Majdnem szabályozott pénzügyek helyett biztos pillérek
A vállalkozások belső problémáiból eredő pénzügyi válságok jelentős része elkerülhető lenne. Mutatjuk hogyan.
Ismét leállt a termelés a Saab svéd autógyárnál, a fizetési problémák miatt elrendelt kényszerszünet akár a jövő hétig is eltarthat. Elemzők szerint kétséges, hogy valaha is talpra áll az évek óta válsággal küszködő cég.
A Saabnál kedden állt le a munka és szerdán sem gyártottak autókat, mert egyes beszállítok rendezetlen számlák miatt felfüggesztették az együttműködést a tulajdonossal, a Spyker nevű holland céggel. Kényszerszünet a múlt héten is volt, három napra leállt a termelés, mert fizetési problémák miatt megszakadt az alkatrészellátás.
"Megfeszített erővel dolgozunk a helyzet rendezésén, mindent megteszünk, hogy megállapodásra jussunk a beszállítókkal" - mondta Eric Geers, a Saab Automobile AB kommunikációs igazgatója. A gondot az okozza, hogy nézeteltérések támadtak egyes partnerekkel a fizetési és a szállítási feltételeket illetően. Ugyanakkor az is probléma, hogy "a likviditásunk igen korlátozott" - tette hozzá.
Victor Muller, a Spyker vezérigazgatója azt közölte, hogy a tárgyalások lezárásáig további fennakadások várhatók a gyártásban. Helyi sajtójelentések szerint a svédországi Trollhattanban lévő üzemben akár jövő keddig tarthat a rendkívüli állapot. Elemzők szerint a sorozatos leállások miatt kétséges a Saab életképessége, korántsem biztos, hogy hosszabb távon fennmarad a cég a jelenlegi formában.
A Svédországban több mint 3 ezer embert alkalmazó Saab Automobile AB évek óta veszteséges. A Spyker tavaly februárban vásárolta meg a céget az amerikai General Motorstól (GM). A vételár 74 millió dollár volt, a GM azonban megtartott egy 326 millió dollár értékű részvénycsomagot. Az új, holland tulajdonos 400 millió eurós kölcsönt szerzett a márka építésére az Európai Beruházási Banktól (EIB), a svéd kormány garanciájával. Az Európai Unió fejlesztési bankjától szerzett hitel ellenére a Saab helyzetét egyelőre nem sikerült stabilizálni. Sajtóbeszámolók szerint a múlt héten egyebek mellett a Lowe Brindfors, a Saabot népszerűsítő reklámügynökség és a logisztikai feladatokat ellátó DB Schenker szállítmányozási vállalat is leállította az autógyárnak végzett összes munkáját a kifizetetlen számlák miatt.
A Spyker 2010-ben 31.696 Saab-gyártmányú autót értékesített, a tervezett 50 ezer helyett. A társaság az idén 80 ezer, 2012-ben pedig 120 ezer autót kíván értékesíteni. A Spyker 2010-ben 218 millió euró nettó veszteséget könyvelt el.
A vállalkozások belső problémáiból eredő pénzügyi válságok jelentős része elkerülhető lenne. Mutatjuk hogyan.
Van a kártyás fizetés elfogadásánál kevésbé költséges megoldás is már a piacon: a qvik rendszer használatával a költségek 30–40 százalékkal mérsékelhetők.
Már párszáz milliós hitelnagyság esetén is – akár több tízmillió forinttal – többe kerülhet cégünknek, ha csupán a kamatszint alapján döntünk.
Az elektronikus aláírásoknak egyre nagyobb a szerepe, de a különböző típusok közötti különbségek nem mindig egyértelműek.
A rendszerváltás idejének hangulatát lehetett érezni abban a tömegben, ahol a legtöbben legfeljebb gyerekek voltak akkoriban.
A tömeg emberekből áll – őket mutatjuk meg külön-külön és együtt a HVG fotósainak szemével.
A Tisza Párt és a fővárosi csőd sem maradt ki.
Hatalmas. Ez minden idők legnagyobb Pride felvonulása. Ha nem hiszi, nézze meg a videókat.
Beszédek a 30. Budapest Pride-on.
A Tisza elnöke szerint látszatpolitizálás folyik trükkök százaival és hazugságokkal.
Freddie Mercury kezében sem állt ilyen hetykén a vasaló.
Szerinte a kérdés csak az, ki akarja-e tenni annak a gyerekeit, amit az elmúlt tíz évben ő is átélt.
„Jó hazafi harcoshoz” méltón tette közzé, hogy 100 százalékos magyar érettségit tett.
Közéjük Charles Leclerc fért be.