A tartós fogyasztási cikkek piacán még érezhető a válság

A gazdasági válság hatása még mindig érezhető a tartós fogyasztási cikkek piacán, Magyarországon a legnagyobb mértékben az informatikai hardver piac esett vissza - közölte a GfK Hungária Piackutató Intézet a legfrissebb felmérésnek eredményét kedden az MTI-vel.

  • MTI MTI
A tartós fogyasztási cikkek piacán még érezhető a válság

Tavaly az év második felétől már sok szektorban egyfajta javulás volt megfigyelhető, a forgalom július-augusztus táján érte utol a 2009-es évet. Ennek ellenére éves szinten még nem volt képes a piac pozitív mutatókkal zárni. 

A GfK Hungária által vizsgált szektorok (szórakoztató elektronika, fotó, háztartási kis- és nagygépek, IT és nyomtatás) teljes piaci forgalma közel 266 milliárd forint volt 2010-ben, 9,6 százalékkal maradt el a 2009. évitől. A visszaesés mértéke szektoronként eltérő volt. 

A legnagyobb mértékben, több mint 19 százalékkal az informatikai hardver piac esett vissza. Ennek hátterében sok számítástechnikára specializálódott üzlet bezárása, illetve állami és egyéb tenderek visszaszorítása áll. 

A szórakoztató elektronika piacát a tavalyi labdarúgó világbajnokságnak köszönhetően a síkpaneles televíziók, valamint a LED és 3D technológia piaci hódítása "mentette meg", a visszaesés ebben a szektorban 4 százalékos volt. A háztartási nagygépek piaca 4,1 százalékkal, a fotó termékeké 5,2 százalékkal esett vissza tavaly. A háztartási kisgépek piacán viszont nem csökkent, inkább stagnált a forgalom. 

Az energia és üzemagyag árak alakulása nem kedvez a kereskedelemnek, azt a gyártóknak előbb utóbb be kell építeniük a fogyasztói árakba. A GfK Hungária a kereskedelem és technológia területen az idén stagnálásra, esetlegesen enyhe növekedésre számít. Mindemellett a piaci koncentráció továbbra is nagyon erős, ami az Electro World üzleteinek folyamatos bezárásaival csak fokozódni fog. 

"Biztosan tovább fog fejlődni a webes értékesítés forgalma, ami 2010-ben már a teljes forgalom 9 százalékát tette ki, illetve az új techológiákat képviselő termékek piaca: okostelefonok, televíziók és a tablet PC-k" - nyilatkozta Sztupár Andrea, a GfK Hungária kereskedelem és technológia területének vezetője.

Útmutató cégvezetőknek

Útmutató cégvezetőknek

Mikor jó egy céges hitelajánlat?

Már párszáz milliós hitelnagyság esetén is – akár több tízmillió forinttal – többe kerülhet cégünknek, ha csupán a kamatszint alapján döntünk.

Révész Sándor: A Pride betiltása nem szólhat a Pride-ról

Révész Sándor: A Pride betiltása nem szólhat a Pride-ról

A gyülekezés joga arról szól, hogy egy véleménycsoport megmutatja magát köztéren a köznek: „Itt vagyunk, ezt gondoljuk, ilyenek vagyunk, ezt akarjuk!” Aki ezt nem teheti meg, az az önkifejezés, a közéletben való részvétel alapvető jogától van megfosztva.