e32d-ff6c-4f8f-997b-3a11b9c2bce3","c_author":"Gyükeri Mercédesz","category":"gazdasag","description":"Február váratlanul magas inflációs adattal lökte be az ajtót, ennek megfelelően a kormányzati szereplők is egyre hangosabban fenyegetőznek a hatósági árak újbóli bevezetésével. Na de vajon arra képesek voltak, hogy pusztán ezzel megállítsák a drágulást?","shortLead":"Február váratlanul magas inflációs adattal lökte be az ajtót, ennek megfelelően a kormányzati szereplők is egyre...","id":"20250301_februari-bevasarlokosar-elelmiszerarak-inflacio-vasarnapi-ebed-ebx","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/80a4e32d-ff6c-4f8f-997b-3a11b9c2bce3.jpg","index":0,"item":"7eb98b87-6de9-4a8a-81a3-f2aff4ed6255","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250301_februari-bevasarlokosar-elelmiszerarak-inflacio-vasarnapi-ebed-ebx","timestamp":"2025. március. 01. 10:30","title":"Szárnyal a csirkemell ára, vajon a kormány fogja megállítani? Ez a HVG februári bevásárlókosara","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"fbc8e8bb-baa4-4734-8b27-97e0063c8d7b","c_author":"MTI","category":"itthon","description":"A Magyar Posta minden szükséges segítséget megad a kézbesítőnek és családjának. ","shortLead":"A Magyar Posta minden szükséges segítséget megad a kézbesítőnek és családjának. ","id":"20250228_Elgazoltak-egy-kezbesitot-Rackeven","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/fbc8e8bb-baa4-4734-8b27-97e0063c8d7b.jpg","index":0,"item":"e4f0a807-fbac-4bfe-be56-b322da1fbc0f","keywords":null,"link":"/itthon/20250228_Elgazoltak-egy-kezbesitot-Rackeven","timestamp":"2025. február. 28. 21:10","title":"Elgázoltak egy postást Ráckevén, a vétkes sofőr elhajtott a baleset helyszínéről","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"8372f9ef-0973-425d-8712-39707d317bab","c_author":"Cabrera Martin","category":"kultura","description":"Már csak pár alkalommal játsszák a Kultúrbrigád egyik legerősebb darabját, az értékvesztett versenysportolók életét testközelből bemutató Holtversenyt. A színdarab látlelet arról, hová vezet, ha összezárunk egy csapat traumatizált fiatalt, és rájuk erőltetünk némi teljesítménykényszert. Az előadás nemcsak a szülők, hanem a társadalom kollektív felelősségéről is kemény kérdéseket tesz fel. Kritika. ","shortLead":"Már csak pár alkalommal játsszák a Kultúrbrigád egyik legerősebb darabját, az értékvesztett versenysportolók életét...","id":"20250228_holtverseny-totth-benedek-kulturbrigad-juranyi","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/8372f9ef-0973-425d-8712-39707d317bab.jpg","index":0,"item":"cb3d26e0-ac9c-4d02-b6b4-bdeb208f6ea9","keywords":null,"link":"/kultura/20250228_holtverseny-totth-benedek-kulturbrigad-juranyi","timestamp":"2025. február. 28. 18:00","title":"„Ússzál tovább fiam, akkor is, ha beledöglesz!” – avagy Magyarország még a Holtversenyt is képes elveszíteni","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"70aa152e-c6de-4b20-b350-07db26d77947","c_author":"Argyelán József Bankmonitor","category":"gazdasag","description":"Alapvetően a családi adókedvezmény emelése és a két-, háromgyermekes nők szja-mentessége érdemben növelheti a családok jövedelmét. Ugyanakkor vannak olyan megtakarítások, amelyeknél az egyik legerősebb hívószó az állami támogatás, ami gyakorlatilag az érintettek személyi jövedelemadójából jár vissza. Ezek a megtakarítások nagyon fontos részét képezik a hazai nyugdíjrendszernek. De mi lesz a sorsuk most, hogy számos csoport nem fog személyi jövedelemadót (szja) fizetni, vagy az adófizetési kötelezettsége érdemben csökkenni fog?","shortLead":"Alapvetően a családi adókedvezmény emelése és a két-, háromgyermekes nők szja-mentessége érdemben növelheti a családok...","id":"20250228_Kinyirhatja-a-kormany-adovaltoztatasa-az-ongondoskodast","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/70aa152e-c6de-4b20-b350-07db26d77947.jpg","index":0,"item":"36e54d73-9ea2-4b99-b589-e8550bc40d6c","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250228_Kinyirhatja-a-kormany-adovaltoztatasa-az-ongondoskodast","timestamp":"2025. február. 28. 10:00","title":"Kinyírhatja a kormány a családi szja-mentességgel a nyugdíj-megtakarítást?","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"ad9c72f2-3159-41d6-9b67-1ec86e6c1374","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"A publicista azt mondta, elárulta Magyar Péter – de Orbán bűneinek tükrében ez aligha számít.","shortLead":"A publicista azt mondta, elárulta Magyar Péter – de Orbán bűneinek tükrében ez aligha számít.","id":"20250228_puzser-robert-orban-viktor-magyar-peter-rendszervaltas-ebx","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/ad9c72f2-3159-41d6-9b67-1ec86e6c1374.jpg","index":0,"item":"17ea7796-7ed6-4c6e-9d18-400cd98fe86e","keywords":null,"link":"/itthon/20250228_puzser-robert-orban-viktor-magyar-peter-rendszervaltas-ebx","timestamp":"2025. február. 28. 10:29","title":"Puzsér Róbert: „A tizenöt éve tartó Orbán-rendszer legkeményebb éve jön”","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Marad a Nyugati, de 40 méterrel kitolják a csarnok vágányait
szerző:
Szegő Iván Miklós
Tetszett a cikk?
Nem költözik el jelenlegi helyéről a Nyugati pályaudvar, de a hvg.hu-t arról tájékoztatta a MÁV, hogy a négy belső vágányt várhatóan negyven méterrel kijjebb tolják. Az így felszabaduló területen közösségi tér lesz. Az építkezés még idén megkezdődhet. A Déli és a Nyugati közötti vasúti alagút viszont csak a 2030-as években készülhet el legkorábban.
A hvg.hu munkatársa nemrégiben talált egy 1941-es hírt a Pesti Hírlapban, amely szerint a Nyugati pályaudvar kiköltöztetésére már akkor születtek tervek. 1941-ben a Ferdinánd híd mögé akarták telepíteni a pályaudvart, és az így felszabaduló értékes ingatlanok hasznosítását tervezték. Az ötlet 2007-ben, Gyurcsány Ferenc idején újra előkerült: akkor a Rákosrendezőre való kitelepítésről volt szó, vagyis a Nyugati még messzebb került volna a Nagykörúttól a kormányzati negyed megvalósítása miatt. A kormányzati épületek azonban nem készültek el, sőt az egész projektet lefújták.
Néhány ingatlanfejlesztés megvalósult azonban, magánberuházásban létesültek irodák és az Eiffel tér kialakításával párhuzamosan, a pályaudvar Podmaniczky utca felé eső részén. A hvg.hu most a MÁV-hoz fordult azzal a kérdéssel, hogy továbbra is tervezik-e pályaudvar kiköltöztetését.
Nem költözik a pályaudvar, de…
A MÁV Zrt. válaszában közölte: a Nyugati pályaudvar „elköltöztetése” nem szerepel a hosszú távú tervek között, épp ellenkezőleg, a létesítmény és a hozzá kapcsolódó vasútvonalak korszerűsítése a cél az úgynevezett I/B ütemben. Ennek beruházója a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. A tervek szerint a várócsarnokban lévő négy vágányt kiviszik 40 méterrel. A felszabaduló helyen pedig közösségi teret alakítanak ki.
Vágó József 1938-as terve a Nyugati kihelyezésére a Ferdinánd híd mögé
MÁV
A műemléképületen a többi felújítási munkát a MÁV ingatlangazdálkodási igazgatósága tervezteti meg. A vasúttársaság igazgatósága 2010 végén döntött a rekonstrukció előkészítéséről. Első fázisban várhatóan kicserélik az egész épület - többek között a vágánycsarnok és az oldalszárnyak - héjazatát. A második fázisban – a NIF beruházásához kapcsolódva – felmérik az utasforgalmi és vasútüzemi területeket. Utána javaslatot tesznek ezek elhelyezésére, és a szabad területek üzleti hasznosítására.
Meg nem valósult tervek a kormányzati negyedre
A pályaudvar csarnokában csak a közvetlen utasforgalmi funkciók maradnak meg, az állomás területéről a többi áttelepül majd a tervezett új "biztosítóberendezési- és üzemi épületbe". „Ezzel lehetőség lesz az ingatlanhasznosításra az oldalszárnyakban lévő értékes belső helyiségek felszabadításával" - hangsúlyozza a MÁV, hozzátéve: a korszerű utastájékoztatás szintén fontos cél. Az előkészítési, tervezési, engedélyezési folyamat azonban hosszadalmas. A kivitelezés egy részét a MÁV Zrt. szeretné még 2011-ben elvégezni. A folytatást pedig 2012-től tervezik.
Mit akar a NIF?
A NIF ugyanakkor tavaly októberben közölte a honlapján, hogy a „fővárosi elővárosi vasútvonalak és a hozzájuk kapcsolódó pályaudvarok tervezett korszerűsítése során a Nyugati pályaudvart is felújítják. A korszerűsítés magában foglalná a vasúti pálya, a felsővezetékek, a biztosítóberendezés, valamint a távközlési rendszer felújítását is. A "kapacitáshiányos, rendkívül zavarérzékeny" állomás és a bevezető vonalszakasz új vágányok építésével bővülne, zavarérzékenysége lényegesen csökkenhetne.
2030 után épülhet alagút
A Déli és a Nyugati pályaudvarok között alighanem csak a 2030-as években épülhet alagút. A hvg.hu-nak a MÁV erről azt közölte: „a pályaudvar fejlesztési javaslata egyeztetésre került a hosszabb távlatban (2030-as évekre) előirányzott vasúti alagút tervezetével is, mely során a Budapest-Nyugati pályaudvar térségében az alagút projekt előkészítése során még pontosítható a nyomvonalvezetés".
A pályaudvaron várhatóan összesen 18 peronos vágány létesül. A vágányok között 55 cm magas peronok épülnek, amelyek a korszerű járművek padlószintjéhez igazodnak, hogy a ki- és beszállás kényelmes legyen. A peronokon új perontetők lesznek. Az új és a felújítandó utasforgalmi létesítményeket akadálymentesítik (beleértve a burkolatokat, a megközelítési lehetőségeket, a lifteket), az utastájékoztatás rendszerét teljes körűen korszerűsítik.
A korszerűsítés hatására a menetidő kismértékben, a késések száma és ideje jelentősen csökkenhet. A NIF szerint a kiviteli terveket 2012. júniusára készíti el a Viteco Kft. A más programokkal együtt tervezett beruházás előkészítésére a Közlekedés Operatív Program (KÖZOP) keretében bruttó 4,8 milliárd forint áll rendelkezésre. Ennek 15 százaléka hazai forrás, 85 százalékát pedig a Kohéziós Alapból finanszírozzák.
Egy kis mementó 1941-ből
A Pesti Hírlap 1941. január 11-ei, szombati számában írt arról, hogy a „Berlini-tér” (a mai Nyugati tér) rendezése szorosan összefügg a Nyugati pályaudvar kihelyezésével. Vitéz Irsy László a Közmunka Tanács alelnöke elmondta, hogy a főváros illetékes ügyosztálya már régóta foglalkozik a Berlini téren és akörül kanyargó villamosvonalak átalakításával. A Berlini-tér rendezésével kapcsolatosak a Nyugati pályaudvar áthelyezésére irányuló tervek. A pályaudvart a Lehet tér vonalában a Ferdinánd-híd mögé szándékoznak az illetékesek kihelyezni – írta a Pesti Hírlap. "Ezzel a megoldással nemcsak a Berlini tér nagyobb méretű kialakítása válna lehetségessé, hanem a Váci út és a Podmaniczky utca között olyan nagy és értékes terület szabadulna fel, amely eddig a ma már belterületnek számító részen nemcsak a városfejlődést akadályozta meg, hanem közlekedési zavarokat is okozott" – szólt a korabeli tudósítás.
Vágó József makettje a kihelyezett pályaudvarról (1938)
MÁV
- A MÁV hajlandó a Nyugati pályaudvar kihelyezésére. A Közmunkatanács és a MÁV között a közeljövőben tárgyalások indulnak meg a pályaudvarok fennmaradása, illetve átépítése ügyében, valamint a MÁV vasúti programja és a főváros, továbbá a környék forgalmi hálózatának összhangba hozatala szempontjából – mondta 1941-ben Irsy László. "A nyugati pályaudvar tekintetében vasúti szempontból, úgy látszik, máris az a vélemény alakult ki, hogy annak kihelyezése a Ferdinánd híd vidékére vasútforgalmi szempontból is kívánatosnak látszik. Erre vonatkozólag a döntés hamarosan meglesz, az előkészítéssel kapcsolatos tanulmányok előrehaladott állapotban vannak" - közölte éppen hetven évvel ezelőtt a Közmunka Tanács alelnöke. Aztán gyakorlatilag minden maradt a régiben.
Közel 5 milliárd forintot költenek a Nyugati pályaudvar felújítására. Az elővárosi vasúthálózat részeként modernizálják. A tervek szerint a vasútállomás épülete új tetőt kap, a várótermeket pedig akadálymentesítik.
A jelenlegi műemlék jellegű Nyugati pályaudvar folytatásaként új épület terve került a központi tervtanács elé, amely a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. beruházásában, uniós forrásból jöhet létre - írja a Napi Gazdaság.
Fennakadások vannak a vonatközlekedésben, miután egy Nyugati pályaudvarról Szolnokra induló személyvonat áramszedője hétfő délután eltört és leszakította a felső vezetéket - közölte a Mávinform.